Σελίδες

Παρασκευή 18 Οκτωβρίου 2024

Για τα δύο «θέματα» του ΝΟΚ που «κρίνονται», λένε, στο ΣτΕ

 

Περιβάλλον: Έγινε η δίκη για τα bonus του ΝΟΚ. Και οι αντίδικοι λένε…

Αρχιτέκτονας: Από αυτή τη δίκη όμως λείπανε οι καθ’ ύλη αρμόδιοι. Ο Σύλλογος Αρχιτεκτόνων, και ο Σύλλογος Πολεοδόμων.

Περιβάλλον: Έχεις δίκιο σ αυτό που λες.

 Αρχιτέκτονας: Το δίκιο τι να το κάνω. Το λόγο θέλω να μάθω.

Περιβάλλον: Θα μου πεις την άποψή σου για τη δίκη. Δύο λένε ότι είναι τα θέματα που κρίνονται :

Ι) εάν είναι σύμφωνες με το Σύνταγμα οι διατάξεις του Νέου Οικοδομικού Κανονισμού (ΝΟΚ), με τις οποίες δίνονται κίνητρα για την αύξηση της δόμησης και την προσαύξηση του μέγιστου επιτρεπόμενου ύψους (έτσι όπως αυτό καθορίζεται σε ειδικές ανά περιοχή διατάξεις), προκειμένου να κατασκευαστούν φιλικά για το περιβάλλον κτίρια και να δημιουργηθούν χώροι πρασίνου. Και

ΙΙ) εάν πριν από τη θέσπιση των διατάξεων αυτών του ΝΟΚ έπρεπε να προηγηθεί στρατηγική εκτίμηση των περιβαλλοντικών τους επιπτώσεων, όπως επιβάλλει η ευρωπαϊκή Οδηγία 2001/42/ΕΚ για τα σχέδια ή προγράμματα που έχουν σημαντικές επιπτώσεις στο περιβάλλον».

Αρχιτέκτονας:   Για το πρώτο:  Ο Οικοδομικός Κανονισμός  δεν μπορεί να συμπεριλάβει διατάξεις Πολεοδομικού περιεχομένου, να δώσει δηλαδή αυξήσεις δόμησης και ύψους πάνω από αυτές που ορίζουν τα Ρυμοτομικά ή Πολεοδομικά σχέδια. Τη δόμηση την καθορίζουν τα Ρυμοτομικά ή Πολεοδομικά σχέδια. Ο Οικοδομικός κανονισμός καθορίζει τους όρους και τις προϋποθέσεις εκτέλεσης της κατασκευής. Γι' αυτό είναι  ΕΝΑΣ και ισχύει για όλη τη Χώρα.   Να τι μας λέει ο Γενικός Οικοδομικός Κανονισμός του 1985 στο άρθρο 1 : « Σκοπός: Σκοπός του νόμου είναι ο καθορισμός όρων, περιορισμών και προϋποθέσεων για την εκτέλεση οποιασδήποτε κατασκευής εντός ή εκτός σχεδίων πόλεων ή οικισμών, ώστε να προστατεύεται το φυσικό και πολιτιστικό περιβάλλον, καθώς και να εξυπηρετείται το κοινωνικό συμφέρον». Και εδώ να επισημάνω ότι κάτι ανάλογο λένε και ο ΓΟΚ/55 και του 73. Το μόνο που συμπληρώνει ο ΓΟΚ/85 είναι αυτό της εξυπηρέτησης του κοινωνικού συμφέροντας. Ο Οικοδομικός Κανονισμός λοιπόν  περιλαμβάνει διατάξεις εκτέλεσης της κατασκευής, ώστε να εξυπηρετείται το κοινωνικό συμφέρον.  Το ότι  το άρθρο 1  παραλείφθηκε από τον Νέο Οικοδομικό Κανονισμό, είναι ένα «θέμα» που  δημιουργεί εύλογα ερωτηματικά. Παραλείφθηκε γιατί το «ξέχασαν» ή γιατί………

    Ας έρθουμε τώρα σ’ αυτή την «καραμέλα»  κτίρια φιλικά στο περιβάλλον. «Φιλικά» σε ποιο περιβάλλον. Το νέο  κτίριο έχει άμεσο περιβάλλον τα όμορα υφιστάμενα κτίρια και έμμεσο τα υπόλοιπα υφιστάμενα κτίρια της περιοχής. Για να είναι λοιπόν το νέο κτίριο  φιλικό στο περιβάλλον πρέπει να μη θίγονται τα κτίρια του άμεσου περιβάλλοντός του, και τα κτίρια του έμμεσου περιβάλλοντος του. Και αυτό με τα «bonus» μόνο φιλικό περιβάλλον δεν δημιουργεί, γιατί στερεί άμεσα από τα όμορα, βασικά στοιχεία διαβίωσης, όπως είναι ο φωτισμός, ο αερισμός, η θέα κ.α, και έμμεσα θίγει τα κτίρια του έμμεσου περιβάλλοντος.  Το ότι «πραγματοποιείται κτίριο ενεργειακά αναβαθμισμένο» είναι μια ποιοτική αναβάθμιση του κτιρίου λόγω της εξέλιξης της ποιότητας των κατασκευών. Δεν είναι δυνατόν σήμερα ένα νέο κτίριο να κτίζεται με την κατασκευαστική ποιότητα  ούτε του ’60,  ούτε του 80, κτίζεται με τις σημερινές ποιοτικές προδιαγραφές. Και για το λόγο αυτό κανένας από τους προηγούμενους Γενικούς Οικοδομικούς Κανονισμούς δεν περιελάμβανε τέτοιου είδους διατάξεις. Ούτε ο ΓΟΚ του 55 έδωσε «bonus» δόμησης και ύψους σε σχέση με τον ΓΟΚ του 29, ούτε ο ΓΟΚ του 73 σε σχέση με τον ΓΟΚ του 55, ούτε ο ΓΟΚ του 85 σε σχέση με τον ΓΟΚ του 73.  Οι ποιοτικές προδιαγραφές εξυπηρετούν τους χρήστες του κτιρίου βασικά, δεν εξυπηρετούν τους όμορους.

Συμπέρασμα: Ο Οικοδομικός Κανονισμός περιλαμβάνει  μόνο διατάξεις προϋποθέσεων και περιορισμών ΕΚΤΕΛΕΣΗΣ του έργου. Δεν μπορεί να περιλαμβάνει διατάξεις Πολεοδομικού περιεχομένου, αυτές είναι αρμοδιότητα των Ρυμοτομικών ή Πολεοδομικών σχεδιασμών. Και ο ΝΟΚ είναι ΑΝΤΙΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΟΣ ακριβώς γιατί ξέφυγε από τον πραγματικό του ρόλο, και περιέλαβε στις διατάξεις του Πολεοδομικές διατάξεις.     

 Ας έρθουμε τώρα και στο δεύτερο «θέμα που κρίνεται» :   

Οι Πόλεις έχουν ρυμοτομικά ή Πολεοδομικά σχέδια. Δηλαδή έχουν σχέδιο πόλης όπου καθορίζονται ο μέγιστος συντελεστής δόμησης, το μέγιστο ποσοστό  κάλυψης, το μέγιστο ύψος  των οικοδομών, οι επιτρεπόμενες χρήσεις των κτιρίων στην περιοχή, οι κοινόχρηστοι και δομήσιμοι  χώροι. Αυτό σημαίνει ότι σε κάθε περιοχή το Κράτος έχει ορίσει ότι τα νεοαναγειρόμενα κτίρια οφείλουν να προσαρμόζονται στις διατάξεις και τους όρους δόμησης που ορίζει το ρυμοτομικό της περιοχής. Για το λόγο αυτό  το Ρυμοτομικό ή Πολεοδομικό σχέδιο ορίζει με τις διατάξεις του ότι πάνω από τα συγκεκριμένα μέγιστα όρια δόμησης, κάλυψης, ύψους και όγκου δεν μπορούν να πραγματοποιηθούν κτίρια, γιατί διαταράσσονται τα στοιχεία που εξασφαλίζουν την επιλεγμένη από το Ρυμοτομικό ποιότητα διαβίωσης των κατοίκων. Το ρυμοτομικό ορίζει τους όρους δόμησης της περιοχής και τους ορίζει με τέτοιο τρόπο που να εξασφαλίζει τα  ελάχιστα  τ.μ  κοινόχρηστου χώρου /κάτοικο, η αναλογία  τ.μ κτιρίου πάνω από τη γη /τ.μ οικοπέδου να μη ξεπερνά τον Συντελεστή δόμησης, η αναλογία  κ.μ κτιρίου πάνω από τη γη/ τ.μ οικοπέδου να μη ξεπερνά τον συντελεστή όγκου  κ.α. Παραβίαση των παραπάνω αναλογιών σημαίνει επιβάρυνση των συνθηκών διαβίωσης των πολιτών.

Συμπέρασμα: Ρυμοτομικό ή Πολεοδομικό σχέδιο έχουν όλες οι περιοχές εντός σχεδίου της Χώρας μας. Και είναι διαφορετικά ως προς τους όρους δόμησης σε κάθε περιοχή. Ο Οικοδομικός Κανονισμός αντίθετα είναι ένας και ισχύει για όλες τις περιοχές της Χώρας. Και αυτό είναι Επιλογή. Και είναι επιλογή γιατί ο Οικοδομικός Κανονισμός υπακούει στο Ρυμοτομικό ή Πολεοδομικό σχέδιο. Και δεν μπορεί να επιβάλλει μειώσεις ή αυξήσεις της δόμησης, αυτές είναι αρμοδιότητα  του Ρυμοτομικού ή Πολεοδομικού σχεδιασμού. Ο Πολεοδομική μελέτη θα μελετήσει την κάθε περιοχή θα μετρήσει τις επιπτώσεις της ήδη υφιστάμενης δόμησης σε κάθε περιοχή και θα κρίνει αν πρέπει να μειώσει ή αν μπορεί να αυξήσει τα στοιχεία της δόμησης, σε κάθε περιοχή. Και αυτό θα το κάνει η Πολεοδομική μελέτη και ο  Οικοδομικός Κανονισμός απλά θα εκτελέσει.

Και εδώ έγινε το εξής : Ο ΝΟΚ έδωσε πέρα και πάνω από τις αρμοδιότητές του αύξηση της δόμησης σε όλη τη Χώρα, επιβαρύνοντας «αγοραία» τις ήδη επιβαρυμένες Πολεοδομικές σταθερές των Πολεοδομικών σχεδίων. Και αυτό είναι ΑΝΤΙΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΟ!!! Και δεν υπάρχει «αν έπρεπε να προηγηθεί εκτίμηση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων». Τις  περιβαλλοντικές επιπτώσεις  τις μελετάει, και αυτό γιατί η «εκτίμηση» δεν φτάνει, ο  Πολεοδομικός σχεδιασμός. Και αυτός καθορίζει αυξήσεις ή μειώσεις, δόμησης, όγκου, ύψους κ.α

Και στη Χώρα μας η Πολεοδομική επιβάρυνση είναι μεγάλη, πολύ μεγάλη, και να σου εξηγήσω γιατί:   

Η αυθαίρετη δόμηση 1985-2010 που πραγματοποιήθηκε  επιβάρυνε ήδη όλους τους Περιβαλλοντικούς  συντελεστές των εγκεκριμένων  Πολεοδομικών σχεδίων. Το περίεργο είναι ότι από το 2010, που ξεκίνησε η «τακτοποίηση αυθαιρέτων» μέχρι σήμερα δεν έχουμε δημοσιευμένα στοιχεία αυτής της περιβαλλοντικής επιβάρυνσης. Ενώ είχαμε νόμους τακτοποίησης αυθαιρέτων, δηλαδή κατασκευών που πραγματοποιήθηκαν πάνω από τα επιτρεπόμενα όρια των Πολεοδομικών σταθερών που όριζαν τα Πολεοδομικά σχέδια, ποτέ οι Κυβερνήσεις της Χώρας μας δεν δημοσίευσαν τα στοιχεία αυτά. Και η επιβάρυνση του Περιβάλλοντος από την αυθαίρετη δόμηση  είναι μεγάλη, πολύ μεγάλη.

Στη χώρα μας λοιπόν όλοι οι όροι δόμησης των Ρυμοτομικών σχεδίων έχουν παραβιαστεί αρνητικά.  Αυτό μας λέει η πραγματικότητα. Και αντί να κάτσουν πρώτα να δουν πως θα «αποκαταστήσουν» το Περιβαλλοντικό ισοζύγιο που έχουν υποσχεθεί σε όλους τους Νόμους αυθαιρέτων, γι’ αυτό και  κρίθηκαν συνταγματικοί,  προχώρησαν στη σύνταξη ενός Νέου Οικοδομικού Κανονισμού, αυθαίρετα περιέλαβαν στον ΝΟΚ  θέματα Πολεοδομικού Κανονισμού, και με τις διατάξεις του επιβαρύνουν αρνητικά  τις ήδη επιβαρυμένες από την αυθαίρετη δόμηση  Πολεοδομικές σταθερές, των Πολεοδομικών σχεδίων. Αύξηση της δόμησης  σημαίνει ότι ο συντελεστής τ.μ κτιρίου /τ.μ οικοπέδου αυξάνεται, όπως αυξάνεται  και ο συντελεστής κ.μ κτιρίου/τ.μ οικοπέδου, και μειώνεται ο συντελεστής τ.μ κοινόχρηστου χώρου/κάτοικο. Και αυτό δεν μπορεί να το κάνει ο ΝΟΚ γιατί παραβιάζει τις διατάξεις του ρυμοτομικού ή πολεοδομικού κανονισμού.

Θυμήσου από πότε ζητάμε την δημοσίευση της  Περιβαλλοντικής επιβάρυνσης της Χώρας μας από την «τακτοποίηση των αυθαιρέτων». Νομίζω ότι ήρθε η ώρα ΥΠΕΝ και ΤΕΕ να υποχρεωθούν να τη δώσουν.   

Κυριακή 6 Οκτωβρίου 2024

ΤΕΕ και κατασκευαστές στις «παρεμβάσεις» τους στο ΣτΕ υπέρ του ΝΟΚ ισχυρίζονται ότι 24 / 3=17!!!

Περιβάλλον: Στις 11 Οκτώβρη συζητείται στην Ολομέλεια του ΣτΕ το θέμα των bonus στον ΝΟΚ. Και βλέπω τις τελευταίες μέρες στο ecopress άρθρα με φανταχτερούς τίτλους. Στο τελευταίο μάλιστα διάβασα ότι το ΤΕΕ κατέθεσε παρέμβαση υπέρ της συνταγματικότητας του ΝΟΚ, και επίσης «μεγάλη ομάδα κατασκευαστών» καταθέτει προσφυγή υπέρ του ΝΟΚ.

Αρχιτέκτονας: Και ο ΣΑΔΑΣ-ΠΕΑ τι κάνει; Είναι ακόμη σε διακοπές;

Περιβάλλον: Πάντως να ξέρεις ότι σήμερα 4/10 λήγει η προθεσμία για την κατάθεση παρεμβάσεων.

 Αρχιτέκτονας: Το ξέρω. Το διάβασα κι εγώ.

Περιβάλλον: Να το συζητήσουμε πάλι λίγο το θέμα;

Αρχιτέκτονας: Τι να συζητήσουμε. Από το 2012 συζητάμε για το τέρας που το ονόμασαν ΝΟΚ, που δεν είναι "Νέος Οικοδομικός Κανονισμός" αλλά  " Νέα Οικοδομική Κερδοσκοπία"

Περιβάλλον: Μα εδώ κυκλοφορούν άρθρα που εκθειάζουν τον ΝΟΚ. Μάλιστα σήμερα δημοσιεύεται και ένα άρθρο με τίτλο : «Το «οπλοστάσιο» των κατασκευαστών για τα μπόνους του ΝΟΚ στη μάχη του ΣτΕ»

Αρχιτέκτονας: Το διάβασα σου είπα.

Περιβάλλον: Και δεν έχεις να πεις τίποτε. Δεν μπορεί!!

Αρχιτέκτονας: Να σου πω. Το ξέρεις το 24 διά του 3 =17;

Περιβάλλον: Μα 24 διά του 3 είναι ίσο με 8. Τι μου λες τώρα;

Αρχιτέκτονας: Γίνεται όμως και 17. Δες την παρακάτω εικόνα να δεις πως γίνεται η διαίρεση και πως επαληθεύεται κιόλας. 

 

24 διά του 3 =17 μας  λένε  στις «παρεμβάσεις» τους ΤΕΕ και κατασκευαστές.

Περιβάλλον: Μα εδώ η διαίρεση και οι επαληθεύσεις γίνονται με αφάνταστα λανθασμένο τρόπο.

Αρχιτέκτονας: Αυτό δεν έχει σημασία για το ΤΕΕ και τους κατασκευαστές. Το αποτέλεσμα μετράει!!!