Περιβάλλον: Τα έμαθες για την
επίθεση στην ΥΔΟΜ Παλλήνης;
Αρχιτέκτονας: Το έμαθα και είναι πολύ λυπηρό το γεγονός. Τα προβλήματα αντιμετωπίζονται με διάλογο και επιχειρήματα. Στο διάλογο όμως αυτό πρέπει και οι δύο να έχουν διάθεση συνεννόησης για να λυθεί το πρόβλημα. Και είναι αυτή ακριβώς η «διάθεση» που λείπει πολλές φορές είτε από τη μία είτε από την άλλη πλευρά. Ξέρεις είχα έναν φίλο υπάλληλο της Πολεοδομίας, και λέω είχα γιατί δεν είναι πια στη ζωή, έφυγε νωρίς, με υψηλή θέση, τον οποίο κάποτε τον ρώτησα. γιατί στον πολίτη εξηγείς τόσο αναλυτικά και απαντάς με τόση απλότητα στο πρόβλημά του, και σε μας τους Μηχανικούς μας λες «μελέτησε τον τάδε Νόμο και δες με προσοχή την παράγραφο τάδε του άρθρου τάδε, και θα δεις τι πρέπει να κάνεις». Και η απάντησή του ήταν «γιατί εσύ σαν Μηχανικός δεν μπορείς να έχεις άγνοια του Νόμου. Αν δεν γνωρίζεις πρέπει να μελετήσεις. Ο πολίτης είναι λογικό να μη γνωρίζει τον Νόμο και γι αυτό εγώ που έχω την ευθύνη της εφαρμογής του, πρέπει να του τον εξηγήσω με λόγια απλά, να τον καταλάβει, για να επιλυθεί το πρόβλημά του χωρίς εντάσεις και θυμούς.». Αλλά έλεγε και κάτι άλλο πολύ σημαντικό. Έλεγε : «οι Νόμοι δεν είναι συνταγές μαγειρικής να σου δίνουνε απαντήσεις με μορφή συνταγής, τόσα γραμμάρια από αυτό, τόσα από εκείνο, τόσα από το άλλο και λύθηκε το πρόβλημά σου, είναι νόμοι, και για αυτό χρειάζονται μελέτη και όχι επιπόλαιο διάβασμα». Πάντα δε όταν ήταν Προϊστάμενος του τμήματος Αυθαιρέτων και επικίνδυνων, πρώτα ερευνούσε αν έχει γίνει κάποιο λάθος από την Υπηρεσία, γιατί έλεγε, «δεν είμαστε αλάνθαστοι, αν έχουμε κάνει λάθος πρέπει να το διορθώσουμε, και να ζητήσουμε συγνώμη από τον θιγόμενο πολίτη ή Μηχανικό, εάν δεν έχουμε κάνει λάθος πρέπει να εξηγήσουμε στον πολίτη ή τον Μηχανικό γιατί πήραμε τη συγκεκριμένη απόφαση».
Ήταν ένας άνθρωπος που γνώριζε την πραγματική κατάσταση της κοινωνίας. Γνώριζε τα προβλήματα στην πραγματική τους διάσταση. Και με βοήθησε πολύ η εμπειρία που είχε, και ήταν μάθημα, όχι μόνο για μένα, αλλά για πολλούς τότε συναδέλφους, ο τρόπος με τον οποίο έλυνε τα προβλήματα.
Όταν κάποτε σε συζήτηση μπήκε η απαίτηση να γίνει «κωδικοποίηση» της Πολεοδομικής Νομοθεσίας, για να διευκολύνονται οι Μηχανικοί στην άσκηση του επαγγέλματός τους, χαμογέλασε και είπε: η «κωδικοποίηση δεν είναι συνταγοποίηση, αν δεν έχουμε μελετήσει τους νόμους και δεν έχουμε κατανοήσει το περιεχόμενό τους, μη περιμένετε βοήθεια από την κωδικοποίηση. Κωδικοποίηση δεν σημαίνει έτοιμες απαντήσεις σε κάθε ερώτημα που σας απασχολεί. και δεν θα σας βοηθήσει να λύσετε το πρόβλημα σας αν δεν έχετε την ικανότητα να καταλαβαίνετε τι λένε οι Νόμοι. Η κωδικοποίηση θα βοηθήσει αυτούς που έχουν μελετήσει τους Νόμους, γιατί θα τους διευκολύνει στην ενημέρωση. Αλλά δεν θα βοηθήσει αυτόν που δεν ξέρει την τεχνική της μελέτης των Νόμων»
Πριν από λίγες μέρες μου τηλεφώνησε συνάδελφος που είχε καταθέσει τοπογραφικό διάγραμμα για κατεδάφιση ισόγειας οικοδομής, και ο ελέγχων τοπογράφος της ΥΔΟΜ του ζήτησε «βεβαίωση υψομέτρου από τον αρμόδιο Δήμο». Και ήθελε την άποψή μου αν χρειάζεται ή όχι. Του απάντησα λοιπόν ότι η Βεβαίωση υψομέτρου, στα εντός σχεδίου πιστοποιεί ότι έχουν διαμορφωθεί οι στάθμες των πεζοδρομίων, για να ελέγχεται το ύψος του προς έγκριση κτιρίου. Δεν απαιτείται στις άδειες κατεδάφισης γιατί κατεδαφίζεται «υφιστάμενο κτίριο» . Γι αυτό και στο άρθρο 39 του Νόμου 4495/2017 στην παρ. 1 ε λέει: «ε) Βεβαίωση της αρμόδιας υπηρεσίας του δήμου για την οριστική στάθμη του κρασπέδου (βεβαίωση υψομέτρου), όπου απαιτείται». Ο Νόμος λέει «όπου απαιτείται» και αυτό σημαίνει ότι «απαιτείται» όταν πρέπει να ελεγχθεί το νέο ύψος που θα πραγματοποιηθεί, και στην περίπτωση της κατεδάφισης κάτι τέτοιο δεν υπάρχει. Η απάντηση του Τοπογράφου της ΥΔΟΜ ήταν «αν θέλεις να προχωρήσω θα μου φέρεις βεβαίωση υψομέτρου εγώ αυτό ξέρω, έτσι κάνουμε εδώ. Αν καθόμαστε να ψάχνουμε πότε απαιτείται και πότε όχι χαθήκαμε». Και ο συνάδελφος υπέκυψε και έκανε αίτηση για «βεβαίωση υψομέτρου στο Δήμο» ο οποίος χρειάζεται 15 ημέρες για να την εκδώσει. Και στις περισσότερες ΥΔΟΜ σήμερα ζητάνε βεβαίωση υψομέτρου για όλες τις οικοδομικές άδειες . Και πίστεψέ με είναι λιγότερο χρονοβόρο και ψυχοφθόρο να πάρεις «βεβαίωση υψομέτρου» παρά να μπεις στη διαδικασία να αποδείξεις ότι «δεν απαιτείται». Αυτή όμως δεν είναι «καλή λειτουργία της Υπηρεσίας», είναι «κακή λειτουργία». Και δεν φταίει η «χαώδης και μη κωδικοποιημένη νομοθεσία».
Υπάρχει έλλειψη εκτίμησης της πραγματικής κατάστασης από
τις ΥΔΟΜ και αυτό δεν βοηθάει ούτε τις ίδιες, ούτε τους Μηχανικούς, ούτε τον
θιγόμενο πολίτη. Και όσο καθυστερεί η εκτίμηση της πραγματικής κατάστασης, τόσο
τα προβλήματα θα αυξάνονται και θα πολλαπλασιάζονται. Τα προβλήματα λύνονται με
διάλογο και επιχειρήματα. Και δικαίωμα σ’ αυτό το διάλογο έχουν και οι ΥΔΟΜ και
οι Επαγγελματίες Μηχανικοί και οι θιγόμενοι πολίτες, αλλά οι ΥΔΟΜ πρέπει σ’
αυτό τον διάλογο να προσέλθουν χωρίς την έπαρση της εξουσίας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου