Περιβάλλον: Είδες βγήκε και η
Κ.Υ.Α για το κλείσιμο του κέντρου της Αθήνας προκειμένου να πραγματοποιηθεί το
σχέδιο ο «μεγάλος περίπατος της Αθήνας».
Αρχιτέκτονας: Βιάζονται. Έφτασε ο καιρός να πραγματοποιηθεί
το σχέδιο που είχαν βάλει στα σκαριά από το τέλος της δεκαετίας του 80.
Περιβάλλον: Διάβασα ότι κάποιοι
συνάδελφοί σου λένε ότι ο «εξευγενισμός της περιοχής θα πραγματοποιηθεί με
όρους τουριστικοποίησης».
Αρχιτέκτονας: Δεν θα πραγματοποιηθεί με όρους «τουριστικοποίησης»
θα πραγματοποιηθεί με όρους «container-οποίησης».
Η περιοχή θα μετατραπεί σε ένα «container»
όπου με όρους καταναλωτισμού θα περάσουν
τις μορφές ζωής που θέλουν να επιβάλλουν. Στη συζήτηση που κάναμε παλαιότερα
για την «τουριστικοποίηση» σου το είχα εξηγήσει νομίζω αρκετά. Να τι σου είχα πει
τότε:
« Η κυρίαρχη τάξη έχει λόγους, εξυπηρετικούς στα
προνόμια και τα συμφέροντά της, γι αυτό και χρησιμοποιεί γενικούς όρους όταν
μιλάει για την «πόλη» και τα προβλήματά της. Π.χ. Μιλάει για την «κρίση
της πόλης» γιατί δεν την εξυπηρετεί να φανεί ότι:1. αυτή επέβαλλε
την κρίση στις περιοχές των «λαϊκών τάξεων» 2. αυτή θέλει τώρα να
ξεριζώσει τις «λαϊκές τάξεις» από τις περιοχές της «κρίσης» γιατί αυτό
εξυπηρετεί τα κερδοσκοπικά της συμφέροντα.
Σήμερα λοιπόν η κυρίαρχη τάξη μιλάει για «τουριστικοποίηση
της πόλης». Αυτό την εξυπηρετεί στο σκοπό της. «Τουριστικοποιούνται» όμως
σήμερα συγκεκριμένες περιοχές της πόλης. «Τουριστικοποιούνται» «υποβαθμσμένες»
περιοχές της πόλης, τις οποίες η ίδια η κυρίαρχη τάξη υποβάθμισε,
υποβαθμίζοντας το βιοτικό, κοινωνικό και πολιτιστικό επίπεδο των λαϊκών τάξεων
που ζουν στις περιοχές αυτές.
«Τουριστικοποίηση συγκεκριμένων περιοχών των λαϊκών τάξεων
της πόλης» σημαίνει «ξερίζωμα των συγκεκριμένων τάξεων από την συγκεκριμένη
περιοχή της πόλης, και εγκατάσταση νέων τάξεων». Η τάξη που θα φύγει, θα φύγει
σε ένα «container»
ασφυκτικά γεμάτο και θα ξεφορτωθεί εκεί που η κυρίαρχη τάξη θα το στείλει, και
η τάξη που θα έρθει θα ζει σε περιοχή με προδιαγραφές «container», τις προδιαγραφές
που η κυρίαρχη τάξη θα έχει καθορίσει για την περιοχή. Βασικός της στόχος
λοιπόν είναι η «container-οποίηση
όλων των λαϊκών τάξεων». Η «container-οποίηση»
αυτή θα έχει πάλι χαρακτηριστικά και περιεχόμενο ταξικό. Όλες όμως θα έχουν ένα
κοινό χαρακτηριστικό. Από όλες τις τάξεις θα λείπει η
αίσθηση του χώρου και του τόπου γιατί θα έχει χαθεί η ιστορική αφηγηματικότητα
του χώρου και του τόπου. Και όταν λέμε ιστορική αφηγηματικότητα εννοούμε εκείνη
που έχει κοινωνικό, πολιτιστικό και πολιτικό περιεχόμενο. Και είναι
αποδεδειγμένο ότι όταν μια περιοχή χάνει την ιστορική αφηγηματικότητά της τότε,
χάνεται η αίσθηση του χώρου και του τόπου και μειώνονται οι μορφές αντίστασης
και ανθεκτικότητας στην κερδοσκοπία. Η περιοχή της πόλης, που χάνει αυτό το
χαρακτηριστικό, μετατρέπεται σε ένα «container ανθρώπινο» μία «μη αξία», και η μόνη «αξία» που
συνεχίζει να υπάρχει και να κυριαρχεί είναι αυτή της κερδοσκοπίας
των ακινήτων. Η κυρίαρχη τάξη φροντίζει εδώ και
χρόνια σε κάθε λεπτομέρεια και με σχέδιο την
«αποϊστορικοποίηση των λαϊκών τάξεων», γιατί ξέρει ότι αυτό είναι το μέσο για
να πετύχει τον τελικό στόχο της, αυτόν της «container-οποίησης του λαού».[1]
Αυτό λοιπόν που θέλουν να δημιουργήσουν, αυτό «οραματίζονται»
στην πραγματικότητα, άσχετα αν το κρύβουν πίσω από τον «μεγάλο περίπατο», είναι
μια περιοχή με νέες «container-οποιημένες» μορφές εργασίας,
κατοικίας, αναψυχής, τουρισμού, πολιτισμού, ηθικών και κοινωνικών αξιών κ.α. με
κυρίαρχο στόχο την δημιουργία μιας
συγκεκριμένης «container- οποιημένης τάξης» η οποία και
θα χρησιμοποιηθεί σαν οδηγός για την επέκταση και σε άλλες περιοχές. Ο «μεγάλος
περίπατος» δημιουργείται για να είναι ο «κράχτης» της περιοχής στις νέες μορφές
«container-οποίησης»
που «οραματίζονται». Είναι η «πασαρέλα» όπου θα διαφημίζεται ο νέος τρόπος «container-οποιημένης» ζωής.
Το κέντρο της Αθήνας λοιπόν, δεν «εξευγενίζεται με όρους τουριστικοποίησης, εξευγενίζεται με όρους container-οποίησης». Και ο «μεγάλος περίπατος» είναι η «πασαρέλα» διαφήμισης της νέας «container-οποιημένης» ζωής. Γι αυτό τους τον χαρίζουμε και προτιμάμε τον «μικρό περίπατο» στη περιοχή μας.
Το κέντρο της Αθήνας λοιπόν, δεν «εξευγενίζεται με όρους τουριστικοποίησης, εξευγενίζεται με όρους container-οποίησης». Και ο «μεγάλος περίπατος» είναι η «πασαρέλα» διαφήμισης της νέας «container-οποιημένης» ζωής. Γι αυτό τους τον χαρίζουμε και προτιμάμε τον «μικρό περίπατο» στη περιοχή μας.