Περιβάλλον:
Έχει ξεσπάσει πόλεμος ανάμεσα στους Αρχιτέκτονες, στους Πολεοδόμους, για το αν
πρέπει να πεζοδρομηθεί η Πανεπιστημίου ή όχι, ή αν πρέπει να πεζοδρομηθούν
άλλοι δρόμοι στο κέντρο της Αθήνας, οι υποψήφιοι Δήμαρχοι συντάσσουνε
προγράμματα για την ασφάλεια των κατοίκων της περιοχής, οι υποψήφιοι
Περιφερειάρχες τάζουνε νέα Ρυθμιστικά σχέδια, η Κυβέρνηση μέσω ΤΑΙΠΕΔ ξεπουλά
την Δημόσια περιουσία, το ΤΕΕ υποβαθμίστηκε σε Ταμείο Είσπραξης Εσόδων
αυθαιρέτων, αφού το Υπουργείο το ελέησε με το «ποσοστό ανταπόδοσης ΤΕΕ», το
Υ.Π.Ε.Κ.Α. λειτουργεί πια πότε σαν Υπουργείο Προώθησης Επεξεργασμένων
Κανονισμών Αυθαιρεσίας, πότε σαν Υπουργείο Προώθησης Επενδύσεων Κλιματικής
Αυθαιρεσίας, τακτοποιεί αυθαίρετα, τακτοποιεί κάθε τι που εξυπηρετεί τα συμφέροντα της κυρίαρχης οικονομικής τάξης
που κυβερνά τον τόπο, και οι Μηχανικοί έχουν καταντήσει διεκπεραιωτές των επί της ουσίας αντισυνταγματικών Νόμων του Υπουργείου,
πουλώντας βεβαιώσεις νομιμότητας της
ανομίας σε εξευτελιστικές τιμές, και πιστοποιητικά κάθε είδους.
Αρχιτέκτονας:
Κοίτα όπως λέει και ο Ελύτης «για να γυρίσει ο ήλιος θέλει δουλειά πολύ». Τα
πράγματα δεν είναι εύκολα. Κοίταξε πρέπει να παραδεχθούμε ότι η επιστήμη μας
έχασε τον κοινωνικό προορισμό της και υποβαθμίστηκε στο περιεχόμενό της. Ας μη
κρυβόμαστε πίσω από το δάκτυλο. Πρέπει να αποφασίσουμε τι θέλουμε να είμαστε: «Εξειδικευμένοι
διεκπεραιωτές Επιστήμονες Μηχανικοί» ή «Επιστήμονες Μηχανικοί με κοινωνικό
λαϊκό προσανατολισμό». Δεν μπορούμε να είμαστε λίγο από το ένα ή λίγο από το
άλλο, κατά πως μας συμφέρει. Αν θέλουμε το πρώτο, ο δρόμος είναι στρωμένος. Το Υπουργείο Περιβάλλοντος σε συνεργασία με το
ΤΕΕ έχουν αποφασίσει, το Υπουργείο να ζητά
«εξειδικευμένες διεκπεραιώσεις» για κάθε περίπτωση το ΤΕΕ να χορηγεί πτυχία «εξειδικευμένων
διεκπεραιωτών» και εμείς να τρέχουμε να κάνουμε αιτήσεις για μία θέση εργασίας «διεκπεραιωτή με
μπλοκάκι». Αν θέλουμε το δεύτερο πρέπει να δουλέψουμε, να αναβαθμίσουμε το
περιεχόμενο της επιστήμης μας, πραγματοποιώντας τον κοινωνικό λαϊκό προορισμό της.
Όταν
ψηφίστηκε ο 3843/2010 δεν υπήρξε καμιά κριτική επί της ουσίας του Νόμου. Η
Κυβέρνηση πανηγύριζε η κ. Μπιρμπίλη σαν υπουργός Περιβάλλοντος διαφήμιζε την
επιτυχία της, το ΤΕΕ ικανοποιήθηκε γιατί η Κυβέρνηση αποδέχθηκε η τακτοποίηση
να συνοδεύεται από «Τεχνική έκθεση Μηχανικού» και εμείς οι Μηχανικοί
ευχαριστημένοι συντάσσαμε την κατ ευφημισμό «Τεχνική έκθεση». Διαμαρτυρηθήκαμε
ότι «τακτοποίηση χωρίς Μηχανικούς» δεν γίνεται, και γίναμε «διεκπεραιωτές ενός
Νόμου, που θίγει την επιστημονική μας ιδιότητα και απαξιώνει τον κοινωνικό μας
ρόλο». Δεν είπαμε ούτε μια κουβέντα για το περιεχόμενο του Νόμου. Έτσι
επιτρέψαμε να ισχύσει ένας Νόμος που:
1. Καταπάτησε με τρόπο προκλητικό όλες τις διατάξεις του
ισχύοντα τότε ΓΟΚ, του Κτιριοδομικού κανονισμού, και του Νόμου για τις
απαιτούμενες θέσεις στάθμευσης.
2. Καθιέρωσε το πρόστιμο να υπολογίζεται με
τρόπο που να ευνοεί τις μεγάλες ποσοτικά και ποιοτικά παραβάσεις και να χαρατσώνει
τις μικρές. (Παράδειγμα: Περιοχή με τιμή ζώνης
1.000,00ευρώ Η/Χ Ε=25,00τμ (σε
πολυκατοικία, πρώτη κατοικία) Πρόστιμο=25,00*1.000,00*5%=1.250,00
ευρώ, 25,00τμ κλειστή θέση στάθμευσης στην piloti, που έγινε κατάστημα Πρόστιμο= 25,00*1.000,00*7,5%=1.875,00ευρώ.
Διαφορά 625,00ευρώ).
3.
Καθιέρωσε ο υπολογισμός της υποβάθμισης
του περιβάλλοντος να περιορίζεται σε έναν και μόνον έναν ποσοτικό συντελεστή,
και αυτό το ονόμασε «Περιβαλλοντικό ισοζύγιο». Όλοι οι υπόλοιποι ποσοτικοί και
ποιοτικοί συντελεστές αγνοούνται και παραλείπονται. Με τον τρόπο αυτό το
μέγεθος της υποβάθμισης του περιβάλλοντος παρουσιάζεται πολύ μικρότερο από την
πραγματικότητα.
Και
εμείς αυτόν τον Νόμο που υποβιβάζει κατάφορα την επιστημονική μας ιδιότητα και
απαξιώνει πλήρως τον κοινωνικό μας ρόλο τον «διεκπεραιώσαμε». Δεν διατυπώσαμε
καμιά πρόταση για το περιεχόμενο του Νόμου. Ούτε καν τα βασικά:
1.
Τα πρόστιμα των παραβάσεων να υπολογίζονται με βάση την ποσοτική και την
ποιοτική επιβάρυνση του περιβάλλοντος.
2. Στα «φύλλα καταγραφής» που είναι τα μόνα που
θα μπουν σε ηλεκτρονικό αρχείο να αναγράφονται όλα τα είδη των παραβάσεων με
χρήση πριν την ρύθμιση και χρήση μετά, για να έχουμε μια πλήρη εικόνα των
παραβάσεων και το μέγεθος της πραγματικής υποβάθμισης. Για να μπορούμε να δούμε
πόσο επιβαρύνθηκε το πραγματικό «περιβαλλοντικό ισοζύγιο» ποιοτικά και
ποσοτικά, σε κάθε Δήμο της χώρας.
Και τώρα διεκπεραιώνουμε και τον Νόμο για τα
αυθαίρετα, λες και τα πρώτα δεν ήταν αυθαίρετα, και εμείς δεν αναρωτηθήκαμε
γιατί αυτός ο διαχωρισμός, ποιους σκοπούς εξυπηρετεί, και τρέχουμε να
αγοράζουμε λογισμικό για αυθαίρετα, για να πληρώσει ο λαός στο όνομα της δήθεν
«ταυτότητας του κτιρίου», γιατί περί «δήθεν» πρόκειται νέα χαράτσια. Ελάχιστο
500,00 ευρώ. Παράδειγμα : Διαμέρισμα στο κέντρο της Αθήνας που κτίστηκε με
νόμιμη οικοδομική άδεια το 1957, πουλήθηκε το 1959. Παράβαση: η κάτοψη που συνοδεύει την πράξη σύστασης
οριζοντίου ιδιοκτησίας που συντάχθηκε
τότε παραμένει ίδια, αλλά η
κάτοψη του ορόφου της αδείας έχει διαφορετική διαμερισμάτωση, ένα δωμάτιο
αφαιρέθηκε από το ένα διαμέρισμα και προστέθηκε στο άλλο. Σήμερα για να
πουληθεί: πρόστιμο 500,00 ευρώ για την παράβαση + αμοιβή Μηχανικού για νέα αποτύπωση
ορόφου και για την ηλεκτρονική υποβολή του φακέλου στο ΤΕΕ. Και εμείς να
νομίζουμε ότι επιτελούμε επιστημονικό έργο. Και δεν συνεχίζω γιατί ντρέπομαι.
Και
εν τω μεταξύ ήλθε και ο ΝΟΚ (Νέος
Οικοδομικός Κανονισμός) και έχουν είδη κυκλοφορήσει και τα απαραίτητα βιβλία με
ερμηνείες του ΝΟΚ κλπ-κλπ. Βέβαια η
οικοδομική δραστηριότητα είναι μηδενική σήμερα. Και ο ΝΟΚ συντάχθηκε με το εξής σκεπτικό: Κάναμε τον
3843/2010 τον 4014/2011 που
τροποποιήσαμε με τον 4178/2013. Εισπράττουμε και από τον έναν και από τον
άλλον. Σήμερα δεν μπορούμε να δώσουμε ότι κάναμε το 1985 που επινοήσαμε
την «προσωρινή σύνδεση των οικοδομών με
τα δίκτυα κοινής ωφέλειας» και καταργήσαμε την αυτοψία της οικοδομής από την
Πολεοδομία. Οι «επενδυτές» ζήτησαν παροχές ξεκάθαρες. Έχουν συγκεκριμένες απαιτήσεις για κάθε περίπτωση. Για το λόγο
αυτό ο ΝΟΚ με το άρθρο 10 («Κίνητρα για την περιβαλλοντική αναβάθμιση και
βελτίωση της ποιότητας ζωής σε πυκνοδομημένες και αστικές περιοχές» διευκρινίζει και ποιες είναι αυτές οι περιοχές
-Δήμοι Νομού Αττικής, Θεσσαλονίκης, και οι Δήμοι Πάτρας, Λάρισας, Ηρακλείου, Βόλου, Νέας
Ιωνίας Μαγνησίας, Ιωαννίνων-) δίνει κίνητρα για να μας αναβαθμίσουν οι
«επενδυτές» το περιβάλλον, γιατί όπως λέει και στην αιτιολογική έκθεση «δίνεται η δυνατότητα αναμόρφωσης ολόκληρων
περιοχών και εφαρμογής νέων προτύπων
ανάπτυξης» . Λεπτομέρειες σου
έχω πει σε παλαιότερη συζήτησή μας. Σου είχα πει τότε ότι στο ΝΟΚ οι «επενδυτές είναι παρόντες αλλά ο λαός
απών». Αλλά δεν έφτανε μόνο αυτό κάνει και την υπέρβαση, με το άρθρο 11 αυξάνει
με τον πιο άμεσο έμμεσο τρόπο τους συντελεστές δόμησης σε όλη τη χώρα : 1. Τα
κεντρικά κλιμακοστάσια μέχρι 25,00τμ σε κάθε όροφο και 40,00τμ στο ισόγειο δεν
προσμετρώνται πια στην δόμηση. Σε όλους τους προηγούμενους ΓΟΚ προσμετρούσανε
στη δόμηση. Δηλαδή μια πενταώροφη οικοδομή θα πραγματοποιεί σήμερα 140,00τμ επί
πλέον δόμησης. 2. δεν προσμετρώνται τα πατάρια μέχρι το 10% της επιτρεπόμενης
δόμησης. Τα πατάρια είχαν καταργηθεί με τον ΓΟΚ του 85, και όσα γίνανε κατά παράβαση του ΓΟΚ/ 85
πληρώνουν πρόστιμο σήμερα. 3. Δεν προσμετρώνται σοφίτες με ελεύθερο ύψος μικρότερο από 2,20 και
εμβαδόν ίσο με το ½ του χώρου της υποκείμενης κάτοψης, και αυτές πληρώνουν
πρόστιμο σήμερα. Δεν συνεχίζω γιατί θα ζαλιστείς. Και εμείς δεν λέμε τίποτε για
όλα αυτά κα ασχολούμαστε με το αν θα πεζοδρομηθεί η Πανεπιστημίου ή όχι. Η
Πανεπιστημίου αποτελεί μέρος του προγράμματος «αναμόρφωσης» που επιδιώκει η
Κυβέρνηση να πραγματοποιήσει στην Αθήνα και στα κέντρα των άλλων μεγάλων
πόλεων, εξυπηρετώντας τα συμφέροντα των «επενδυτών». Αν το άρθρο 10 και 11
καταργηθούν, η πεζοδρόμηση της Πανεπιστημίου δεν έχει νόημα. Αντί λοιπόν να
ασχολούμαστε με την ουσία ασχολούμαστε με ένα επί μέρους θέμα, μεγαλοποιώντας
το. Η Κυβέρνηση η σημερινή καλά κάνει και το διαφημίζει, αυτά τα συμφέροντα
εξυπηρετεί, αυτά την στηρίζουν. Το θέμα είναι τι κάνουμε εμείς! Γιατί αν
νομίζουμε ότι η «αναβάθμιση» θα δημιουργήσει «νέες θέσεις εργασίας» στον κλάδο,
και γι αυτό δεν μιλάμε, είμαστε μακριά νυχτωμένοι, «νέες θέσεις δουλείας» ναι.
Γι αυτό
σου λέω πρέπει να αποφασίσουμε τι θέλουμε. Αν θέλουμε το Πρώτο «Εξειδικευμένοι
διεκπεραιωτές Επιστήμονες Μηχανικοί» η «θέση δουλείας» μας περιμένει. Αν όμως
θέλουμε το δεύτερο «Επιστήμονες Μηχανικοί με κοινωνικό λαϊκό προσανατολισμό»
πρέπει να καταλάβουμε ότι δεν μπορούμε
να συζητάμε για το κέντρο της Αθήνας και να μην ζητάμε την κατάργηση του άρθρου
10 του ΝΟΚ. Δεν μπορούμε να μη ζητάμε
την κατάργηση του άρθρου11 του ΝΟΚ που αυξάνει τους συντελεστές δόμησης σε όλη
τη χώρα, και η αντισυνταγματικότητά του είναι κραυγαλέα γιατί επιβαρύνονται οι
ήδη επιβαρυμένες περιβαλλοντικές συνθήκες της ζωής των πολιτών. Δεν μπορούμε να
μη ζητάμε ο όρος «περιβαλλοντικό ισοζύγιο» να αποκτήσει το πραγματικό του
περιεχόμενο. Αλλά δεν φτάνει μόνο αυτό. Πρέπει να έχουμε και πρόταση. Και η
πρόταση θέλει δουλειά.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου