Δευτέρα, 19 Σεπτεμβρίου 2016

Περιβάλλον : Στη συνέντευξη τύπου της πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΕΝ για το σχέδιο Νόμου «Νόμος για τον Έλεγχο και την Προστασία του Δομημένου Περιβάλλοντος» είχαν καλέσει το «Άλλο Περιβάλλον» και σε μένα απαγορεύτηκε η είσοδος

Περιβάλλον: Πήγα στις 5 του Σεπτέμβρη να παρακολουθήσω την συνέντευξη τύπου[1] που έδωσε η ηγεσία του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας  για το νέο «Νόμο για τον Έλεγχο και την προστασία του Δομημένου Περιβάλλοντος» που έχει αναρτηθεί για δημόσια διαβούλευση.  
Αρχιτέκτονας: Γιατί σε καλέσανε;  
Περιβάλλον: Όχι
Αρχιτέκτονας: Τότε γιατί πήγες;
Περιβάλλον: Ήθελα να ακούσω τι θα πουν.
Αρχιτέκτονας: Και τι άκουσες;
 Περιβάλλον: Ο συντονιστής είπε στην παρουσίαση ότι: «Ένας Νόμος για τον έλεγχο και την προστασία του περιβάλλοντος, ήταν για πολλά χρόνια το ζητούμενο και για πρώτη φορά το Υπουργείο φέρνει ένα νέο πλαίσιο ολιστικής αντιμετώπισης του φαινομένου της αυθαίρετης δόμησης»
 Αρχιτέκτονας: Αυτό το ακούω χρόνια τώρα. Η μόνη διαφορά είναι η χρήση της λέξης «ολιστικής» αυτή τη φορά. Από το 2010 μέχρι σήμερα έχουμε τρεις Νόμους που αντιμετωπίζουν το «φαινόμενο». Τώρα με τον τέταρτο Νόμο που προστέθηκε η λέξη «ολιστικής»  θα λυθούν όλα.  
Περιβάλλον: Έχω κάποιες ερωτήσεις να σου κάνω.
Αρχιτέκτονας: Γιατί δεν τις έκανες εκεί, να σου  απαντήσουν, και έρχεσαι σε μένα.
Περιβάλλον:  Θα σου πω στο τέλος. Γιατί μιλούν για «φαινόμενο αυθαίρετης δόμησης»;
Αρχιτέκτονας: Είναι απλό,  με τον τρόπο αυτό κρύβουν το ταξικό περιεχόμενο του «φαινομένου». Γιατί η «αυθαίρετη δόμηση» των κατώτερων οικονομικά τάξεων πραγματοποιείται πάντα  και μόνον όταν η κυρίαρχη τάξη εξυπηρετεί τα συμφέροντά της (πολιτικά –οικονομικά – κοινωνικά) με την δόμηση αυτή, ενώ η «αυθαίρετη δόμηση» της κυρίαρχης τάξης είναι συνεχής  «αυθαίρετα νομιμοποιείται» από την εκάστοτε Πολιτική ηγεσία που εξυπηρετεί τα συμφέροντά της, η οποία σαν καλός «Νονός» αναβαπτίζει την «αυθαιρεσία» στολίζοντάς την με φανταχτερά  ονόματα, όπως σήμερα είναι η «δόμηση στρατηγικής επένδυσης» , βλέπε Mall στο Μαρούσι, βλέπε  «Ελληνικό».  Παλαιότερα είχε «βαπτιστεί» «δόμηση κατά παρέκκλιση», «δόμηση με μεταφορά συντελεστή δόμησης» κ.α. Οι πρώτοι πληρώνουν γιατί είναι «αυθαίρετοι» οι δεύτεροι απαλλάσσονται γιατί είναι «αυθαίρετα νομιμοποιημένοι».
Περιβάλλον: Ο κ. Σκουρλέτης είπε : Να προσεγγίσουμε το θέμα της αυθαίρετης δόμησης με τρία ερωτήματα: Ποιος αυθαιρέτησε; Που αυθαιρέτησε; Πως αυθαιρέτησε;» Τι σημαίνει αυτό;
Αρχιτέκτονας: Σημαίνει ότι θέλουμε να ξέρουμε ποιος ανήκει στην πρώτη κατηγορία να του στείλουμε τον λογαριασμό.
Περιβάλλον: Θυμάμαι ότι όταν ο κ. Ππακωνσταντίνου είπε το 2011 ότι από δω και πέρα θα σταματήσει η αυθαίρετη δόμηση, μου είχες πει τότε ότι:. «Η αυθαίρετη δόμηση δεν θα σταματήσει απλώς θα αλλάξει μορφή, θα προσαρμοστεί στις νέες απαιτήσεις»[2]
Αρχιτέκτονας:   Ο κύκλος της «αυθαίρετης δόμησης των κατώτερων οικονομικά τάξεων» όπως την γνωρίσαμε μέχρι τώρα στη χώρα μας έκλεισε, και έκλεισε γιατί δεν εξυπηρετεί πια τα συμφέροντα (πολιτικά- οικονομικά – κοινωνικά) της κυρίαρχης οικονομικής τάξης ντόπιας και ξένης. Η ντόπια και ξένη κυρίαρχη οικονομικά τάξη απαιτεί τώρα να αποκτήσει τον πλήρη  έλεγχο του δομημένου και αδόμητου χώρου της χώρας, και για να πραγματοποιηθεί αυτό πρέπει η ακίνητη περιουσία του λαού να περάσει στην ιδιοκτησία της.  Για να γίνει όμως αυτό έπρεπε να ικανοποιηθούν  τρείς  απαιτήσεις.
Η πρώτη  «απαίτηση» ήταν ο νέος «ΝΟΚ» (Νέος οικοδομικός κανονισμός Νόμος 4067/2012)  άρθρα 10 και 11 ειδικά).  Η έκδοση οικοδομικών αδειών με ευθύνη ιδιώτη Μηχανικού, οι ιδιώτες ελεγκτές δόμησης, και η μετονομασία των Υπηρεσιών Πολεοδομίας σε Υπηρεσίες Δόμησης, με περιορισμένα καθήκοντα.  Και  ικανοποιήθηκε πλήρως από τον κ. Παπακωνσταντίνου και τον κ. Σηφουνάκη .
Η δεύτερη απαίτηση ήταν να απαγκιστρωθούν τα έργα των «επενδυτών» από τον συνήθη τρόπο «αδειοδότησης»,  και να ενταχθούν σε έργα «στρατηγικής επένδυσης», και για να έχει ο εκάστοτε Υπουργός Περιβάλλοντος ένα «ατού» στα χέρια του στολίστηκε η «επένδυση» με την «Μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων»  η οποία βέβαια επί της ουσίας είναι  «Μελέτη περιβαλλοντικών εκπτώσεων με επιπτώσεις στον λαό» αλλά χάριν  «συντομίας και κομψότητας» αφαιρέθηκαν  οι «περιττές λέξεις» . Και οι Υπουργοί Περιβάλλοντος ικανοποιήθηκαν από την «επινόηση» αυτή και την επικαλούνται σε κάθε περίπτωση βλέπε Σκουριές στη Χαλκιδική, Ελληνικό, Γήπεδο της ΑΕΚ, κλπ.  
Η τρίτη απαίτηση ήταν να δρομολογηθούν όλα εκείνα τα απαραίτητα «μέτρα», πέρα από την άμεση φορολογία (βλέπε ΕΝΦΙΑ),που θα συμβάλλουν στην περαιτέρω επιβάρυνση των ακινήτων του λαού με τέτοιο τρόπο που θα είναι δυσβάσταχτη η διατήρησή τους. Και τα «μέτρα» αυτά είναι «η τακτοποίηση των αυθαιρέτων», η «ηλεκτρονική ταυτότητα κτιρίου», η «βεβαίωση νομιμότητας» το «πιστοποιητικό ενεργειακής απόδοσης». Το ξέρουν ότι αυτά θέλουν χρόνο, γι αυτό και  συνεχίζουν να φροντίζουν την εξαθλίωση του λαού.
Η «αυθαίρετη δόμηση» λοιπόν αλλάζει μορφή. Από δω και πέρα θα έχουμε μόνο την «αυθαίρετα νομιμοποιημένη δόμηση» της κυρίαρχης τάξης σε βάρος του λαού. Γιατί τι άλλο από «αυθαίρετα νομιμοποιημένη δόμηση» είναι το Ελληνικό. Τι άλλο από «αυθαίρετα νομιμοποιημένη δόμηση» είναι το γήπεδο της ΑΕΚ. Τι άλλο από «αυθαίρετα νομιμοποιημένη δόμηση» είναι το Mall  στο Μαρούσι. Τι άλλο από «αυθαίρετα νομιμοποιημένη δόμηση» είναι το άρθρο 10 και 11 του ΝΟΚ.
Η «αγωνία» όλων των Υπουργών Περιβάλλοντος από το 2010 και μετά  ήταν πως να εξυπηρετήσει τις τρείς απαιτήσεις της ντόπιας και ξένης κυρίαρχης οικονομικής τάξης. Οι δύο πρώτες εξυπηρετήθηκαν και συνεχίζουν να εξυπηρετούνται με περισσή πιστότητα από τις Κυβερνήσεις. Η τρίτη χρονοτριβεί και το Υπουργείο δεν θα είναι «εντάξει στις δεσμεύσεις του», γι αυτό και εκφράζει την αγωνία του. Το σχέδιο Νόμου αυτή την αγωνία εκφράζει.
Περιβάλλον: Γι αυτό κάνει και εκπτώσεις;
Αρχιτέκτονας: Τι εκπτώσεις τις κάνει γιατί από το 2010 πέρασαν και 6 χρόνια και ο λαός πια είναι οικονομικά στο πάτο. Ότι  ακίνητο έχει θέλει να το πάρει. Αν δεν έχει ας το δώσει στο Δημόσιο να το χαρίσει  στα  «funds».
Περιβάλλον: Ναι αλλά υπάρχει και ένα τμήμα του λαού που πλήρωσε πολύ περισσότερα με τους δύο προηγούμενους Νόμους τον 3843/2010 και τον  4178/2013 εννοώ.  Αυτοί δεν αδικούνται σήμερα; Δεν προκύπτει θέμα ισονομίας των πολιτών;
Αρχιτέκτονας: Προκύπτει αλλά αυτό είναι δευτερεύουσας σημασίας για το Υπουργείο. Το θέμα είναι τώρα τι θα πάρουμε. Και θέλει να δείξει και το «αριστερό» του πρόσωπο, γι αυτό και τις διαφημίζει. Τα ακίνητα έχουν χάσει πάνω από το 60% της αξίας τους. Ο λαός είναι στην εξαθλίωση, δεν υπάρχει λοιπόν καλύτερη ευκαιρία τώρα, να «πιέσουν την κατάσταση».
Περιβάλλον:  Η ηγεσία του Υπουργείου μίλησε επίσης με περισσή υπερηφάνεια για μια Νέα Υπηρεσία το «Παρατηρητήριο Δομημένου Περιβάλλοντος» που σκοπό έχει την καταγραφή,  τον έλεγχο, τη λήψη μέτρων για την προστασία του δομημένου περιβάλλοντος και τη διασφάλιση της ποιότητας αυτού». Μάλιστα ο κ. Τσιρώνης μας είπε ότι «Το Παρατηρητήριο όπως το έχουμε σχεδιάσει δεν μπορεί να διαφθαρεί. Το λέω ειλικρινά, γιατί ζούμε σε μια χώρα που όλοι παραδεχόμαστε ότι η διαπλοκή και η διαφθορά και το πελατειακό κράτος ήταν μια  πραγματικότητα. Ας μη κρυβόμαστε σε αυτό.  Από τώρα και έπειτα όταν υπάρχει μια καταγγελία και οι ελεγκτές δόμησης, που  είναι ιδιώτες κληρωτοί ελεγκτές (δύο λέει το σχέδιο Νόμου) , θα πάνε να κάνουν  την αυτοψία, θα είναι πάρα πολύ δύσκολο να ξέρει κάποιος ποιος θα επιλεχθεί, αφού θα είναι με ηλεκτρονική κλήρωση, και τα στοιχεία της αυτοψίας θα πηγαίνουν στο Παρατηρητήριο όπου θα αναρτώνται. Που σημαίνει ότι ο υπάλληλος πλέον, δεν θα μπορεί να ξεχάσει τον φάκελο πίσω από κάποιο φοριαμό. Και ο νοών νοείτω»…….. «Άρα το Παρατηρητήριο είναι μια μεγάλη τομή».
Αρχιτέκτονας: Αυτό είναι ένα νέο «φανταχτερό ψεύτικο στολίδι» που έπρεπε να στολίσει τον Νόμο.  Το  παράδειγμα που φέρνει ο κ.Τσιρώνης  για να δείξει τη μεγάλη «τομή» που τόσο υπερήφανος είναι γι αυτή,  είναι ότι το «Πρωτόκολλο Αυθαιρέτων κατασκευών» γίνεται «Ηλεκτρονικό» ότι δεν έρχονται πια Υπάλληλοι της αρμόδιας Πολεοδομίας να κάνουν την αυτοψία, έρχονται «ιδιώτες κληρωτοί ελεγκτές», το ποιος θα τους πληρώνει δεν το ξέρουμε, το πόσο καταρτισμένοι θα είναι δεν το ξέρουμε, το πόσο έντιμοι θα είναι δεν το ξέρουμε, αλλά επειδή το  «πρωτόκολλο» θα είναι «ηλεκτρονικό» και δεν θα υπάρχουν «φοριαμοί» να ξεχνιούνται οι «φάκελοι»,  θα είναι όλα «ωραία και καλά».
Ο κ. Τσιρώνης καλά θα κάνει να μην επικαλείται, όταν κάνει Επίσημη παρουσίαση σχεδίου Νόμου, τα κουτσομπολιά των διαδρόμων και των τηλεπαραθύρων, γιατί όπως φαίνεται γνωρίζει τα πράγματα μόνο από αυτά. Και ο νοών νοείτο.
Μα λέει όμως ο κ. Τσιρώνης και κάτι άλλο. «Αν δεν φτάσουμε στο σημείο να γνωρίζουμε σε ηλεκτρονική μορφή με τις νέες μεθόδους, τι είναι δομημένο σήμερα, νόμιμο και παράνομο, δεν νομίζω ότι μπορούμε να συζητάμε για την αυθαιρεσία». Απ’ ότι φαίνεται οι «φοριαμοί» έφυγαν από τις Πολεοδομίες και μεταφέρθηκαν  στο Υπουργείο Περιβάλλοντος.  Ο κ. Τσιρώνης ξεχνά ότι με τον Νόμο 3843/2010 οι «Δηλώσεις για τους ημιυπαίθριους» όπως επικράτησε να λέγονται, είναι όλες σε ηλεκτρονικό αρχείο (αναφέρομαι στο ειδικό φύλλο καταχώρησης) όπου  αναγράφεται το έλλειμμα γης  που προκύπτει για κάθε ιδιοκτησία  από την αυθαιρεσία. Το έλλειμμα γης προέκυπτε από την διαίρεση  εμβαδόν  παράβασης/Συντ. δόμησης. Τα στοιχεία αυτά με «ένα κλικ», όπως έλεγε και η Διαμαντοπούλου, μας δίνουν για κάθε Δήμο το «έλλειμμα γης»,  που προκύπτει  από την αυθαίρετη δόμηση που πραγματοποιήθηκε  και δηλώθηκε με τον Ν3843/2010. Και αν βέβαια τον ενδιέφερε, θα μπορούσε με μια περαιτέρω επεξεργασία των στοιχείων να έχει αποτελέσματα ποιο αναλυτικά. Επίσης  η Μεταφορά Συντελεστή Δόμησης που έγινε τα χρόνια της μεγάλης «νομιμοποιημένης αυθαιρεσίας» υπάρχει σε ειδικό Πρωτόκολλο στις Πολεοδομίες της χώρας. Δεν είναι βέβαια σε ηλεκτρονικό αρχείο, αλλά δεν είναι σε «φοριαμούς». Γιατί δεν μας δίνουν τα στοιχεία αυτά, να πάρουμε μια γεύση της επιβάρυνσης του περιβάλλοντος σήμερα. Γιατί να την μετρήσουν στο τέλος, αφού λήξει και η προθεσμία για τις δηλώσεις των αυθαιρέτων.
Ο κ. Τσιρώνης όμως, όπως και η υπόλοιπη ηγεσία του Υπουργείου, ξέρουν ότι τα στοιχεία αυτά, δεν τους διευκολύνουν,  ούτε στην δημιουργία των «Ζωνών Υποδοχής Δόμησης» ούτε στην «Μεταφορά Συντελεστή Δόμησης» που θέλουν να πραγματοποιήσουν για να «νομιμοποιήσουν» τις μεγάλες παραβάσεις[3] και να διευκολύνουν με τον τρόπο αυτό τα συμφέροντα που εξυπηρετούν.  Ξέρουν επίσης ότι αν δώσουν στη δημοσιότητα τα στοιχεία αυτά τώρα, οι «Περιβαλλοντικές μελέτες» για τα έργα που τόσο «κόπτονται» σήμερα όπως είναι το «Ελληνικό», το Γήπεδο της ΑΕΚ, και άλλες που έχουν στα σκαριά  είναι στον αέρα. Γι αυτό και σκόπιμα τα αποκρύπτουν.
Και δυό λόγια για την «περιβόητη» «ηλεκτρονική ταυτότητα κτιρίων». Το Υπουργείο καλά θα κάνει να μην δημιουργεί  «Παρατηρητήρια» και να προχωρήσει αν τόσο κόπτεται, στην ηλεκτρονική καταχώρηση όλων των οικοδομικών αδειών της χώρας, που υπάρχουν στα αρχεία των Πολεοδομιών, ξέχασα των Υπηρεσιών Δόμησης σήμερα, φακέλων και στελεχών. Να αντιμετωπίσει το θέμα των φακέλων που έχουν καταστραφεί, ελέγχοντας τα κτίρια στο σύνολό τους με αυτοψία. Ο έλεγχος να γίνει από υπαλλήλους των Υπηρεσιών Δόμησης και όχι από ιδιώτες, και να χορηγείται βεβαίωση ελέγχου και νομιμότητας. Και ας σταματήσει επιτέλους αυτή η κοροϊδία.
Τα ακίνητα σήμερα έχουν χάσει πάνω από το 60% της αξίας τους. Ο λαός προσπαθεί με κάθε 
τρόπο να κρατήσει την περιουσία του με νύχια και με δόντια. Η θέρμανση στα σπίτια είναι σήμερα πολυτέλεια. Η συντήρηση των ακινήτων για την καλή λειτουργία τους είναι όνειρο άπιαστο. Τα κόκκινα δάνεια έχουν πολλαπλασιαστεί.
Και το Υπουργείο φέρνει έναν Νέο Νόμο, και τον στηρίζει με φράσεις του τύπου «Βλέποντας κανείς τη διάρθρωση αυτού  του νομοσχεδίου, νομίζω ότι μπορεί κανείς να αντιληφθεί τη διαφορετική αντίληψη την  οποία θέλουμε να θέσουμε υπόψη της ελληνικής κοινωνίας, του τεχνικού κόσμου, των περιβαλλοντικών οργανώσεων, των ενεργών πολιτών, καθώς στο τρίπτυχο γύρω από το οποίο αναπτύσσονται τα ζητήματα που αφορούν τη δόμηση και το δομημένο περιβάλλον, έρχονται να συνομιλήσουν ταυτόχρονα».
Το Υπουργείο να δώσει τα στοιχεία της περιβαλλοντικής επιβάρυνσης από τον Ν3843/2010 ανά Δήμο της Χώρας, σε πρώτη φάση το έλλειμμα γης, και σε δεύτερη φάση τις άλλες επιβαρύνσεις. Να δώσει τα στοιχεία της επιβάρυνσης του περιβάλλοντος από τη μεταφορά συντελεστή δόμησης που πραγματοποιήθηκε τα προηγούμενα χρόνια. Να δώσει τα στοιχεία της επιβάρυνσης από τις μέχρι  τώρα «δηλώσεις σε υπαγωγή» του ν4178/2013 που έχουν κατατεθεί στο  ηλεκτρονικό σύστημα του ΤΕΕ.  Να αναστείλει άμεσα την ισχύ  των άρθρων 10 και 11 του ΝΟΚ (Νόμος 4067/12). Να αναστείλει άμεσα όλες τις «Περιβαλλοντικές μελέτες» που έχουν κατατεθεί μέχρι  σήμερα.  
Και να καταθέσει έναν νόμο που θα προστατεύει την περιουσία του λαού, και όχι ένα νόμο που χαρίζει την περιουσία του λαού στα «funds» ντόπια και ξένα.
Για πες μου τώρα γιατί δεν έκανες τις ερωτήσεις εκεί και ήρθες σε μένα;
Περιβάλλον: Γιατί είχαν καλέσει το «άλλο Περιβάλλον», και σε μένα απαγορεύτηκε η είσοδος. 




[1]http://www.ypeka.gr/Default.aspx?tabid=785&sni[524]=4418&language=el-GR
[2]http://angelmois.blogspot.gr/2011/06/blog-post_2147.html
[3] Βλέπε άρθρο 35 του Σχεδίου Νόμου http://www.opengov.gr/minenv/?p=7724

Δεν υπάρχουν σχόλια: