Περιβάλλον: Τα έμαθες μετά τις
καταγγελίες των κατοίκων της περιοχής του Μακρυγιάννη η Κυβέρνηση δήλωσε ότι θα
προχωρήσει σε αναστολή των οικοδομικών αδειών και θα εξετάσει το πρόβλημα που
δημιουργήθηκε.
Αρχιτέκτονας: Το θέμα δεν είναι τοπικό, είναι θέμα που αφορά
ολόκληρη τη χώρα. Για τον
ΝΟΚ για τον οποίο
τόσο υπερήφανοι ήταν οι κ.κ Γ. Παπακωνσταντίνου και
Ν. Σηφουνάκης, Υπουργός ο πρώτος του ΥΠΕΚΑ τότε
και Υφυπουργός ο δεύτερος, το έχουμε πει από τότε ότι τα άρθρα 10 και 11
σκοτώνουν το περιβάλλον και πρέπει να καταργηθούν. Είχαμε πει τότε:
ΝΕΟΣ ΓΟΚ : Επενδυτές παρόντες - Λαός απών που σήμαινε ότι με τον ΝΟΚ, όπως τον βάφτισε ο
κ. Ν.Σηφουνάκης, στηρίζονται τα συμφέροντα των επενδυτών, και αγνοούνται
εντελώς τα συμφέροντα του λαού.
Το άρθρο 10 δίνει «Πολεοδομικά κίνητρα» σε επιλεγμένες
περιοχές της χώρας, και οι περιοχές έχουν επιλεγεί με πολλή προσοχή .Ας το
διαβάσουμε:
[1. Σε περίπτωση
οικοπέδων (αυτοτελών ή εκ συνενώσεως), που βρίσκονται εντός σχεδίου πόλεως στις
γεωγραφικές περιφέρειες: α) των Δήμων του Νομού Αττικής και β) των αναφερόμενων
στο άρθρο 1 παρ. 2 του ν. 1561/1985 (Α΄ 148), Δήμων του Νομού Θεσσαλονίκης,
όπως και στις δύο περιπτώσεις, καθορίζονταν πριν την έναρξη ισχύος του ν.
2539/1997 (Α΄ 244), και οι οποίοι είχαν κατά την απογραφή του 1991 πληθυσμό
μεγαλύτερο των 25.000 κατοίκων, και γ) των Δήμων Πάτρας, Λάρισας, Ηρακλείου,
Βόλου, Νέας Ιωνίας Μαγνησίας, Ιωαννίνων, όπως καθορίζονταν πριν την έναρξη
ισχύος του ν. 2539/1997, και (τα οικόπεδα σε καθεμία από τις υπό α΄, β΄ και γ΄
περιπτώσεις) δεν εμπίπτουν σε παραδοσιακούς οικισμούς και παραδοσιακά τμήματα
πόλης ή σε ιστορικούς τόπους ή σε περιοχές με αποκλειστική χρήση κατοικίας και
όταν το εμβαδόν τους είναι μεγαλύτερο της κατά κανόνα αρτιότητας της περιοχής,
κατόπιν σύμφωνης γνώμης του Συμβουλίου Αρχιτεκτονικής, παρέχονται τα ακόλουθα
κατά περίπτωση πολεοδομικά κίνητρα, εφόσον τηρούνται οι ακόλουθες κατά
περίπτωση προϋποθέσεις και σε κάθε περίπτωση με την προϋπόθεση ο αριθμός των
κτιρίων που δημιουργούνται να είναι μικρότερος του Β/2 και ίσος με τη μικρότερη
προκύπτουσα ακέραιη μονάδα με ελάχιστο το ένα:
α. Με την προϋπόθεση:
− ποσοστιαίας μείωσης
του επιτρεπόμενου ποσοστού κάλυψης του οικοπέδου κατά ΑX10%,
δίνεται το κίνητρο:
− ποσοστιαίας αύξησης του επιτρεπόμενου
συντελεστή δόμησης του οικοπέδου κατά ΑΧ10%.
β. Με τις
προϋποθέσεις:
− ποσοστιαίας μείωσης
του επιτρεπόμενου ποσοστού κάλυψης του οικοπέδου κατά ΑX15%, − απόσυρσης
κτιρίου κύριας χρήσης εμβαδού τουλάχιστον ενός τετάρτου του υπάρχοντος
επιτρεπόμενου συντελεστή δόμησης της περιοχής,
δίνεται το κίνητρο:
− ποσοστιαίας αύξησης του επιτρεπόμενου
συντελεστή δόμησης του οικοπέδου κατά ΑΧ15%.
γ. Με τις προϋποθέσεις:
− ποσοστιαίας μείωσης
του επιτρεπόμενου ποσοστού κάλυψης του οικοπέδου κατά ΑX20%, − απόδοσης σε
κοινή δημόσια χρήση επιφάνειας ίσης με την αύξηση της επιφάνειας δόμησης δια
του συντελεστή δόμησης,
δίνεται το κίνητρο: −
ποσοστιαίας αύξησης του επιτρεπόμενου συντελεστή δόμησης του οικοπέδου κατά
ΑΧ20%.
δ. Με τις προϋποθέσεις:
− ποσοστιαίας μείωσης
του επιτρεπόμενου ποσοστού κάλυψης του οικοπέδου κατά ΑX25%, − απόδοσης σε
κοινή δημόσια χρήση επιφάνειας ίσης με την αύξηση της επιφάνειας δόμησης δια
του συντελεστή δόμησης,
− απόσυρσης κτιρίου κύριας χρήσης εμβαδού
τουλάχιστον ενός τετάρτου του υπάρχοντος επιτρεπόμενου συντελεστή δόμησης της
περιοχής, δίνεται το κίνητρο: − ποσοστιαίας αύξησης του επιτρεπόμενου
συντελεστή δόμησης του οικοπέδου κατά ΑΧ25%.
Σε κάθε περίπτωση
δίνεται κίνητρο προσαύξησης του επιτρεπόμενου ύψους, έως το ανώτατο
επιτρεπόμενο κατά το άρθρο 15 ύψος, για τον προσαυξημένο συντελεστή δόμησης.]
Να γιατί λοιπόν έχουμε «αύξηση του ύψους». Διότι με το άρθρο
10 μειώνοντας το ποσοστό κάλυψης
του οικοπέδου κατά 10,15,20,25% αυξάνεις τον Σ.Δ. του οικοπέδου κατά 10,15,20,25%
και προσαυξάνεις και το ύψος της οικοδομής για να καλύψεις την προσαύξηση του
Σ.Δ.
Και εδώ έρχεται να προστεθεί το άρθρο 11, αφορά τις νέες οικοδομές σε όλη τη χώρα, που λέει ότι στον
Σ.Δ. δεν προσμετρώνται –δεν θα τα αναφέρω όλα παρά μόνο τα τρία παρακάτω που
είναι και ενδεικτικά του πνεύματος του Νόμου-:
παρ. 6
[δ. Η επιφάνεια των
υποχρεωτικών σύμφωνα με τον κτιριοδομικό κανονισμό κοινόχρηστων κλιμακοστασίων
συμπεριλαμβανομένων των ανελκυστήρων και των πλατύσκαλων και για επιφάνεια έως
25 τ.μ. ανά όροφο και ανά κλιμακοστάσιο και 40 τ.μ. στο επίπεδο της εισόδου του
κτιρίου κατοικίας που διαθέτει κοινόχρηστο κλιμακοστάσιο.
ιδ. Εσωτερικοί εξώστες
(πατάρια) με συνολικό εμβαδόν μικρότερο ή ίσο του 10% της δόμησης του κτιρίου,
χωρίς να αποτελούν ανεξάρτητο όροφο, χωρίς να δημιουργούν ανεξάρτητη ιδιοκτησία
και εφόσον ο χώρος κάτω από αυτόν διασφαλίζει προϋποθέσεις ύψους χώρου κύριας
χρήσης.
ιε. Σοφίτες με συνολικό εμβαδόν μικρότερο ή
ίσο των 1/2 του χώρου της υποκείμενης κάτοψης με τον οποίο συνδέονται
λειτουργικά, χωρίς να αποτελούν ανεξάρτητο όροφο και εφόσον το μέσο ελεύθερο
ύψος είναι μικρότερο από 2,20 μ.]
Τα κοινόχρηστα κλιμακοστάσια προσμετρούσαν στο
Σ.Δ πάντα. Τώρα παύουν να προσμετρούν και δίνεται ένα δώρο στις νέες
οικοδομές 25,00τ.μ ανά όροφο εκτός Σ.Δ. και 40,00τ.μ στο ισόγειο. Δηλαδή σε μια
πενταόροφη οικοδομή δίνονται επιπλέον 140,00τ.μ εκτός Σ.Δ., μόνο από την
κατάργηση της προσμέτρησης του κλιμακοστασίου στον Σ.Δ. Αν σ’ αυτό προστεθούν
και τα υπόλοιπα π.χ. πατάρια -τα πατάρια επιτρεπόταν με τον ΓΟΚ 55 και 73,
καταργήθηκαν με το ΓΟΚ85 και με την τροποποίηση του 2000- και σοφίτες -που δεν
επιτρεπόταν με κανένα προηγούμενο ΓΟΚ- καταλαβαίνουμε ποια ήταν η φροντίδα των
δύο Υπουργών
.Να λοιπόν ο δεύτερος
λόγος που έχουμε αύξηση του ύψους. Για να καλύψει την προσαύξηση του Σ.Δ.
προσαυξάνει το ύψος της οικοδομής.
Τα δύο λοιπόν αυτά άρθρα του ΝΟΚ αυξάνουν άμεσα την δόμηση. Και αύξηση της δόμησης
σημαίνει επιβάρυνση του οικιστικού περιβάλλοντος σε περιοχές ήδη επιβαρυμένες.
Το θέμα λοιπόν όπως βλέπεις δεν είναι τοπικό, απλώς βγήκε
στην επιφάνεια γιατί ξεκίνησε από εκεί. Τα άρθρα 10 και 11 του ΝΟΚ2012 αυξάνουν
άμεσα τον Σ.Δ. των οικοπέδων. Και αυτό απ’ ότι γνωρίζω είναι «αντισυνταγματικό»
διότι επιβαρύνει το οικιστικό περιβάλλον της περιοχής και
τους όρους διαβίωσης των πολιτών.