Σελίδες

Κυριακή 9 Οκτωβρίου 2022

Μηχανικοί των Υπηρεσιών Δόμησης | e- adeies | Ελεύθεροι Επαγγελματίες Μηχανικοί


Περιβάλλον: Καλημέρα

Αρχιτέκτονας: Καλημέρα. Που χάθηκες εσύ;

Περιβάλλον: Παρακολουθούσα τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι Μηχανικοί με τις Υπηρεσίες Δόμησης όταν θέλουν να εκδώσουν μια οικοδομική άδεια.

Αρχιτέκτονας: Και τι διαπίστωσες;

Περιβάλλον: Είναι πολλά τα προβλήματα.

Αρχιτέκτονας: Δεν μου λες κάτι νέο. Κοίταξε στις Υπηρεσίες Δόμησης υπάρχουν διαβασμένοι υπάλληλοι Μηχανικοί και αδιάβαστοι, όπως και ανάμεσα στους Ελεύθερους επαγγελματίες Μηχανικούς υπάρχουν Μηχανικοί διαβασμένοι και αδιάβαστοι. Το θέμα είναι ότι οι πρώτοι ελέγχουν ενώ οι δεύτεροι είναι οι ελεγχόμενοι. Και όπως καταλαβαίνεις   όταν ο ελέγχων  είναι αδιάβαστος, καταφεύγει στην από δημιουργίας του Ελληνικού Κράτους απειλή που λέει ότι «ή το κάνεις όπως το λέω ή δεν το υπογράφω». Αν και  ο ελεγχόμενος ανήκει στην παραπάνω κατηγορία, του αδιάβαστου δηλαδή,  γκρινιάζει βέβαια, αλλά υποκύπτει, γιατί η άγνοιά του δεν του επιτρέπει να φέρει αντιρρήσεις στις απαιτήσεις του υπαλλήλου. Το πρόβλημα παρουσιάζεται όταν ο ιδιώτης Μηχανικός είναι διαβασμένος. Και εδώ παρουσιάζεται σήμερα με το e-adeies το  παράδοξο: ο διαβασμένος Μηχανικός  απαντάει αιτιολογημένα –προφορικά βέβαια γιατί το σύστημα δεν έχει προβλέψει να έχει τη δυνατότητα να απαντήσει γραπτά-  στο γιατί αρνείται να προβεί είτε σε διορθώσεις ή να καλύψει τις παραλήψεις που έχει εντοπίσει ο ελέγχων,  ο ελέγχων συστηματικά να αποφεύγει  «αιτιολογήσει» τις απαιτήσεις  του. Και να σου εξηγήσω γιατί το λέω:

Στο «Εγχειρίδιο χρήσης συστήματος ηλεκτρονικής έκδοσης οικοδομικών αδειών» του ΤΕΕ στη σελίδα 17  με αρ. 3.2.6  «Έλεγχοι/Επιμέρους περιπτώσεις/Εγκρίσεις Φορέων» αναφέρει : « Ανάλογα με τον επιλεγμένο τύπο αίτησης/πράξης εμφανίζονται στους «υποχρεωτικούς ελέγχους/Επιμέρους περιπτώσεις» οι απαιτούμενες , σύμφωνα με τη νομοθεσία, μελέτες, έγγραφα αι λοιπά στοιχεία. Στην αριστερή στήλη των «Υποχρεωτικών ελέγχων» περιλαμβάνονται οι υποχρεωτικές μελέτες και τα έγγραφα. Στη μεσαία στήλη των «Επιμέρους περιπτώσεων» περιλαμβάνονται οι ειδικές περιπτώσεις ελέγχων, στοιχείων, εγκρίσεων και εγγράφων που τυχόν απαιτούνται για τη συγκεκριμένη περίπτωση και επιλέγονται από τον διαχειριστή (τον ιδιώτη Μηχανικό εννοεί) κατ’ αποκλειστική του ευθύνη. Βάση της στήλης «Υποχρεωτικοί έλεγχοι» και των επιλογών στη στήλη «Επιμέρους Περιπτώσεις» προκύπτουν τα απαιτούμενα έγγραφα που αντιστοιχούν στη συγκεκριμένη αίτηση. Εάν έγγραφα εμφανίζονται ως υποχρεωτικά χωρίς να απαιτούνται για τη συγκεκριμένη περίπτωση , ο διαχειριστής   ανεβάζει στη θέση τους  αιτιολογική έκθεση περί της μη απαίτησης τους»

Και το παραπάνω κείμενο οι ΑΔΙΑΒΑΣΤΟΙ Μηχανικοί των Υπηρεσιών Δόμησης δεν μπήκαν στον κόπο να το διαβάσουν. Αλλά δεν μπήκαν στον κόπο να το διαβάσουν και οι του ΤΕΕ που έχουν την υποχρέωση να δίνουν εμπεριστατωμένες απαντήσεις στα προβλήματα που προκύπτουν.

Να τι συμβαίνει με κάποιους Αδιάβαστους Μηχανικούς των ΥΔΟΜ. Από την παραπάνω οδηγία προκύπτει ότι ο ιδιώτης Μηχανικός είναι ο μόνος ο οποίος μπορεί να επιλέξει  να καταργήσει μια απαίτηση του υποχρεωτικού ελέγχου και  να προσθέσει ή να καταργήσει μια απαίτηση των «επιμέρους περιπτώσεων» Και στις δύο περιπτώσεις πρέπει να «ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΣΕΙ» την κατάργηση.

Σε κάποιους Μηχανικούς των ΥΔΟΜ όμως αυτό δεν αρέσει, γιατί τους μειώνει την εξουσία που τους δίνει ο έλεγχος, και καταφεύγουν στο να απαιτούν ο ιδιώτης Μηχανικός να επιλέξει από τον πίνακα των «επιμέρους περιπτώσεων»  επιπλέον μελέτες ή εγκρίσεις . Και το ζητούν χωρίς «αιτιολογία». Και όταν ο ιδιώτης Μηχανικός τους ζητάει να «αιτιολογήσουν» το ζητούμενο η απάντηση είναι  «κάντο όπως το λέω, γιατί αλλιώς δεν προχωρώ».

Η τακτική είναι: πρώτα στο λέει προφορικά, όταν επιμείνεις να στο γράψει, σου γράφει «να τσεκαριστούν οι παρακάτω επιλογές από τις επιμέρους περιπτώσεις¨» όταν  ζητάς να «αιτιολογήσει» την «απαίτηση» του, σου απαντάει «αν δεν το κάνεις δεν θα προχωρήσω τον έλεγχο». Κα αν συνεχίσεις να θέλεις να βρεις το δίκιο σου, γιατί ξέρεις ότι οι μελέτες αυτές που ζητάει  από τις «επιμέρους περιπτώσεις» δεν απαιτούνται, και το ξέρεις με στοιχεία, τα οποία έχεις εκθέσει και στον υπάλληλο, αλλά από αδιάβαστο τι περιμένεις, και τηλεφωνείς στο ΤΕΕ στο 2103291235 και εκθέτεις το πρόβλημα σου απαντούν: «αφού σας το ζήτησε προφορικά γιατί δεν το κάνετε να τελειώνετε; και στο ερώτημα αν είναι υποχρεωμένος ο υπάλληλος της ΥΔΟΜ να «αιτιολογήσει την απαίτησή»  του  δεν σου απαντούν, και στο τέλος σου λένε «η επιλογή είναι δικιά σας, ενεργήστε όπως νομίζετε».

Αυτό πρέπει να σταματήσει άμεσα. Γιατί είναι πολύ σοβαρό. Ο Μηχανικός των ΥΔΟΜ πρέπει να «αιτιολογεί» τις απαιτήσεις του. Και είναι αρκετοί οι διαβασμένοι Μηχανικοί των ΥΔΟΜ που το κάνουν. Πρέπει να υποχρεωθούν να το κάνουν και οι αδιάβαστοι.  


Δευτέρα 15 Αυγούστου 2022

Για την Κυβερνητική επιλογή να γίνει ο σταθμός του Μετρό στην πλατεία Εξαρχείων

 

Περιβάλλον: Το έμαθες; Ο σταθμός του Μετρό στα Εξάρχεια θα γίνει στην πλατεία Εξαρχείων.

Αρχιτέκτονας: Το διάβασα.

Περιβάλλον: Οι κάτοικοι αντιδρούν, αλλά η Κυβέρνηση επιμένει.

Αρχιτέκτονας: Και αυτό το διάβασα.

Περιβάλλον: Όλα τα διάβασες, αλλά δεν σε βλέπω να έχεις διάθεση για συζήτηση.

Αρχιτέκτονας: Πάντα έχω διάθεση, αλλά για τα Εξάρχεια έχουμε μιλήσει πολλές φορές και ξέρεις τις απόψεις μου. Η Κυβερνητική επιλογή να γίνει ο σταθμός του Μετρό στην πλατεία Εξαρχείων, όσο κι αν θέλουν να την στολίσουν με τεχνικές επιλογές ή με συγκοινωνιακές εξυπηρετήσεις πολιτών, καταλαβαίνουν και οι ίδιοι ότι δεν πείθουν,  Και ξέρουν ότι δεν μπορούν να πείσουν. Γιατί στα Εξάρχεια συγκρούεται ο γνήσιος κοινωνικός ανθρωπισμός με τον αστικό ανθρωπισμό στην πιο συντηρητική μορφή του. Συγκρούεται η ελευθερία με την δουλική υποταγή, η αλληλεγγύη με την φιλανθρωπία, η συλλογικότητα με τον ατομικισμό, το κοινό καλό με το  ατομικό……. Και όλοι ξέρουμε ότι τον γνήσιο κοινωνικό ανθρωπισμό ο αστικός ανθρωπισμός δεν μπορεί να τον αντιμετωπίσει παρά μόνο με την συκοφαντία, την καταστολή και την κατεδάφιση των «τοπόσημων» του χώρου.

Ένα τέτοιο «τοπόσημο» είναι και η πλατεία Εξαρχείων. Για τον λόγο αυτό επιλέχθηκε να γίνει ο σταθμός στην πλατεία Εξαρχείων. Αυτή είναι η άποψή μου.

12/05/2019

Το «άβατο των Εξαρχείων» και η κυρίαρχη τάξη

28/09/2019

Στα Εξάρχεια δεν είναι η «κατοίκηση σε κρίση» είναι η «ξεκατοίκηση σε έξαρση»

07/12/2019

Ο Δελμούζος- το κτίριο της οδού «Μπουμπουλίνας 18» - τα Εξάρχεια

20/12/2019

Άλλο σκοπό είχε η «καταστολή» στα Εξάρχεια άλλο στο Κουκάκι

08/07/2020

Ο «Μεγάλος Περίπατος» και τα Εξάρχεια

 

Κυριακή 3 Ιουλίου 2022

Υπηρεσίες Δόμησης (Υ.ΔΟΜ) και το άρθρο 156 του Νέου Νόμου

 

Περιβάλλον: Το διάβασες; Οι οικοδομικές άδειες με το νέο Νομοσχέδιο θα εκδίδονται «αυτόματα» με «ευθύνη» Μηχανικού. Και στο άρθρο 156 λέει: «. Η αρµόδια Υ.ΔΟΜ. διενεργεί υποχρεωτικά δειγµατοληπτικό έλεγχο της νοµιµότητας των υποβαλλόµενων µελετών και στοιχείων, σε ποσοστό τριάντα τοις εκατό (30%) τουλάχιστον των οικοδοµικών αδειών που χορηγούνται µε την ανωτέρω διαδικασία. Ο υποχρεωτικός δειγµατοληπτικός έλεγχος διενεργείται ανά εξάµηνο για τις άδειες του παρελθόντος εξαµήνου.»Σελίδα 106 του pdf  .Στη συζήτηση που έγινε στη Βουλή μίλησαν  ο Πρόεδρος του ΤΕΕ και ο Πρόεδρος της ΠΟΕΜΔΥΔΑΣ. Να σου πω τι είπαν;.

Αρχιτέκτονας : Δεν χρειάζεται, τις διάβασα. Ο πρώτος μας είπε ότι είναι «αναγκαίο» για να «ενισχυθεί η ανάπτυξη της Χώρας» και ο δεύτερος μας είπε ότι «θα οδηγηθούμε σε μια νέα γενιά αυθαιρέτων»

Περιβάλλον: Μα έχω κάποιες απορίες γι' αυτά που είπαν στις παρεμβάσεις τους, και θέλω την άποψή σου.

Αρχιτέκτονας : Να πας στο ΤΕΕ και στην ΠΟΕΜΔΥΔΑΣ να δεις τους Προέδρους και να ζητήσεις να σου λύσουν τις απορίες σου.

Περιβάλλον: Μα εδώ και 10 χρόνια εσύ μου λύνεις τις απορίες. Γιατί τώρα αρνείσαι;

Αρχιτέκτονας : Δεν αρνούμαι. Κοίταξε από τον Πρόεδρο του ΤΕΕ δεν περίμενα κάτι διαφορετικό, «πάροχος ηλεκτρονικών υπηρεσιών στο ΥΠΕΝ» είναι το ΤΕΕ, και στηρίζει κάθε ενέργεια του ΥΠΕΝ που φέρνει χρήματα στο ταμείο του. Μου έκανε όμως εντύπωση η θέση του Προέδρου της  ΠΟΕΜΔΥΔΑΣ. Και να σου εξηγήσω γιατί. Εδώ και δέκα χρόνια οι Υ.ΔΟΜ χάνουν αρμοδιότητες, κάθε φορά που το ΥΠΕΝ νομοθετεί. Με τον Νόμο όμως που ψηφίστηκε προχθές στη Βουλή, όχι μόνο καταργεί όσες απέμειναν στις Υ.ΔΟΜ, αλλά τις γελοιοποιεί, τις ξεφτιλίζει ξεδιάντροπα, με την «γελοία και εξευτελιστική μοναδική αρμοδιότητα» που  παραχωρεί με το άρθρο 156. Και αυτό δεν το έθιξε  καθόλου ο Πρόεδρος της ΠΟΕΜΔΥΔΑΣ. Και αναρωτιέμαι γιατί; Δεν θέλω όμως να συνεχίσω. Απλώς αν πας από κει να ρωτήσεις.

 

Παρασκευή 22 Απριλίου 2022

Η κριτική στον ΝΟΚ/2012 για τα δέκα χρόνια από την ισχύ του, για να είναι έντιμη, πρέπει να αποφύγει τις «υποκριτικές πρακτικές» που επινοήθηκαν κατά την διάρκεια της «αυθαίρετης δόμησης» της 25ετίας 1985-2010

 

Περιβάλλον: Πέρασαν δέκα χρόνια από την ισχύ του Νέου Οικοδομικού Κανονισμού, του ΝΟΚ όπως επικράτησε να λέγεται.

Αρχιτέκτονας: Και τι θέλεις να κάνουμε, να το γιορτάσουμε;

Περιβάλλον: Να συζητήσουμε ήθελα την ποιότητά του μετά από δέκα χρόνια εφαρμογής.

Αρχιτέκτονας: Την ποιότητά του την έχουμε συζητήσει και πριν ψηφιστεί , όταν οι Σηφουνάκης και Παπακωνσταντίνου πανηγύριζαν για τον ΝΟΚ που συνέταξαν, και μετά όταν παρουσιάστηκε το πρόβλημα με τα «ψηλά» κτίρια στην περιοχή γύρω από την Ακρόπολη, και ο Σταθάκης είπε το περιβόητο «θα αντιμετωπίσουμε το πρόβλημα της οπτικής επαφής». Το περιεχόμενό του είναι γνωστό από το 2012.  Αλλοίμονο αν ένας Αρχιτέκτονας δεν βλέπει τον σκοπό που εξυπηρετεί ένας Νόμος, και περιμένει την εφαρμογή του για να το δει.

Περιβάλλον: Ναι αλλά τώρα τελευταία, κάποιοι Αρχιτέκτονες με παρεμβάσεις τους, λένε, ότι το 2012 που ψηφίστηκε ο ΝΟΚ ήταν  εποχή της κρίσης και τα νέα κτίρια που κατασκευάζονταν ήταν λιγοστά και δεν ήταν «εμφανές το αποτύπωμά του» στο περιβάλλον. Έχουν αρχίσει όμως  εδώ και λίγο καιρό να εμφανίζονται νέα κτίρια, που ανεγείρονται σύμφωνα με τις διατάξεις του,  το «αποτύπωμά» του γίνεται πια «εμφανές», και αρχίζουν να φαίνονται τα προβλήματά του. Και δείχνουν και «πρόθυμοι» να τα «συζητήσουν».

Αρχιτέκτονας    Όσοι το λένε αυτό, ή δεν διάβασαν τον ΝΟΚ το 2012, όπως ο Χρυσοχοΐδης  δεν είχε διαβάσει το μνημόνιο, ή είναι υποκριτές γιατί ενώ τον διάβασαν και ήξεραν, μείνανε 10χρόνια σιωπηλοί γιατί νομίζανε ότι η αύξηση του Συντελεστή δόμησης που έδινε ο Νόμος θα έφερνε χρήματα στο επαγγελματικό  τους γραφείο. Και επειδή σήμερα δεν θέλουν να φανεί ούτε το πρώτο ούτε το δεύτερο, γιατί τα πράγματα αρχίζουν να γίνονται «εμφανή» στο λαό, καταφεύγουν σε διατυπώσεις τέτοιου είδους. Ένας Αρχιτέκτονας, δεν μπορεί να μην γνωρίζει, η επιστήμη του τον υποχρεώνει να γνωρίζει, πριν δει το «αποτύπωμα επί της γης», πριν γίνει δηλαδή «αποτύπωμα εμφανές», τις επιπτώσεις ενός Νόμου που «καθορίζει τις διατάξεις» με τις οποίες το «αποτύπωμα» θα πραγματοποιηθεί.   

Ξέρεις τι μου θυμίζει αυτό; Μου θυμίζει την «προσωρινή σύνδεση των οικοδομών με τα δίκτυα», που καθιερώθηκε μετά την ισχύ του ΓΟΚ85, και παραγκωνίστηκε η «οριστική σύνδεση» που προέβλεπε «αυτοψία» από την Πολεοδομία. Η «προσωρινή σύνδεση» διευκόλυνε την  «αυθαίρετη δόμηση», ενώ η «οριστική σύνδεση» την παρεμπόδιζε. Και τότε κάποιοι Αρχιτέκτονες ισχυριζόντουσαν ότι η «προσωρινή σύνδεση» θα διευκόλυνε την «ταχύτερη διεκπεραίωση» της σύνδεσης των οικοδομών με τα δίκτυα και όχι την «αυθαίρετη δόμηση». Μη ξεχνάμε ότι η εμπλοκή των Αρχιτεκτόνων στην «αυθαίρετη δόμηση» της τελευταίας 25ετίας (1985-2010) ήταν  κάτι παραπάνω από «ενεργή». Οι υποκριτικές «Υπεύθυνες Δηλώσεις του Ν1599/86» που υπέγραφαν ότι η «οικοδομή έχει κτιστεί σύμφωνα με τις Πολεοδομικές διατάξεις και τους όρους Δόμησης που  ισχύουν στην περιοχή» δεν ανταποκρίνονταν  στην πραγματικότητα, ανταποκρίνονταν στην «απαίτηση» που προέβλεπε η «προσωρινή σύνδεση με τα δίκτυα». Γι' αυτό και πολέμησαν τότε την «οριστική σύνδεση». Δηλώνανε πρόθυμοι να συζητήσουν  τρόπους καταπολέμησης της αυθαίρετης δόμησης, αλλά στην επαναφορά της «οριστικής σύνδεσης» ήταν κάθετα αντίθετοι. Η «αυθαίρετη δόμηση» έφερνε χρήμα στις τσέπες τους. Τα «σχέδια εφαρμογής» πληρώνονταν αδρά.  Και όταν το «αποτύπωμα» της αυθαίρετης δόμησης έγινε όχι μόνο «εμφανές», αλλά «κραυγαλέα εμφανές», κατέφυγαν στον «υποκριτικό ισχυρισμό»  ότι αυτό δεν οφείλονταν στην καθιέρωση της «προσωρινής σύνδεσης» αλλά στις  «κακές Πολεοδομίες», ξεχνώντας ότι η «προσωρινή σύνδεση» δεν ήταν επιλογή των Πολεοδομιών.

  Κάτι ανάλογο προσπαθούν να κάνουν και σήμερα, που το «αποτύπωμα του ΝΟΚ αρχίζει και γίνεται έντονα εμφανές».  Για να μην τους ρωτήσει ο λαός, που θα πληρώσει βαριά τις επιπτώσεις από την εφαρμογή του ΝΟΚ,  «καλά εμείς δεν το βλέπαμε γιατί δεν είχαμε τις γνώσεις να το δούμε, εσείς που είχατε τις γνώσεις να το δείτε από το 2012 γιατί δεν το είδατε;»  πάλι καταφεύγουν στην υποκρισία.  Αλλά αυτή τη φορά η «υποκρισία» πάει «αντάμα» με τον «αυτοξευτελισμό», γιατί η «ευθύνη Μηχανικού» που «θεσμοθετήθηκε» με την ισχύ του ΝΟΚ του 2012, επαναφέροντας νόμο της «χούντας», έκλεισε τον πλούσιο «κατάλογο των ενόχων» που κάλυπτε την «υποκρισία» τους  τα προηγούμενα χρόνια.

 

 

Κυριακή 20 Φεβρουαρίου 2022

Το «e-adeies» υπάρχει για να «αυτοθαυμάζονται» ΥΠΕΝ και ΤΕΕ, και να «συκοφαντούνται» με μεγάλη ευκολία οι Υπηρεσίες Δόμησης.

Περιβάλλον : Το έμαθες; Σε αποχή-απεργία από τις εργασίες του συστήματος «e-adeies» προχωρούν οι Μηχανικοί των Υπηρεσιών Δόμησης.

Αρχιτέκτονας:  Δίκιο έχουν. Το «e-adeies» υπάρχει για να «αυτοθαυμάζονται» ΥΠΕΝ και  ΤΕΕ.

Περιβάλλον : Τι θες να πεις;

Αρχιτέκτονας:  Θέλω να πω ότι υπάρχει η πλατφόρμα  «e-adeies» του ΤΕΕ όπου καταθέτουν ηλεκτρονικά οι Μηχανικοί τις απαιτούμενες μελέτες και έγγραφα  για την έκδοση  οικοδομικής άδειας. οι οποίες όμως για να εκδοθούν πρέπει να ελεγχθούν από τις Υπηρεσίες Δόμησης, στις οποίες δεν υπάρχει ούτε το απαραίτητο προσωπικό ούτε ο απαραίτητος τεχνολογικός εξοπλισμός. Για το ρόλο του «ταχυδρόμου» «αυτοθαυμάζονται» ΥΠΕΝ και ΤΕΕ. Διαβιβάζουν τις απαιτούμενες μελέτες και τα απαραίτητα έγγραφα στις αντίστοιχες Υπηρεσίες Δόμησης.

Περιβάλλον : Είναι λένε γιατί οι Δήμοι δεν έχουν ακόμη δημιουργήσει τις Υπηρεσίες Δόμησης όπως είχαν υποχρέωση.

Αρχιτέκτονας: Αναρωτήθηκε κανείς γιατί; Το ΥΠΕΝ και το ΤΕΕ δεν γεννήθηκαν χθες. Έχουν ιστορία. Το ΥΠΕΝ και το ΤΕΕ ξέρουν ότι οι οικοδομικές άδειες δεν μπορεί να «υπάγονται σε μελλοντικό έλεγχο». Πρέπει να ελέγχονται και να εκδίδονται σύμφωνα με το Νόμο, και να πραγματοποιούνται σύμφωνα με αυτόν. Ο μεταγενέστερος έλεγχος των οικοδομικών αδειών, που ανακάλυψε και νομοθέτησε η χούντα, με τη περιβόητη σφραγίδα  «η άδεια  υπόκειται σε μελλοντικό έλεγχο» ξέρουν τι τεράστια προβλήματα αυθαίρετης δόμησης δημιούργησε. Ήταν οι περιβόητες άδειες «Με ευθύνη Μηχανικού». Όπως επίσης ξέρουν ότι η τακτική που ακολούθησε το ΥΠΕΝ – ΥΠΕΧΩΔΕ τότε- η Πολεοδομία να διενεργεί αυτοψίες μόνο σε οικοδομές που οι άδειές τους έληγαν σε δύο αριθμούς που όριζε το ΥΠΕΧΩΔΕ, και όχι στις άλλες, δηλαδή να ελέγχει τις άδειες που έληγαν σε 3 και σε 7 αλλά να μη μπορεί  να ελέγξει τις άδειες που έληγαν  σε 0,1,2,4,5,6,8,9 ξέρουμε τι τεράστια προβλήματα δημιούργησε. Εικοσιπέντε  χρόνια αυθαίρετης δόμησης Είναι γνωστό το «νομοθετήσατε να τρώμε ξύλο» των εργαζόμενων τότε στις Πολεοδομίες. Και αυτά τα προβλήματα τα δημιούργησαν το ΥΠΕΝ που νομοθετούσε και το  ΤΕΕ που στήριζε με προσποιητές δήθεν διαφωνίες. Το ότι τα δύο νούμερα ελέγχου των οικοδομών έγιναν σήμερα το 30%  με ηλεκτρονική κλήρωση δεν αλλάζει τα πράγματα. Το 70% παραμένει ανεξέλεγκτο.  Οι εργαζόμενοι στις Πολεοδομίες διαμαρτυρόντουσαν στέλνανε υπομνήματα, αλλά ΥΠΕΝ και ΤΕΕ τα περιφρόνησαν, τα πέταξαν σε ένα βαθύ συρτάρι, και ξεκίνησαν έναν πόλεμο κατασυκοφάντησης των Πολεοδομιών της χώρας και των εργαζόμενων σε αυτές, με αποκορύφωμα τον χαρακτηρισμό τους σαν "καρκίνωμα"  από το Υφυπουργό Σηφουνάκη.

ΥΠΕΝ και ΤΕΕ γνώριζαν και γνωρίζουν ότι οι Υπηρεσίες Δόμησης απαιτούν πολυάριθμο και εξειδικευμένο  προσωπικό, τεχνολογικό εξοπλισμό,  και οι Δήμοι της χώρας θα ήταν πολύ δύσκολο μέχρι αδύνατο να τις οργανώσουν, γι' αυτό και συνεχίζουν να δίνουν συνεχείς παρατάσεις  δέκα χρόνια τώρα  Γιατί σκοπός τους δεν είναι να «λειτουργήσουν» ικανοποιητικά οι Υπηρεσίες Δόμησης, ούτε να «μη λειτουργήσουν», σκοπός τους είναι  να «κακολειτουργούν» για να μπορούν να ρίχνουν τις δικές τους ευθύνες στις Υπηρεσίες Δόμησης. Είναι η τακτική που πέτυχε με τις Πολεοδομίες.    

  

Σάββατο 8 Ιανουαρίου 2022

Τι κρύβεται κάτω από τη νέα «Αρχιτεκτονική τάση» που μιλάει για «έξυπνες πόλεις»- «έξυπνα σπίτια» - κτίρια με «οικοσυναισθηματική νοημοσύνη»

Περιβάλλον: Καλή χρονιά.

Αρχιτέκτονας: Και σε σένα.

Περιβάλλον: Διάβασα αυτές τις μέρες αρκετά άρθρα που λένε ότι η «Αθήνα αλλάζει». Κτίζονται ή πρόκειται να κτιστούν νέα κτίρια,  «πράσινα», λένε, που θα αλλάξουν την «αισθητική» της πόλης. Η «Αρχιτεκτονική», λένε, θα «μεταμορφώσει» την Πόλη. Κάποιοι μάλιστα μιλούν για «Αρχιτεκτονική Αναγέννηση»

Αρχιτέκτονας: Την Πόλη την «μεταμορφώνουν» οι άνθρωποι, δεν την «μεταμορφώνουν» τα κτίρια.  Την «αισθητική» της Πόλης προς το καλύτερο ή το χειρότερο  την αλλάζει η καλυτέρευση ή χειροτέρευση της ποιότητας της ζωής των κατοίκων, δεν την αλλάζει η «αισθητική» κάποιων κτιρίων. Και όταν μιλάμε για ποιότητα ζωής μιλάμε για κοινωνική- οικονομική- πολιτιστική ποιότητα. Μη ξεχνάς ότι η Πόλη είναι ταξική. Κυρίαρχη και κυριαρχημένες τάξεις ζουν στην ίδια Πόλη αλλά σε διαφορετικές περιοχές  ταξικά καθορισμένες. Και στην ταξική Πόλη οι «μεταμορφώσεις» όποτε και όταν πραγματοποιούνται, πραγματοποιούνται γιατί εξυπηρετούν συμφέροντα της κυρίαρχης τάξης. η οποία πάντα τις συνδέει με δήθεν προβλήματα των κυριαρχημένων τάξεων, για να τις αποπροσανατολίσει από τα πραγματικά προβλήματά τους και να τις προσανατολίσει σε επιλογές υποστηρικτικές στις επιδιώξεις της. Γι' αυτό και δίνει μεγάλη προσοχή στην πολιτική του αποπροσανατολισμού.

Περιβάλλον: Γι' αυτό γράφονται όλα αυτά; Σήμερα μάλιστα διάβασα και για κτίρια με «οικοσυναισθηματική νοημοοσύνη»[1] .Τι σημαίνει αυτό;

Αρχιτέκτονας: Τίποτε. Μην εντυπωσιάζεσαι όμως γιατί θα ακούσεις και άλλα πολλά ακόμη. Είμαστε ακόμη στην αρχή. Έχουμε ακόμη δρόμο μπροστά μας. Δεν διάβασες για «έξυπνα σπίτια» και «έξυπνες πόλεις»; Μη νομίζεις ότι αυτά λέγονται έτσι, για να περάσει η ώρα. Έχουν στόχο.

Περιβάλλον: Ποιος είναι αυτός; Θα μου τον πεις;

Αρχιτέκτονας: Δεν σε παραξενεύει το γεγονός ότι «άψυχα αντικείμενα» στολίζονται με ανθρώπινα χαρακτηριστικά;. Ένα κτίριο δεν μπορεί να έχει «οικοσυναισθηματική νοημοσύνη» ούτε ένα σπίτι  ή μια πόλη να είναι «έξυπνα». .

Βλέπουμε λοιπόν ότι θέλουν να μας οδηγήσουν  σε μια κοινωνία όπου κυρίαρχος πια δεν θα είναι ο Άνθρωπος ,  αλλά το «έξυπνο σπίτι» η «έξυπνη Πόλη» το κτίριο με «οικοσυναισθηματική νοημοσύνη»…………

Αυτός, κατά την άποψή μου είναι ο σκοπός σήμερα της κυρίαρχης τάξης. Θέλει να οδηγήσει τις κυριαρχημένες τάξεις σε μια κοινωνία, όπου οι Άνθρωποι που ανήκουν σ’ αυτές να λειτουργούν με τις προδιαγραφές που θα έχει ορίσει η  ίδια σαν κυρίαρχη,  για την «έξυπνη πόλη» και το «έξυπνο σπίτι» που θα μπορεί πολύ εύκολα να τα αλλάξει όταν το χρειαστεί και να τα κάνει   «ανόητα», και τα «κτίρια με την οικοσυναισθηματική νοημοσύνη» να τα «εμπλουτίζει» με όποιο «συναίσθημα» την εξυπηρετεί.  



Τετάρτη 24 Νοεμβρίου 2021

Τα όσα «ονειρεύονται» Θεσμικοί επενδυτές - Κυβέρνηση - Δήμαρχος της Αθήνας για την «κατοικία του μέλλοντος μας» δεν πρέπει να περάσουν.


Περιβάλλον: Διάβασα σήμερα στην εφημερίδα το Ποντίκι ένα άρθρο με τίτλο «Έρχονται 40.000 πλειστηριασμοί»  Μάλιστα σχετικά με τα  κόκκινα δάνεια αναφέρει ότι «η δυνατότητα να μείνει  κάποιος σαν ενοικιαστής στο σπίτι του για 12 χρόνια δύσκολα θα προχωρήσει, γιατί τα funds δύσκολα θα το αποδεχθούν γιατί οι αποδώσεις είναι μικρές γι αυτά».

Αρχιτέκτονας:  Νομίζω ότι σε παλαιότερη συζήτησή μας σου είχα πει ότι πρόκειται για ένα «προμελετημένο έγκλημα» [i]

Περιβάλλον: Ναι τη θυμάμαι. Μάλιστα τότε μου είχες πει: « Κοίταξε σκοπός τους ήταν να βγάλουν τη «ζωή των λαών στο ενοίκιο» να την  «νοικιάζουν οι έχοντες»  σε τιμές «πιστοποιημένες» από τις «πιστοποιημένες από τους έχοντες Κυβερνήσεις.». Αλλά σήμερα ούτε η ενοικίαση θα προχωρήσει γιατί τα funds,όπως λέει το ρεπορτάζ δύσκολα θα το αποδεχθούν γιατί οι αποδώσεις είναι μικρές γι αυτά. 

Αρχιτέκτονας:  Έχουν δίκιο τα funds. Τι να τις κάνουν τις «μικρές αποδώσεις».

Περιβάλλον: Τι δηλαδή, συμφωνείς με αυτά που λένε;

Αρχιτέκτονας:  Συμφωνεί η Κυβέρνηση και αυτό τους φτάνει. Πρόσφατα, 25-26/10/2021 έγινε η 22η Prodexpo- Συνέδριο για την ανάπτυξη και αξιοποίηση ακίνητης περιουσίας- . Ανάμεσα στις δημοσιεύσεις που διάβασα σου προτείνω δύο. Η πρώτη είναι στην  naftemporiki.gr .και η δεύτερη στο .B2Green.gr Στην πρώτη δημοσιεύονται οι θέσεις των funds, καθώς και οι «προβλέψεις – απαιτήσεις» τους, και στη δεύτερη οι Κυβερνητικές θέσεις, και οι «απαντήσεις- παραχωρήσεις» της, καθώς και αυτή του Δήμαρχου της Αθήνας.

Στη naftemporiki.gr ο Διευθύνων Σύμβουλος της GEOAXIS (Εταιρεία εκτίμησης ακινήτων) μας λέει:  «τα mega trends (μεγάλες τάσεις) μπορούν να αποτυπωθούν σε τέσσερις περιοχές. Η πρώτη σχετίζεται με την κοινωνία και ειδικότερα με το δημογραφικό, καθώς οι νέοι σήμερα, ηλικίας 20-30 ετών, δεν θα μπορέσουν να αποκτήσουν το δικό τους ακίνητο, καθώς τα εισοδήματα αυξάνονται με χαμηλότερο ρυθμό από ό,τι οι τιμές ακινήτων.. Για παράδειγμα ανέφερε ότι η απόκτηση μιας τυπικής κατοικίας στην Ελλάδα με αποταμίευση του ⅓ του βασικού μισθού απαιτεί 34 χρόνια, στην Ελβετία 17 έτη και στην Μάλτα 34. Επομένως, η πρώτη αλλαγή έχει να κάνει με το ποσοστό ιδιοκατοίκησης. Αυτό με τη σειρά του αλλάζει τις προτιμήσεις και περνάμε στο δεύτερο mega trend που σχετίζεται με την περιαστική αστυφιλία. Όλα αυτά επηρεάζουν με τη σειρά τους την κατασκευή (3ο megatrend) αλλά και την έννοια της επένδυσης (4o megatrend), καθώς ολοένα και περισσότερο η κατοικία αποτελεί μέρος των χαρτοφυλακίων θεσμικών επενδυτών.».

Νομίζω ότι από τα παραπάνω  φαίνεται ξεκάθαρα ότι τα «χαρτοφυλάκια θεσμικών επενδυτών» είναι αυτά που σήμερα έχουν στα χέρια τους ικανοποιητικό ποσοστό ιδιοκτησίας οικιστικών ακινήτων, και έχουν χαράξει τον δρόμο ώστε «ολοένα και περισσότερο η κατοικία να αποτελεί μέρος, δηλαδή ιδιοκτησία, των χαρτοφυλακίων θεσμικών επενδυτών»- μέσα σ’ αυτά είναι και τα κόκκινα δάνεια -- το πώς το απέκτησαν δεν έχει σημασία γι αυτούς, έχει όμως για εμάς να μη ξεχνάμε πως το απέκτησαν -  που τους επιτρέπει να ρυθμίζουν, την αγορά των ακινήτων, τις τάσεις (mega trend),  τα όνειρα των νέων ανθρώπων – και με απέραντη ξεδιαντροπιά  να διαλαλούν ότι, μην κάνετε όνειρα για δικό σας σπίτι, γιατί  θέλετε τουλάχιστον 34 χρόνια να αποθηκεύετε το 1/3 του μισθού σας, αν έχετε, για να μπορέσετε μετά τα 60 να το αποκτήσετε.

Και στο  B2Green.gr δημοσιεύθηκαν οι ομιλίες του   Υπουργού Επικρατείας κ. Άκη Σκέρτσου,  του    Γενικού Γραμματέα Χωρικού Σχεδιασμού και Αστικού Περιβάλλοντος του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Ευθύμη Μπακογιάννη, και του Δήμαρχου της Αθήνας κ. Κώστα Μπακογιάννη.

  Ο πρώτος, μας είπε, ότι «Η Ελληνική Πολιτεία δεν είναι πολύ καλός «νοικοκύρης» και γι αυτό πρέπει να συνεργαστούμε με «εμπλεκόμενους φορείς» για να αξιοποιήσουμε τα κτίρια που θα απελευθερωθούν από την μετακίνηση των Υπουργείων στην ΠΥΡΚΑΛ, και θέλει να μας πείσει ότι αυτό είναι «νοικοκύρεμα».     

  Ο δεύτερος μας είπε ότι «τα 100νταδες εγκαταλειμμένα κτίρια στην   Αθήνα  μπορούν να αξιοποιηθούν με όρους δόμησης και χρήσεις που δίνουν δυναμική στην πόλη, αλλά δεν μας είπε τι όρους δόμησης ετοιμάζονται να δώσουν στην περιοχή, ούτε ποιες χρήσεις.

Ο τρίτος έκανε, όπως πάντα τον τελευταίο καιρό, την υπέρβαση. Μας είπε ότι «πρέπει να μαζευτούμε  σε ένα τραπέζι όσοι έχουμε ακίνητη περιουσία στην πόλη» λες και ο Δήμος της  Αθήνας είναι μια πόλη περιφραγμένη, που λειτουργεί και εξυπηρετεί μόνο όσους έχουν ιδιοκτησίες πίσω από τον φράχτη. Επίσης, μας είπε ότι  το Δημόσιο είναι ο  «χειρότερος» ιδιοκτήτης, γιατί αφήνει κλειστά και αναξιοποίητα πολλά κτίρια του και με τον τρόπο αυτό οδηγεί την γειτονιά στην απαξίωση,  λες και είναι τα κλειστά κτίρια που απαξιώνουν μια γειτονιά, και όχι η « φτωχοποίηση και η απαξίωση της ζωής» των ανθρώπων που ζουν σ’ αυτή. Και στη συνέχεια μας είπε ότι «πρέπει να γκρεμίσουμε κτίρια, να αξιοποιήσουμε άλλα, να δημιουργήσουμε «κοινωνική κατοικία» - δηλαδή όσοι έχουν «ιδιοκτησία πίσω από τον φράχτη» θα μας δώσουν την "τιμή  προσφοράς"  της «κοινωνικής τους ευαισθησίας».    

Αυτά μας είπαν «θεσμικοί επενδυτές», Υπουργοί της Κυβέρνησης, και ο Δήμαρχος της Αθήνας. Το θέμα είναι αν εμείς τα αποδεχτούμε. Αν δηλαδή αποδεχτούμε τα παιδιά μας να ζήσουν σε μια κοινωνία όπου η κατοικία, και όχι μόνο η κατοικία, αλλά και η ζωή τους, θα «ρυθμίζεται» με τον τρόπο που μας περιέγραψαν  οι «θεσμικοί επενδυτές», οι Υπουργοί της Κυβέρνησης  και ο Δήμαρχος της Αθήνας.