Σελίδες

Δευτέρα 3 Φεβρουαρίου 2025

Ας δούμε με προσοχή τι μας λένε σχετικά με τον ΝΟΚ η «Ανακοίνωση» του Προέδρου του ΣΤΕ και το «Δελτίο Τύπου» του Παρέδρου.

 

Περιβάλλον: Να συζητήσουμε την απόφαση του ΣΤΕ για τον  ΝΟΚ;

Αρχιτέκτονας: Ποια απόφαση. Η απόφαση δεν έχει ακόμη δημοσιευθεί. Έχει δημοσιευθεί μια «Ανακοίνωση» του Προέδρου με ημερομηνία 11/12/2024  και ένα «Δελτίο Τύπου» Παρέδρου με ημερομηνία 24/01/2025 ημερομηνία που είχαν υποσχεθεί ότι θα δημοσιευόταν η απόφαση. Η «απόφαση» λείπει !!!  Μη ξεχνάμε ότι πρόκειται για απόφαση της Ολομέλειας.

 Περιβάλλον: Σίγουρα τα διάβασες τα κείμενα.

Αρχιτέκτονας: Τα διάβασα με μεγάλη προσοχή. Και τα κείμενα έχουν ουσιαστικές διαφορές.  

Στην «Ανακοίνωση» του Προέδρου  γράφει:

Ι. Το σύστημα των διατάξεων του ΝΟΚ (άρθρα 10, 15 παρ. 8, 19 παρ. 2 και 25), με το οποίο θεσπίζονται κίνητρα προσαύξησης των όρων δόμησης (συντελεστή δόμησης, ύψους) για την ανέγερση των κτηρίων, με αντιστάθμισμα την ενεργειακή αναβάθμιση των κτηρίων και την αύξηση των κοινόχρηστων χώρων και των χώρων πρασίνου, αντίκειται στο άρθρο 24 παρ. 1 και 2 του Συντάγματος. Τούτο, όχι, κατ’ αρχήν, εξαιτίας του περιεχομένου τους, αλλά για τον λόγο ότι παρέχεται με τις διατάξεις αυτές, απ’ ευθείας στις υπηρεσίες δόμησης, η δυνατότητα να εκδίδουν οικοδομικές άδειες, κατ’ απόκλιση, και μάλιστα ουσιώδη, από τους ισχύοντες κατά το πολεοδομικό καθεστώς κάθε περιοχής όρους δόμησης. Τα παρεχόμενα με τις διατάξεις αυτές κίνητρα πρέπει να έχουν ληφθεί υπ’ όψιν και να έχουν σταθμισθεί οι συνέπειές τους στο οικιστικό περιβάλλον κάθε περιοχής κατά το στάδιο του πολεοδομικού σχεδιασμού, κατόπιν ειδικής επιστημονικής μελέτης που να τεκμηριώνει τις περιεχόμενες στις διατάξεις αυτές ρυθμίσεις σε σχέση με τις ιδιαιτερότητες και την εν γένει φυσιογνωμία κάθε οικισμού.

Στο «Δελτίο Τύπου» του Παρέδρου γράφει:

Α. Το σύστημα των διατάξεων του Ν.Ο.Κ. (άρθρα 10 παρ. 1, 15 παρ. 8, 19 παρ. 2 και 25 παρ. 1), με τις οποίες παρέχονται προσαυξήσεις στον συντελεστή της δόμησης και το ύψος, ως κίνητρα για την ανέγερση κτηρίων, δεν αντίκειται, κατ’ αρχήν, από μόνο το περιεχόμενο των διατάξεων, στο άρθρο 24 παρ. 2 του Συντάγματος. Τούτο διότι α) η πραγματοποιούμενη δόμηση, δυνάμει της προσαύξησης του σ.δ., δεν παρίσταται προδήλως υπέρμετρη, ώστε να οδηγεί οπωσδήποτε σε ανεπίτρεπτη συνταγματικά επιδείνωση των όρων διαβίωσης και του περιβάλλοντος, ο δε όρος δομήσεως που αναφέρεται στο ύψος δεν συνιστά, από μόνος του, δυσμενή μεταβολή των συνθηκών,  β) τα κίνητρα συνοδεύονται από τα αντισταθμίσματα της μείωσης της κάλυψης, της δημιουργίας κτηρίων υψηλής ενεργειακής απόδοσης και της αύξησης των κοινόχρηστων χώρων και των χώρων πρασίνου, τα οποία συνιστούν, κατά κοινή πείρα, ευνοϊκά για το περιβάλλον στοιχεία.

 

Β. Εντούτοις, τα κίνητρα του Ν.Ο.Κ., λόγω του προέχοντος πολεοδομικού χαρακτήρα τους, δεν μπορούν να υλοποιούνται απευθείας με την έκδοση οικοδομικών αδειών που εκδίδονται κατ’ εφαρμογή του Ν.Ο.Κ., αλλά ανήκει στον πολεοδομικό νομοθέτη να τα συμπεριλάβει στον τοπικό σχεδιασμό. Στον τοπικό σχεδιασμό σταθμίζονται οι συνέπειες στο οικιστικό περιβάλλον της περιοχής, όπου τα κίνητρα εφαρμόζονται, με τεκμηρίωση της σχετικής κρίσης επί τη βάσει ειδικής επιστημονικής μελέτης, η οποία καταρτίζεται στο πλαίσιο της διαδικασίας έγκρισης του σχεδιασμού και λαμβάνει υπόψη τη φυσιογνωμία του κάθε οικισμού. Συνεπώς, το σύστημα των κινήτρων του Ν.Ο.Κ. αντίκειται στο άρθρο 24 παρ. 1 και 2 του Συντάγματος. Τούτο όχι, κατ’ αρχήν, εξαιτίας του περιεχομένου των επίμαχων διατάξεων, οι οποίες δεν είναι, κατά τα ανωτέρω, από μόνες τους αντισυνταγματικές, αλλά για τον λόγο ότι παρέχεται με τις διατάξεις αυτές, απ’ ευθείας στις υπηρεσίες δόμησης, η δυνατότητα να εκδίδουν οικοδομικές άδειες, κατ’ απόκλιση από τους ισχύοντες με βάση το πολεοδομικό καθεστώς κάθε περιοχής όρους δόμησης.

 

Δεν χρειάζεται νομίζω να πω κάτι παραπάνω. Οι διαφορές είναι εμφανείς.

Και ας έρθουμε τώρα στο άρθρο 11 παρ. 6 του ΝΟΚ

Στην «Ανακοίνωση» του Προέδρου γράφει: «ΙΙ. Περαιτέρω, το Δικαστήριο έκρινε ότι αντίκειται στο Σύνταγμα η μη προσμέτρηση στον συντελεστή δόμησης (δυνάμει του άρθρου 11 παρ. 6 του ΝΟΚ), των εσωτερικών εξωστών (παταριών) και του χώρου κύριας χρήσης των 35 τ.μ. στο δώμα της οικοδομής, όπως και η εξομοίωση της πισίνας με φυτεμένη επιφάνεια (άρ. 19 παρ. 2 του ΝΟΚ). Αυτά μπορούν να κατασκευάζονται προσμετρώμενα στον συντελεστή δόμησης. Αντιθέτως, δεν αντίκειται στο Σύνταγμα η μη προσμέτρηση στον συντελεστή δόμησης των έρκερ και των κλιμακοστασίων»

Στο «Δελτίο Τύπου» του Παρέδρου γράφει: «Γ. Οι ρυθμίσεις του άρθρου 11 παρ. 6 του Ν.Ο.Κ. για την προσμέτρηση ή μη στον συντελεστή δόμησης διαφόρων χώρων των οικοδομών θεμιτώς θεσπίζονται οριζοντίως με τον Οικοδομικό Κανονισμό, διότι δεν αποτελούν ζήτημα που ανάγεται στον τοπικό πολεοδομικό σχεδιασμό. Είναι, όμως, αντισυνταγματικός ο μη συνυπολογισμός στον σ.δ. των παταριών και του κτίσματος έως 35 τ.μ. στο δώμα, καθώς και η εξομοίωση της πισίνας  με φυτεμένη επιφάνεια. Αυτά, επομένως, πρέπει να προσμετρώνται στον σ.δ. Αντιθέτως, είναι συνταγματικός ο μη συνυπολογισμός στον σ.δ. των έρκερ, δηλαδή αρχιτεκτονικών στοιχείων περιορισμένων διαστάσεων, και των κλιμακοστασίων που δεν συνιστούν χώρους κατοίκησης

Στην πρώτη μας λέει χωρίς να το αιτιολογεί ότι δεν αντίκειται στο  Σύνταγμα η μη προσμέτρηση στον συντελεστή δόμησης των έρκερ και των κλιμακοστασίων . Στη δεύτερη μας αιτιολογεί και μας λέει ότι δεν προσμετρούν τα ερκερ  γιατί είναι  αρχιτεκτονικά στοιχεία περιορισμένων διαστάσεων και το κλιμακοστάσιο δεν «συνιστά χώρο κατοίκησης». Αν είναι αυτή η αιτιολογία της απόφασης, κάτι δεν διάβασαν με προσοχή οι Κύριοι του Συμβουλίου της Επικρατείας

  Τα έρκερ είναι  κλειστές αρχιτεκτονικές προεξοχές κατ' επέκταση χώρων κατοικήσιμων  που προσμετρούν στο συντελεστή δόμησης. Όταν η προεξοχή  έχει πλάτος 40 εκατοστά είναι Αρχιτεκτονική προεξοχή που βοηθάει στην καλύτερη εμφάνιση της όψης ενός κτιρίου, γιατί σπάει τις ευθείες γραμμές μιας όψης. Όταν όμως αυτή μπορεί να φτάσει  πλάτος τα 80 εκατοστά όπως λέει το άρθρο 16 παρ. 5β του ΝΟΚ    δεν είναι πια περιορισμένων διαστάσεων και δεν είναι πια  προεξοχή, είναι επέκταση κτιρίου, είναι επέκταση στεγασμένου και κλειστού χώρου, και πρέπει να προσμετρήσει στον συντελεστή δόμησης.  Όσο αφορά τα κλιμακοστάσια . Το κοινόχρηστο κλιμακοστάσιο  όταν είναι χώρος στεγασμένος  και κλειστός  από όλες τις πλευρές   προσμετράει  στον συντελεστή δόμησης σύμφωνα με το άρθρο 11 παρ 5α,που λέει ότι στον συντελεστή δόμησης προσμετρώνται  «Οι επιφάνειες των στεγασμένων και κλειστών από όλες τις πλευρές χώρων του κτιρίου» και προσμετράει  ακριβώς επειδή είναι χώρος στεγασμένος και κλειστός από όλες τις πλευρές. Και δεν μπορεί να εξαιρεθεί από την προσμέτρηση.  Η παρ. 6δ του άρθρου 11 παραβιάζει κατάφορα την παρ. 5α του άρθρου 11. Με την παρ. 6δ του άρθρου 11 δίνεται έμμεση αύξηση του ισχύοντος συντελεστή δόμησης. Και αυτό είναι αντισυνταγματικό γιατί η αύξηση είναι  προδήλως υπέρμετρη. Και η αιτιολογία ότι δεν είναι «χώρος κατοικήσιμος» δεν στέκει. Οι οικοδομικοί Κανονισμοί  προσμετρούν στη δόμηση χώρους «στεγασμένους και κλειστούς από όλες τις πλευρές» .  

Δεν υπάρχουν σχόλια: