Σελίδες

Τετάρτη 27 Φεβρουαρίου 2019

Το πρόβλημα των «ψηλών» κτιρίων δεν λύνεται με τον «τσακωμό» των Δημόσιων Υπηρεσιών. Λύνεται μόνο με την με την κατάργηση της αύξησης της δόμησης που νομοθετήθηκε με τα άρθρα 10 & 11 του ΝΟΚ/2012


Περιβάλλον: Τα έμαθες, όλες οι Δημόσιες Υπηρεσίες οι εμπλεκόμενες στις οικοδομικές άδειες των «ψηλών» κτιρίων στη περιοχή του Μακρυγιάννη , προσπαθούν να βγάλουν την ευθύνη από πάνω τους.
Αρχιτέκτονας: Τα πράγματα είναι απλά. Προσπαθούν να τα κάνουν περίπλοκα γιατί θέλουν να αποφύγουν να κριθούν «αντισυνταγματικά» τα άρθρα 10 και 11 του ΝΟΚ/2012. Αυτός είναι ο σκοπός.
Το άρθρο 10 δίνει επί πλέον δόμηση σε νέα κτίρια όχι μόνο στην Αθήνα αλλά και σε Θεσσαλονίκη  Πάτρα, Λάρισα, Ηράκλειο, Βόλο, Νέα Ιωνία Μαγνησίας, Ιωάννινα.
Το άρθρο 11 δίνει επί πλέον δόμηση  στις νέες οικοδομές σε όλη τη χώρα.
Αύξηση της δόμησης σημαίνει επιβάρυνση του οικιστικού περιβάλλοντος και συνεπώς επιβαρύνει τους όρους διαβίωσης των πολιτών και για το λόγο αυτό είναι «αντισυνταγματικά».
Ο Δήμος Αθηναίων πρέπει να απαντήσει :
1. Αν στις συγκεκριμένες άδειες έχει εφαρμοστεί το άρθρο 10 του ΝΟΚ/2012 και αν ναι, να δώσει στη δημοσιότητα το ποσοστό αύξησης της δόμησης που δόθηκε και την έγκριση του Συμβουλίου Αρχιτεκτονικής.
2. Αν οι  συγκεκριμένες άδειες έχουν τις απαραίτητες εγκρίσεις των Υπηρεσιών που απαιτούνται για την έκδοση της άδειας δόμησης.
Με τον τρόπο αυτό θα γίνει φανερό η αύξηση της δόμησης που δόθηκε στα κτίρια με την εφαρμογή των διατάξεων του ΝΟΚ/2012 όπως τροποποιήθηκε με τον 4258/2014.  Η αύξηση της δόμησης αυξάνει το ύψος των οικοδομών. Με τον ίδιο συντελεστή δόμησης όσοι κτίσανε πριν από την ισχύ του ΝΟΚ/2012 δεν μπορούσαν να φτάσουν στο ύψος το σημερινό γιατί δεν  είχαν εφαρμογή οι ευνοϊκές διατάξεις των άρθρων 10 &11 του ΝΟΚ/2012. Τα κλιμακοστάσια προσμετρούσαν στον Σ.Δ και η μείωση του ποσοστού κάλυψης δεν συνοδευόταν από αύξηση του Σ.Δ.  
Ένα δεκαόροφο κτίριο  σήμερα με την εφαρμογή του άρθρου 11 του ΝΟΚ/2012 όπως αυτός τροποποιήθηκε με τον 4258/2014 έχει μόνο από τη μη προσμέτρηση του κλιμακοστασίου επί πλέον δόμηση (40,00 τ. μ. στο ισόγειο +9x25,00τ.μ. στους ορόφους)= 265,00τ.μ .
Αν σε αυτά προστεθεί και η αύξηση της δόμησης που δίνεται με αντίστοιχη μείωση της κάλυψης, τότε σε μία περιοχή που ο Σ.Δ. είναι 3,6 αν θυμάμαι καλά, τότε η δόμηση αυξάνεται κατά πολύ. Για κάθε 100,00τμ οικοπέδου η αύξηση 10% είναι 36,00τ.μ κτιρίου, 15% είναι 54,00τ.μ  , 20% είναι 72,00τ.μ , 25% είναι 90,00τ.μ
Το πρόβλημα όπως βλέπεις δεν λύνεται με τον τσακωμό των διάφορων Δημόσιων Υπηρεσιών. Το πρόβλημα λύνεται μόνο με την κατάργηση της αύξησης της δόμησης  που νομοθετήθηκε με τα άρθρα 10 & 11 του ΝΟΚ/2012  


Παρασκευή 22 Φεβρουαρίου 2019

Τα «ψηλά κτίρια» στην περιοχή του Μακρυγιάννη και τα άρθρα 10 &11 του ΝΟΚ/2012



Περιβάλλον: Τα έμαθες μετά τις καταγγελίες των κατοίκων της περιοχής του Μακρυγιάννη η Κυβέρνηση δήλωσε ότι θα προχωρήσει σε αναστολή των οικοδομικών αδειών και θα εξετάσει το πρόβλημα που δημιουργήθηκε.
Αρχιτέκτονας: Το θέμα δεν είναι τοπικό, είναι θέμα που αφορά ολόκληρη τη χώρα. Για τον  ΝΟΚ για τον οποίο τόσο υπερήφανοι ήταν οι κ.κ Γ. Παπακωνσταντίνου και  Ν. Σηφουνάκης, Υπουργός ο πρώτος του ΥΠΕΚΑ τότε και Υφυπουργός ο δεύτερος, το έχουμε πει από τότε ότι τα άρθρα 10 και 11 σκοτώνουν το περιβάλλον και πρέπει να καταργηθούν. Είχαμε πει τότε: ΝΕΟΣ ΓΟΚ : Επενδυτές παρόντες - Λαός απών που σήμαινε ότι με τον ΝΟΚ, όπως τον βάφτισε ο κ. Ν.Σηφουνάκης, στηρίζονται τα συμφέροντα των επενδυτών, και αγνοούνται εντελώς τα συμφέροντα του λαού.   
Το άρθρο 10 δίνει «Πολεοδομικά κίνητρα» σε επιλεγμένες περιοχές της χώρας, και οι περιοχές έχουν επιλεγεί με πολλή προσοχή .Ας το διαβάσουμε:
[1. Σε περίπτωση οικοπέδων (αυτοτελών ή εκ συνενώσεως), που βρίσκονται εντός σχεδίου πόλεως στις γεωγραφικές περιφέρειες: α) των Δήμων του Νομού Αττικής και β) των αναφερόμενων στο άρθρο 1 παρ. 2 του ν. 1561/1985 (Α΄ 148), Δήμων του Νομού Θεσσαλονίκης, όπως και στις δύο περιπτώσεις, καθορίζονταν πριν την έναρξη ισχύος του ν. 2539/1997 (Α΄ 244), και οι οποίοι είχαν κατά την απογραφή του 1991 πληθυσμό μεγαλύτερο των 25.000 κατοίκων, και γ) των Δήμων Πάτρας, Λάρισας, Ηρακλείου, Βόλου, Νέας Ιωνίας Μαγνησίας, Ιωαννίνων, όπως καθορίζονταν πριν την έναρξη ισχύος του ν. 2539/1997, και (τα οικόπεδα σε καθεμία από τις υπό α΄, β΄ και γ΄ περιπτώσεις) δεν εμπίπτουν σε παραδοσιακούς οικισμούς και παραδοσιακά τμήματα πόλης ή σε ιστορικούς τόπους ή σε περιοχές με αποκλειστική χρήση κατοικίας και όταν το εμβαδόν τους είναι μεγαλύτερο της κατά κανόνα αρτιότητας της περιοχής, κατόπιν σύμφωνης γνώμης του Συμβουλίου Αρχιτεκτονικής, παρέχονται τα ακόλουθα κατά περίπτωση πολεοδομικά κίνητρα, εφόσον τηρούνται οι ακόλουθες κατά περίπτωση προϋποθέσεις και σε κάθε περίπτωση με την προϋπόθεση ο αριθμός των κτιρίων που δημιουργούνται να είναι μικρότερος του Β/2 και ίσος με τη μικρότερη προκύπτουσα ακέραιη μονάδα με ελάχιστο το ένα:
 α. Με την προϋπόθεση:
− ποσοστιαίας μείωσης του επιτρεπόμενου ποσοστού κάλυψης του οικοπέδου κατά ΑX10%,
 δίνεται το κίνητρο:
 − ποσοστιαίας αύξησης του επιτρεπόμενου συντελεστή δόμησης του οικοπέδου κατά ΑΧ10%.
β. Με τις προϋποθέσεις:
− ποσοστιαίας μείωσης του επιτρεπόμενου ποσοστού κάλυψης του οικοπέδου κατά ΑX15%, − απόσυρσης κτιρίου κύριας χρήσης εμβαδού τουλάχιστον ενός τετάρτου του υπάρχοντος επιτρεπόμενου συντελεστή δόμησης της περιοχής,
δίνεται το κίνητρο:
 − ποσοστιαίας αύξησης του επιτρεπόμενου συντελεστή δόμησης του οικοπέδου κατά ΑΧ15%.
 γ. Με τις προϋποθέσεις:
− ποσοστιαίας μείωσης του επιτρεπόμενου ποσοστού κάλυψης του οικοπέδου κατά ΑX20%, − απόδοσης σε κοινή δημόσια χρήση επιφάνειας ίσης με την αύξηση της επιφάνειας δόμησης δια του συντελεστή δόμησης,
δίνεται το κίνητρο: − ποσοστιαίας αύξησης του επιτρεπόμενου συντελεστή δόμησης του οικοπέδου κατά ΑΧ20%.
 δ. Με τις προϋποθέσεις:
− ποσοστιαίας μείωσης του επιτρεπόμενου ποσοστού κάλυψης του οικοπέδου κατά ΑX25%, − απόδοσης σε κοινή δημόσια χρήση επιφάνειας ίσης με την αύξηση της επιφάνειας δόμησης δια του συντελεστή δόμησης,
 − απόσυρσης κτιρίου κύριας χρήσης εμβαδού τουλάχιστον ενός τετάρτου του υπάρχοντος επιτρεπόμενου συντελεστή δόμησης της περιοχής, δίνεται το κίνητρο: − ποσοστιαίας αύξησης του επιτρεπόμενου συντελεστή δόμησης του οικοπέδου κατά ΑΧ25%.
Σε κάθε περίπτωση δίνεται κίνητρο προσαύξησης του επιτρεπόμενου ύψους, έως το ανώτατο επιτρεπόμενο κατά το άρθρο 15 ύψος, για τον προσαυξημένο συντελεστή δόμησης.]
Να γιατί λοιπόν έχουμε «αύξηση του ύψους». Διότι με το άρθρο 10 μειώνοντας  το ποσοστό  κάλυψης του οικοπέδου κατά 10,15,20,25% αυξάνεις τον Σ.Δ. του οικοπέδου κατά 10,15,20,25% και προσαυξάνεις και το ύψος της οικοδομής για να καλύψεις την προσαύξηση του Σ.Δ.
Και εδώ έρχεται να προστεθεί το άρθρο 11, αφορά τις νέες οικοδομές σε όλη τη χώρα, που λέει ότι στον Σ.Δ. δεν προσμετρώνται –δεν θα τα αναφέρω όλα παρά μόνο τα τρία παρακάτω που είναι και ενδεικτικά του πνεύματος του Νόμου-:  
 παρ. 6
[δ. Η επιφάνεια των υποχρεωτικών σύμφωνα με τον κτιριοδομικό κανονισμό κοινόχρηστων κλιμακοστασίων συμπεριλαμβανομένων των ανελκυστήρων και των πλατύσκαλων και για επιφάνεια έως 25 τ.μ. ανά όροφο και ανά κλιμακοστάσιο και 40 τ.μ. στο επίπεδο της εισόδου του κτιρίου κατοικίας που διαθέτει κοινόχρηστο κλιμακοστάσιο.
ιδ. Εσωτερικοί εξώστες (πατάρια) με συνολικό εμβαδόν μικρότερο ή ίσο του 10% της δόμησης του κτιρίου, χωρίς να αποτελούν ανεξάρτητο όροφο, χωρίς να δημιουργούν ανεξάρτητη ιδιοκτησία και εφόσον ο χώρος κάτω από αυτόν διασφαλίζει προϋποθέσεις ύψους χώρου κύριας χρήσης.
 ιε. Σοφίτες με συνολικό εμβαδόν μικρότερο ή ίσο των 1/2 του χώρου της υποκείμενης κάτοψης με τον οποίο συνδέονται λειτουργικά, χωρίς να αποτελούν ανεξάρτητο όροφο και εφόσον το μέσο ελεύθερο ύψος είναι μικρότερο από 2,20 μ.]
Τα κοινόχρηστα κλιμακοστάσια προσμετρούσαν  στο  Σ.Δ πάντα. Τώρα παύουν να προσμετρούν και δίνεται ένα δώρο στις νέες οικοδομές 25,00τ.μ ανά όροφο εκτός Σ.Δ. και 40,00τ.μ στο ισόγειο. Δηλαδή σε μια πενταόροφη οικοδομή δίνονται επιπλέον 140,00τ.μ εκτός Σ.Δ., μόνο από την κατάργηση της προσμέτρησης του κλιμακοστασίου στον Σ.Δ. Αν σ’ αυτό προστεθούν και τα υπόλοιπα π.χ. πατάρια -τα πατάρια επιτρεπόταν με τον ΓΟΚ 55 και 73, καταργήθηκαν με το ΓΟΚ85 και με την τροποποίηση του 2000- και σοφίτες -που δεν επιτρεπόταν με κανένα προηγούμενο ΓΟΚ- καταλαβαίνουμε ποια ήταν η φροντίδα των δύο Υπουργών
.Να λοιπόν ο δεύτερος λόγος που έχουμε αύξηση του ύψους. Για να καλύψει την προσαύξηση του Σ.Δ. προσαυξάνει το ύψος της οικοδομής. 
Τα δύο λοιπόν αυτά άρθρα του ΝΟΚ αυξάνουν  άμεσα την δόμηση. Και αύξηση της δόμησης σημαίνει επιβάρυνση του οικιστικού περιβάλλοντος σε περιοχές ήδη επιβαρυμένες.
Το θέμα λοιπόν όπως βλέπεις δεν είναι τοπικό, απλώς βγήκε στην επιφάνεια γιατί ξεκίνησε από εκεί. Τα άρθρα 10 και 11 του ΝΟΚ2012 αυξάνουν άμεσα τον Σ.Δ. των οικοπέδων. Και αυτό απ’ ότι γνωρίζω είναι «αντισυνταγματικό» διότι επιβαρύνει το οικιστικό περιβάλλον της περιοχής και  τους όρους διαβίωσης των πολιτών.

Τετάρτη 13 Φεβρουαρίου 2019

Η νεοσύστατη εταιρεία «Ανάπλαση της Αθήνας» και η δήλωση του επικεφαλή της καθηγητή του Πολυτεχνείου της Αθήνας κ. Νίκου Μπελαβίλα



Περιβάλλον: Το διάβασες έχει συσταθεί εταιρεία «Ανάπλαση της Αθήνας» με επικεφαλή τον καθηγητή του Πολυτεχνείου της Αθήνας Νίκο Μπελαβίλα ο οποίος δήλωσε  σχετικά με την ανάπλαση του  κέντρου της Αθήνας όπως αναφέρεται στο σχετικό άρθρο:
[«Θα προχωρήσουμε στις παρεμβάσεις έχοντας δύο βασικούς πυλώνες, την περιβαλλοντική αναβάθμιση και την εξασφάλιση της βιώσιμης κινητικότητας στο κέντρο της πρωτεύουσας, που πρέπει να επανακατοικηθεί και να γίνει η εικόνα ολόκληρης της χώρας», παρατηρεί και προσθέτει ότι «κύριος στόχος των νέων παρεμβάσεων είναι η ανάκτηση του δημόσιου χώρου και η διασύνδεση του πυρήνα της πόλης με την ευρύτερη περιοχή».
Σπεύδει να διευκρινίσει ότι οι σχεδιασμοί αφορούν ήπιες παρεμβάσεις, χαμηλού κόστους και υψηλής αισθητικής, που θα αξιοποιούν και θα αναδεικνύουν τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά κάθε ενότητας.
Θα δημιουργούν κίνητρα για να κατοικηθούν τα κενά διαμερίσματα και να προσελκύσουν επιχειρηματικές δράσεις, ενώ θα λειτουργούν συμπληρωματικά για να βοηθήσουν στο «πάντρεμα» των ασύνδετων σήμερα γειτονιών και να δημιουργήσουν τη νέα εικόνα της πρωτεύουσας. ] Πηγή
Αρχιτέκτονας: Ωραία λόγια. Μου θυμίζουν εκείνο  «το σχέδιον πρέπει να είναι εφάμιλλον της αρχαίας δόξης και  λαμπρότητος της πόλεως ταύτης, και άξιον του αιώνος εις τον οποίον ζώμεν» που δήλωσε η βασιλεία  όταν ανέθεσε τον «σχεδιασμό της πόλης της Αθήνας». Αυτό το «να γίνει η εικόνα ολόκληρης της χώρας» δε, είναι τρανή απόδειξη του «ψευτοαριστοκρατισμού» που μυρίζει η Αρχιτεκτονική Σχολή του Μετσόβιου. Στο έχω πει και άλλη  φορά «οι πόλεις υπάρχουν γιατί ζουν άνθρωποι σ  αυτές, δεν ζουν οι άνθρωποι επειδή υπάρχουν οι πόλεις». «Υψηλή αισθητική» έχουν οι πόλεις στις οποίες η ποιότητα της ζωής όλων των ανθρώπων που ζουν στην πόλη έχει «υψηλή αισθητική». Όταν σε μία πόλη η ποιότητα της ζωής των ανθρώπων που ζουν στην πόλη έχει σε μεγάλο ποσοστό «αισθητική» μηδέν και κάτω από το μηδέν, κανένας σχεδιασμός δεν την ανεβάζει «αισθητικά». Και για να γίνω πιο συγκεκριμένη : όσο στην πόλη  υπάρχουν άστεγοι, άνεργοι, παιδιά που πηγαίνουν νηστικά στο σχολείο, άνθρωποι που αυτοκτονούν γιατί δεν έχουν να ζήσουν και συνθλίβεται η αξιοπρέπειά τους, άνθρωποι που ψάχνουν τροφή στα σκουπίδια, σπίτια χωρίς θέρμανση, χωρίς ηλεκτρικό, νέοι χωρίς όνειρα, γέροι χωρίς γηρατειά, κανένας «σχεδιασμός»  δεν μπορεί να έχει «υψηλή αισθητική». Είναι σαν να στολίζεις έναν τάφο. Όσο και να τον στολίσεις τάφος μένει.
Ας μην κρυβόμαστε λοιπόν πίσω από ωραία λόγια, χωρίς αντίκρυσμα στην πραγματικότητα. Η «Ανάπλαση της Αθήνας» που με τόση προθυμία ανέλαβε η «ΕΤΑΙΡΕΙΑ» αφορά ένα τμήμα του κέντρου της Αθήνας, στο οποίο δεν μας λένε ποιο ήταν το ιδιοκτησιακό καθεστώς πριν την κρίση και πως αυτό έχει διαμορφωθεί σήμερα, ούτε το πώς και το γιατί, ποιες χρήσεις λειτουργούσαν στην περιοχή, ποιες σήμερα και ποιες επιτρέπεται να λειτουργήσουν με τις νέες χρήσεις που έχουν καθοριστεί, τι σημαίνει «να επανακατοικηθεί» - δηλαδή ποιοι και γιατί αναγκάστηκαν να φύγουν ή  διώχτηκαν από την περιοχή, με ποιους τρόπους και με ποιες τακτικές, για ποιους προορίζεται να την «επανακατοικήσουν», και γιατί η «ανάπλαση» προσφέρεται σ αυτούς και δεν προσφέρθηκε στους παλιούς κατοίκους, ποιές είναι εκείνες  οι  οικονομικές-κοινωνικές-πολιτικές   διαφορές ανάμεσα στους παλιούς και νέους κατοίκους που δεν επέτρεπαν τότε  την «ανάπλαση» ενώ σήμερα θεωρείται «επιβεβλημένη». Σ αυτά τα ερωτήματα πρέπει να απαντήσει η «ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΑΝΑΠΛΑΣΗ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ»
Περιβάλλον: Ελπίζεις ότι θα απαντήσει;
Αρχιτέκτονας: Όχι.