Σελίδες

Κυριακή 1 Ιουλίου 2018

Η «τουριστικοποίηση της πόλης» που τόσο διαφημίζει η κυρίαρχη τάξη στόχο έχει την «container-οποίηση των λαού» - Ας αφήσουμε λοιπόν την «τουριστικοποίηση» και ας μιλήσουμε για την «container-οποίηση του λαού»



Περιβάλλον: Ήρθα να πάρω την ανάλυση της «τουριστικοποίησης της πόλης», την έχεις έτοιμη;
Αρχιτέκτονας: Όχι. Αλλά συνεχίζεις να μιλάς για «τουριστικοποίηση της πόλης». Μου θυμίζεις αυτούς που μιλούν για την «κρίση της πόλης» για το «δικαίωμα στην πόλη» για την «κρίση στη στέγη» για το «δικαίωμα στη στέγη». Έχουμε μιλήσει παλιότερα για τα θέματα αυτά. Η κυρίαρχη τάξη χρησιμοποιεί πάντα γενικούς χαρακτηρισμούς γιατί έτσι εξυπηρετεί καλύτερα τα συμφέροντά της. Εφαρμόζει πάντα τις αρχές του «αστικού ανθρωπισμού» που τις προσαρμόζει πάντα στις επιδιώξεις της.
Η πόλη είναι  χώρος ταξικός. Οι διάφορες περιοχές της πόλης εκφράζουν την ταξικότητα των ανθρώπων που κατοικούν ή εργάζονται στις περιοχές αυτές..Είναι χώρος εκμεταλλευτών και εκμεταλλευόμενων, όπως λέγαμε παλιά. Εκμεταλλευτές  και εκμεταλλευόμενοι ζουν στην ίδια «πόλη» αλλά  σε διαφορετικές περιοχές της «πόλης». Έχουν χρησιμοποιηθεί πολλοί «όροι» για την ταξικότητα της «πόλης». Περιοχές κυρίαρχων και κυριαρχημένων τάξεων. Περιοχές μεγαλοαστικής, μεσοαστικής, μικροαστικής και εργατικής τάξης. Όλοι εκφράζουν την ταξικότητα της πόλης. Αταξική «πόλη» δεν υπάρχει.
Όταν λοιπόν θέλουμε να μιλήσουμε για την «πόλη» δεν μπορούμε να μη λάβουμε υπ’ όψιν μας την ταξικότητα της «πόλης». Η «κρίση της πόλης» εντοπίζεται στις περιοχές των «λαϊκών τάξεων» δεν εντοπίζεται στις περιοχές της «κυρίαρχης τάξης». Το «δικαίωμα στην πόλη» το στερούνται οι «λαϊκές τάξεις» δεν το στερείται η «κυρίαρχη τάξη». Την  «κρίση στη στέγη» την υφίστανται οι «λαϊκές τάξεις» δεν την υφίσταται η «κυρίαρχη τάξη». Το «δικαίωμα στη στέγη» το στερούνται οι «λαϊκές τάξεις» δεν το στερείται η «κυρίαρχη τάξη».
Η κυρίαρχη τάξη έχει λόγους, εξυπηρετικούς  στα προνόμια και τα συμφέροντά της, γι αυτό και χρησιμοποιεί γενικούς όρους όταν μιλάει για την «πόλη» και τα προβλήματά της. Π.χ. Μιλάει για την «κρίση της  πόλης» γιατί δεν την εξυπηρετεί να φανεί ότι:1. αυτή επέβαλλε την κρίση στις περιοχές των  «λαϊκών τάξεων» 2. αυτή θέλει τώρα να ξεριζώσει τις «λαϊκές τάξεις» από τις περιοχές της «κρίσης» γιατί αυτό εξυπηρετεί τα κερδοσκοπικά της συμφέροντα.
Σήμερα λοιπόν η κυρίαρχη τάξη μιλάει για «τουριστικοποίηση της πόλης». Αυτό την εξυπηρετεί στο σκοπό της. «Τουριστικοποιούνται» όμως σήμερα συγκεκριμένες περιοχές της πόλης. «Τουριστικοποιούνται» «υποβαθμσμένες» περιοχές της πόλης, τις οποίες η ίδια η κυρίαρχη τάξη υποβάθμισε, υποβαθμίζοντας το βιοτικό, κοινωνικό και πολιτιστικό επίπεδο των λαϊκών τάξεων που ζουν στις περιοχές αυτές.
«Τουριστικοποίηση συγκεκριμένων περιοχών των λαϊκών τάξεων της πόλης» σημαίνει «ξερίζωμα των συγκεκριμένων τάξεων από την συγκεκριμένη περιοχή της πόλης, και εγκατάσταση νέων τάξεων». Η τάξη που θα φύγει, θα φύγει σε ένα «container» ασφυκτικά γεμάτο και θα ξεφορτωθεί εκεί που η κυρίαρχη τάξη θα το στείλει, και η τάξη που θα έρθει θα ζει σε περιοχή  με προδιαγραφές «container», τις προδιαγραφές που η κυρίαρχη τάξη θα έχει καθορίσει για την περιοχή. Βασικός της στόχος λοιπόν είναι η  «container-οποίηση όλων των λαϊκών τάξεων». Η «container-οποίηση» αυτή θα έχει πάλι χαρακτηριστικά και περιεχόμενο ταξικό. Όλες όμως θα έχουν ένα κοινό χαρακτηριστικό. Από όλες τις τάξεις  θα λείπει  η αίσθηση του χώρου και του τόπου γιατί θα έχει χαθεί η ιστορική αφηγηματικότητα του χώρου και του τόπου. Και όταν λέμε ιστορική αφηγηματικότητα εννοούμε εκείνη που έχει  κοινωνικό, πολιτιστικό και πολιτικό περιεχόμενο. Και είναι αποδεδειγμένο ότι όταν μια περιοχή χάνει την ιστορική αφηγηματικότητά της τότε, χάνεται η αίσθηση του χώρου και του τόπου και μειώνονται οι μορφές αντίστασης και ανθεκτικότητας στην κερδοσκοπία. Η περιοχή της πόλης, που χάνει αυτό το χαρακτηριστικό, μετατρέπεται σε ένα «container ανθρώπινο» μία «μη αξία», και η μόνη «αξία» που συνεχίζει να  υπάρχει και να κυριαρχεί είναι αυτή της κερδοσκοπίας των ακινήτων.
 Η κυρίαρχη τάξη  φροντίζει εδώ και χρόνια  σε κάθε λεπτομέρεια και με σχέδιο  την «αποϊστορικοποίηση των λαϊκών τάξεων», γιατί ξέρει ότι αυτό είναι το μέσο για να πετύχει τον τελικό στόχο της, αυτόν της «container-οποίησης του λαού».
Ας αφήσουμε λοιπόν την «τουριστικοποίηση» και ας μιλήσουμε για την  «container-οποίηση του λαού» .

Κυριακή 3 Ιουνίου 2018

Τι κρύβεται κάτω από τον όρο «Τουριστικοποίηση της πόλης»



Περιβάλλον: Τώρα τελευταία χρησιμοποιείται πολύ ο όρος «τουριστικοποίηση της πόλης», δηλαδή η μεγάλη εξάπλωση της ενοικίασης ακινήτων μέσω της airbnb. Τι σημαίνει όμως «τουριστικοποίση της πόλης»; .
Αρχιτέκτονας: Πρώτα –πρώτα δεν έχουμε «τουριστικοποίηση» της πόλης. Έχουμε «τουριστικοποίηση» συγκεκριμένων περιοχών της πόλης, η οποία εντοπίζεται  κυρίως στις  «υποβαθμισμένες» λεγόμενες  περιοχές της πόλης. Παράδειγμα η «τουριστικοποίηση» του κέντρου της Αθήνας. Η κυρίαρχη οικονομική τάξη ντόπια και ξένη έχει εδώ και καιρό στόχο να σπάσει όλα εκείνα τα εμπόδια που δεν της επιτρέπουν  την «ανακατάταξη των λαϊκών τάξεων» στην πόλη. Παλαιότερα χρησιμοποίησε το «ξανασκέψου την Αθήνα» (Re-think Athens), χρησιμοποίησε τη βία και καταστολή, την «επιχείρηση σκούπα» των Χρυσοχοϊδη Λοβέρδου ποιος την ξεχνάει,  χρησιμοποίησε την παραπληροφόρηση και την συκοφαντία  για όσους αντιλαμβανόμενοι τον σκοπό της δημιουργούσαν κοινωνικές εστίες αντίστασης, τρανό παράδειγμα οι συλλήψεις των καταληψιών της βίλας Αμαλία, και άφησε, προσποιούμενη ότι δήθεν δεν τα αντιλήφθηκε, τα φασιστικά στοιχεία να λειτουργούν ελεύθερα στην περιοχή, υποστηρικτικά στα συμφέροντά της επιθετικά στα λαϊκά συμφέροντα.
Τώρα λοιπόν επανέρχεται δυναμικά. Θέλει να προχωρήσει στην «εντατικοποίηση της διαδικασίας ανακατάταξης των λαϊκών τάξεων στην πόλη». Βαφτίζει την διαδικασία αυτή «τουριστικοποίηση»  γιατί θέλει να κρύψει τον πραγματικό σκοπό της, και για το λόγο αυτό δημιουργεί έναν «προσανατολιστικό όρο» καθοδηγητικό στους «ειδικούς» - υποστηρικτές ή επικριτές της «τουριστικοποίησης»- να περιοριστούν στις αναλύσεις τους  στην  ««πολλαπλότητα των συνεπειών του μαζικού τουρισμού στην αναδιάρθρωση των αστικών χώρων ή σε ορισμένα τμήματα του».     
Ο πραγματικός όμως σκοπός της είναι να καλλιεργήσει και να πείσει τα λαϊκά στρώματα  ότι η «μόνιμη κατοικία» δεν είναι ούτε ευέλικτη, ούτε ελαστική, ούτε οικονομικά εξυπηρετική, ενώ αντίθετα η «προσωρινή κατοικία», (η «προσωρινή διαμονή» ή «προσωρινή κατοίκηση»  είναι κύριο χαρακτηριστικό του τουρισμού, από εδώ παίρνει τον όρο «τουριστικοποίηση») είναι ευέλικτη, όποτε θέλεις την αλλάζεις, ελαστική, χρειάζεσαι λιγότερα ή περισσότερα μέτρα έχεις την ευκαιρία να τα βρεις, η αγορά έχει ευκαιρίες, οικονομικά εξυπηρετική ανάλογα με τις οικονομικές σου δυνατότητες βρίσκεις αυτήν που σε εξυπηρετεί.
Θέλει να απαγκιστρώσει τα λαϊκά στρώματα από την έννοια της «μόνιμης κατοικίας», να γίνει η   «προσωρινή κατοικία» τρόπος ζωής τους, και  χωρίς ρίζες, χωρίς τοπικό προσδιορισμό, χωρίς τοπικές διεκδικητικές κοινωνίες, χωρίς κοινωνική αλληλεγγύη  να  «μετακινούνται» σύμφωνα με τις κερδοσκοπικές,  πολιτικές και ιδεολογικές της απαιτήσεις.
 Αυτός είναι ο πραγματικός σκοπός της.  
Το σύνθημα της είναι η «μόνιμη κατοικία σε δεσμεύει ενώ η προσωρινή  σε απελευθερώνει». Είναι σαν το σύνθημα που η κυρίαρχη τάξη εφάρμοσε και για την έννοια της εργασίας  «η μόνιμη εργασία σε δεσμεύει ενώ η ελαστική σε απελευθερώνει» και είδαμε τα αποτελέσματα.   

Παρασκευή 23 Φεβρουαρίου 2018

Η απόφαση του ΣτΕ για το «Ελληνικό» : Όταν το «δημόσιο έγκλημα» βαφτίζεται «δημόσιο συμφέρον» τότε το «Σχέδιο Ολοκληρωμένης Αρπαγής» βαφτίζεται «Σχέδιο Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης» και εγκρίνεται



Περιβάλλον: Το έμαθες  η Ολομέλεια του Συμβούλιου Επικρατείας  ενέκρινε το «Σχέδιο Ολοκληρωμένης Ανάπτυξης (Σ.Ο.Α.) του Μητροπολιτικού Πόλου Ελληνικού- Αγίου Κοσμά περιφέρειας Αττικής» και αποφάνθηκε ότι δεν προσκρούει σε συνταγματικές και νομοθετικές διατάξεις, ενώ έκανε νομοτεχνικού περιεχομένου παρατηρήσεις.
Αρχιτέκτονας: Ενέκρινε το «Σχέδιο ολοκληρωμένης Αρπαγής του Μητροπολιτικού Πόλου Ελληνικού- Αγίου Κοσμά» και αποφάνθηκε ότι όταν η «Αρπαγή» γίνεται με  «Σχέδιο ολοκληρωμένο» δεν προσκρούει σε συνταγματικές και νομοθετικές διατάξεις.
Περιβάλλον: Συγκεκριμένα, οι σύμβουλοι Επικρατείας αναφορικά με τους προβλεπόμενους ουρανοξύστες οι οποίοι πρόκειται να κατασκευαστούν, επισημαίνουν ότι «οι παρεκκλίσεις από τις πάγιες πολεοδομικές διατάξεις ως προς τους όρους δόμησης και τη δυνατότητα κατασκευής υψηλών κτιρίων, δικαιολογούνται για την εξυπηρέτηση σκοπού δημοσίου συμφέροντος («έντονου» κατά τη διατύπωση του νόμου 4062/2012)».
Αρχιτέκτονας: Μόνο που οι «παρεκκλίσεις από τις πάγιες πολεοδομικές διατάξεις» δίνονται μόνο για την εξυπηρέτηση «σκοπού ιδιωτικού συμφέροντος» που βαφτίζονται «δημόσια». «Παρεκκλίσεις» δόθηκαν για την μεταφορά συντελεστή δόμησης, παρεκκλίσεις δίνονται για το γήπεδο της ΑΕΚ, για το Mall, για την ανέγερση του «Academy Gardens» στην Ακαδημία Πλάτωνος, και θα δοθούν και άλλες όπως άκουσα.
 Περιβάλλον:  Λένε οι Σύμβουλοι: Το δημόσιο συμφέρον «συνίσταται στη δημιουργία μητροπολιτικού πόλου πολλαπλών λειτουργιών εθνικής εμβέλειας και διεθνούς αναφοράς, στην κατασκευή και συντήρηση μητροπολιτικού πάρκου πρασίνου και αναψυχής στην Αττική και στην ίδρυση μητροπολιτικού πόλου ανάπτυξης στην περιοχή, με πολλαπλούς ειδικότερους στόχους που αφορούν, μεταξύ άλλων, στην αντιμετώπιση της οξείας οικονομικής κρίσης, την ανάπτυξη της εθνικής οικονομίας, την αύξηση της απασχόλησης και στη μείωση της ανεργίας, στην καταπολέμηση της φτώχειας, την ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής, τη μείωση του δημοσίου χρέους, την ανάδειξη της Αθήνας σε πολιτιστική μητρόπολη, σε τουριστικό πόλο διεθνούς ακτινοβολίας, σε σημαντικό κέντρο οικονομικής ανάπτυξης και επιχειρηματικότητας κ.ά.».
Αρχιτέκτονας: Θέλεις να το σχολιάσω;
Περιβάλλον:  Ναι.
Αρχιτέκτονας: Το «δημόσιο συμφέρον» στην χρήση της Πόλης «συνίσταται» στην ποσότητα και την ποιότητα των δημόσιων και ιδιωτικών χώρων της Πόλης, στο στενό περιεχόμενο της Πολεοδομίας. Το «δημόσιο συμφέρον» λοιπόν απαιτεί  η «ποσότητα και η ποιότητα» των δημόσιων και ιδιωτικών χώρων της Πόλης να εξασφαλίζουν την «περιβαλλοντική» ποιότητα ζωής των κατοίκων σε όλη την πόλη. Όταν για να «εξασφαλιστεί»  η «περιβαλλοντική  ποιότητα» σε ένα τμήμα της Πόλης, οδηγούνται σε «περιβαλλοντική ασφυξία» οι υπόλοιπες περιοχές της Πόλης τότε δεν πρόκειται για «δημόσιο συμφέρον» αλλά για «δημόσιο έγκλημα».


Τετάρτη 3 Ιανουαρίου 2018

Το «Ελληνικό» η «Κοινή Επιτροπή Αγώνα για το Ελληνικό» και τα «Εξάρχεια»

Περιβάλλον: Τα έμαθες για το «Ελληνικό» η Κυβέρνηση ενέκρινε το Π.Δ. με τις  νέες απαιτήσεις του «επενδυτή», το Π.Δ. πήρε το δρόμο για το  Συμβούλιο Επικρατείας,  και ο Πρωθυπουργός μέσω twitter  δήλωσε ότι: «Σήμερα κερδίσαμε ένα πρώτο μεγάλο στοίχημα ταχύτητας και αποτελεσματικότητας……. Ξεπεράσαμε δύσκολα εμπόδια και προχωράμε…. Μια εμβληματική επένδυση ξεκινάει και δε θα μείνει μόνη».  
Αρχιτέκτονας: Ξεκάθαρα τα λέει. Τι δεν καταλαβαίνεις;
 Περιβάλλον: Ποιοι και με ποιους είχαν βάλει «στοίχημα ταχύτητας και αποτελεσματικότητας»;
Αρχιτέκτονας: Το «δίδυμο» «Κυβέρνηση-Επενδυτής» με το «Λαό». Η Κυβέρνηση στην Μάνδρα κατηγορήθηκε από τον Λαό για «καθυστέρηση και αναποτελεσματικότητα». Γι αυτό άλλαξε «ταίρι» και απέδειξε ότι με «ταίρι» τον «Επενδυτή» και «ταχύτητα» έχει και «αποτελεσματικότητα».
Περιβάλλον: Και ποια εμπόδια ξεπέρασε;
Αρχιτέκτονας: Τα εμπόδια που ονομάζονται «Λαϊκά συμφέροντα»
Περιβάλλον: Και γιατί είναι εμβληματική η επένδυση;
Αρχιτέκτονας: Γιατί θα είναι «εμβληματική» η ασφυξία του Λαού της Αττικής. .
Περιβάλλον: Η « Κοινή Επιτροπή Αγώνα για το Ελληνικό» όμως κάνει «Έκκληση συμπαράστασης» για να καλύψει τα έξοδα των δικαστικών αγώνων, καθώς και για να διαδώσουνε τις θέσεις τους  στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.
Αρχιτέκτονας: Το «Ελληνικό» το πήγαμε  και στο «εσωτερικό» και  στο «εξωτερικό». Αν θυμάμαι καλά  ήταν ένα από τα θέματα που παρουσιάστηκαν στην Μπιενάλε της Βενετίας το  2016. Σε άλλο «εξωτερικό» θα το πάμε τώρα; Δεν  «συμπαραστάθηκε» ο Aravena, που τόσο θαύμαζαν κάποιοι για τις εμπνεύσεις του;
Περιβάλλον: Μου φαίνεται ότι δεν έχεις διάθεση για συζήτηση. Εδώ μιλάνε για δικαστικό αγώνα!.
Αρχιτέκτονας: Και για το Mall έγινε δικαστικός αγώνας, και το Mall και ζει και βασιλεύει. Και για την μεταφορά του Συντελεστή δόμησης έγινε δικαστικός αγώνας, και χτίστηκε όλη η Κηφισίας και όχι μόνο με μεταφορά συντελεστή δόμησης. Και  το 2015 το Συμβούλιο Επικρατείας ανακάλυψε τον όρο «Συνταγματικά ανεκτός» και  πέρασε τον Νόμο 4178/2013 για τα αυθαίρετα. Και τώρα μέχρι να κριθεί το Π.Δ. για το «Ελληνικό» κάποιον «όρο» θα ανακαλύψει για να το περάσει.
Κοίταξε είναι συνειδητή  υποκρισία να μιλάει κανείς για «υφαρπαγή» δημόσιας γης,  για «μοναδικό σημαντικού μεγέθους ελεύθερο δημόσιο χώρο» για «περιβαλλοντική  και οικιστική υποβάθμιση της Αττικής» για «κλιματική αλλαγή», και συγχρόνως να ξεκινάει το κείμενό του  με την διαπίστωση  ότι :«Η Αττική γη, παρ’ όλη την άναρχη και συχνά αυθαίρετη δόμηση και την έλλειψη επαρκών ελεύθερων χώρων στη μικροκλίμακα των διάφορων περιοχών, διατηρεί στους αρχαιολογικούς χώρους και την ιστορική πόλη όπως και στο παράκτιο μέτωπο που παραμένει στην μεγαλύτερή του έκταση αδόμητο, με σημαντικά μνημεία της φύσης και του πολιτισμού, ζωντανή την ιστορία από τους αρχαίους μέχρι τους νεώτερους χρόνους».
Και να στο εξηγήσω γιατί μιλάω για «συνειδητή υποκρισία».
 Γνωρίζουμε ότι στην Αττική όπως και σε κάθε καπιταλιστική πόλη, η ιστορία το έχει αποδείξει ότι,  «άναρχη δόμηση» είναι ο όρος που χρησιμοποιεί η κυρίαρχη τάξη όταν ιεραρχώντας η ίδια τα συμφέροντά της διαμορφώνει την πόλη σύμφωνα με αυτά, αλλά θέλοντας να κρύψει τον σκοπό αυτό, δημιουργεί μια «ιεραρχημένη αναρχία» στην Πολεοδομική Πολιτική και Πρακτική, και με τον τρόπο αυτό καλλιεργεί και διαμορφώνει συγκεκριμένες πεποιθήσεις και  συμπεριφορές των κατώτερων τάξεων, εξυπηρετικούς στους σκοπούς και στις επιδιώξεις της. Η «κατάτμηση μείζονος εκτάσεως» που επέτρεψε το Κράτος στηρίζοντας την μεγαλοϊδιοκτησία ήταν που δημιούργησε την «ιεραρχημένη αναρχία» στην δόμηση. Ήταν «ιεραρχημένη» για να πουλήσει η μεγαλοϊδιοκτησία, και έγινε «άναρχη» μόλις η μεγαλοϊδιοκτησία πούλησε το τελευταίο οικόπεδο.
 Επίσης γνωρίζουμε ότι άλλα είναι τα χαρακτηριστικά της «αυθαίρετης δόμησης» της κυρίαρχης τάξης και άλλα τα χαρακτηριστικά της «αυθαίρετης δόμησης» των κατώτερων στρωμάτων. Η κυρίαρχη τάξη χρησιμοποιεί τον όρο «αυθαίρετη δόμηση» γενικά γιατί θέλει να κρύψει ότι σε αντίθεση με τα δικά της «αυθαίρετα» που δεν έχουν ούτε χρονικά όρια ούτε περιορισμούς, το αυθαίρετο των κατώτερων κοινωνικά τάξεων, πριμοδοτείται και πραγματοποιείται όταν αυτή σαν  κυρίαρχη τάξη θέλοντας να καλλιεργήσει συγκεκριμένες  πολιτικές-οικονομικές-κοινωνικές πεποιθήσεις και συμπεριφορές στις κατώτερες τάξεις, την επιτρέπει, καθορίζοντας βέβαια και την χρονική της διάρκεια και  τα απαραίτητα χαρακτηριστικά που  εξυπηρετούν  τον σκοπό της. Για τον λόγο αυτό και η «αυθαίρετη δόμηση» της δεκαετίας του 50-60 δεν έχει καμία σχέση με την «αυθαίρετη δόμηση» της τελευταίας 25ετίας.
Οι περιοχές με «έλλειψη ελεύθερων χώρων» έχουν όνομα, θέση, και κατοικούνται από συγκεκριμένες  κοινωνικές τάξεις.  «Έλλειψη ελεύθερων χώρων» δεν έχει  π.χ. το Παλαιό Ψυχικό, ούτε η Φιλοθέη,  έχουν η Κυψέλη και οι Αμπελόκηποι. Στις πρώτες ο Συντελεστής Δόμησης δεν ξεπερνά το 1,00 στις δεύτερες είναι πάνω από 3,50 , η Κάλυψη του οικοπέδου στις πρώτες είναι 40% στις δεύτερες 70% κ.α. Στις πρώτες το Κράτος αποζημίωσε και διατήρησε τους ελεύθερους χώρους που προέβλεπε το σχέδιο στις δεύτερες «ξέχασε» να αποζημιώσει και οι ελεύθεροι χώροι κτίστηκαν πανηγυρικά.
Το «Ελληνικό» δεν είναι ένα εύκολο θέμα που αντιμετωπίζεται με κείμενα σαν αυτό της «Κοινής Επιτροπής Αγώνα». Θέλει ιστορική κριτική ανασκόπηση της πραγματικής Πολεοδομικής και Περιβαλλοντικής Ανάπτυξης της Αττικής, ανάδειξη των πραγματικών προβλημάτων, ανάδειξη των επιδιώξεων της κυρίαρχης τάξης στην περιοχή της Αττικής κατά περιοχή και στο σύνολο, της σύνδεσης των επιδιώξεων αυτών μεταξύ τους, και τρόπους αντιμετώπισης των επιδιώξεων αυτών προς όφελος του λαού. Η κυρίαρχη τάξη στην χώρα μας ντόπια και ξένη έχει ανοίξει πολλά μέτωπα στην Αττική. Ξέρει ότι για κάποια χρειάζεται χρόνος για να τα πετύχει και γι αυτό θέλει να περάσει ότι π.χ. σήμερα στο κέντρο της Αθήνας έχει «οπισθοχωρήσει»,  στο θέμα «αναβάθμιση». Θυμάσαι το 2012 το «Ξανασκέψου την Αθήνα»; και την «σκούπα» του Υπουργού Προστασίας του Πολίτη στο κέντρο της Αθήνας; Θυμάσαι την βίαιη απομάκρυνση και φυλάκιση των παιδιών της κατάληψης της Βίλας Αμαλίας;  Θυμάσαι τα «κροκοδείλια δάκρυα» της κυρίαρχης τάξης που δεν εγκρίθηκε το ΕΣΠΑ για την πραγματοποίηση της μελέτης «Ξανασκέψου την Αθήνα»; Βέβαια δεν «έκλαψε» και πολύ γιατί άλλος ήταν ο πραγματικός σκοπός της. Ο πραγματικός σκοπός της ήταν η «αναβάθμιση» του «υποβαθμισμένου» κέντρου της Αθήνας προς όφελος των συμφερόντων της.  Κάποιοι τότε πανηγύρισαν γιατί δεν «εγκρίθηκε το φαραωνικό έργο», αλλά κανείς δεν «ανέδειξε» τον πραγματικό σκοπό της κυρίαρχης τάξης. Εμείς σε κάποια συζήτησή μας νομίζω ότι ασχοληθήκαμε με το θέμα αυτό.
Ας δούμε όμως σύντομα τι συμβαίνει σήμερα στην Αθήνα. Στο κέντρο σήμερα έγινε πολύ της μόδας το airbnb, και κάποιοι ιδιοκτήτες  που έχουν ολόκληρα ακίνητα ή διαμερίσματα στην ιδιοκτησία τους θέλουν να τα μετατρέψουν σε airbnb, και μάλιστα το αστείο είναι ότι όλοι λένε ότι ήταν κατειλημμένα από πρόσφυγες ή μετανάστες, κανείς δεν παραδέχεται ότι τα νοίκιαζε στους πρόσφυγες ή τους  μετανάστες. Αυτό θα οδηγήσει σε άνοδο των τιμών των ενοικίων στις περιοχές αυτές, θα δημιουργήσει μετακινήσεις πληθυσμού, θα δημιουργήσει περιοχές με συγκεκριμένες λειτουργίες.
Μια περιοχή όμως που δυσκολεύει την επιδίωξη αυτή της κυρίαρχης τάξης είναι τα Εξάρχεια.  Τα Εξάρχεια  είναι ο τελευταίος φραγμός που μας έμεινε για να μην μετατραπεί το κέντρο της Αθήνας σε χώρο προσωρινής διαμονής. Η συνεχής επίθεση των ΜΜΕ, Εκπροσώπων Πολιτικών Κομμάτων και των δυνάμεων καταστολής στα Εξάρχεια έναν από τους σκοπούς που θέλει να κρύψει είναι αυτός.  
Για το «Ελληνικό» η κυρίαρχη τάξη  πέτυχε το «maximum» στις απαιτήσεις της, έχει υπολογίσει και τις υποχωρήσεις που θα κάνει, γιατί γνωρίζει ότι το σχέδιο το σημερινό δεν είναι αυτό που θα πραγματοποιηθεί τελικά, γιατί στην πορεία της πραγματοποίησης ενός τέτοιου έργου διάρκειας 25 χρόνων , θα προκύψει η ανάγκη να τροποποιηθεί και να προσαρμοστεί στις  νέες  απαιτήσεις. Και ξέρει ότι αυτές θα ικανοποιηθούν.
Την εξυπηρετεί λοιπόν αυτή την χρονική στιγμή να «απασχολεί» τον λαό της Αθήνας με το «Ελληνικό» και να μην «ασχολείται» με το κέντρο της Αθήνας.

Το «Ελληνικό» και τα «Εξάρχεια» είναι συνδεδεμένα στις επιδιώξεις της κυρίαρχης τάξης για την Αττική. Στο πρώτο λειτουργεί  σήμερα  «επιθετικά» στο δεύτερο προσποιείται ότι λειτουργεί  «οπισθοχωρητικά».  Και τα δυό όμως αποβλέπουν στην επιδίωξή της να «περάσει η ιδιοκτησία του λαού» στα χέρια της. Απλώς κάνει τον προγραμματισμένο ελιγμό. Εμείς οι Αρχιτέκτονες  δεν μπορούμε να κάνουμε ότι δεν το καταλαβαίνουμε.  

Σάββατο 18 Νοεμβρίου 2017

Η πλημμύρα στην Δυτική Αττική – Οι δηλώσεις των κ.κ. Τσίπρα , Σκουρλέτη & Δούρου – Δυό χρονογραφήματα του Κώστα Βάρναλη τον Νοέμβρη του 1953

Περιβάλλον : Πλημμύρισαν οι Δυτικές συνοικίες της Αττικής  Απολογισμός 17 νεκροί 5 αγνοούμενοι. Ο Πρωθυπουργός της χώρας επισκέφτηκε  την περιοχή και συνοφρυωμένος δήλωσε:  «είμαι σοκαρισμένος με όσα είδα». ο Υπουργός κ. Σκουρλέτης μας τόνισε  ότι χρειάζεται «master plan» για την περιοχή. Η Περιφερειάρχης κ. Δούρου τα έβαλε  με τα «αυθαίρετα» της περιοχής. Πως σου φάνηκαν οι δηλώσεις ;
Αρχιτέκτονας : Η αλήθεια είναι ότι ο κ. Πρωθυπουργός μπορεί να «σοκάρεται» αλλά έχει το «χάρισμα» να  «ξεσοκάρεται» σε χρόνο ρεκόρ. «Σοκαρίστηκε» με το αποτέλεσμα του  Δημοψηφίσματος αλλά το ίδιο βράδυ «ξεσοκαρίστηκε» και υπέγραψε το τρίτο μνημόνιο, το Ελληνικό,  το γήπεδο της ΑΕΚ, τις Σκουριές στην Χαλκιδική, τις μειώσεις μισθών και συντάξεων,  κ.α. 
Ο Υπουργός κ. Σκουρλέτης  έχει δει και εγκρίνει  τα «master plan» του Ελληνικού, του Γηπέδου της ΑΕΚ, της νομιμοποίησης του Maul, της Ekdorado στις Σκουριές, το «Ίδρυμα Νιάρχος» έχει ενθουσιαστεί  με την «πληρότητα των φακέλων» αυτών, και  είναι λογικό μα μην  μπορεί πια να ασχολείται με «plan» χωρίς «master». 
Και η Περιφερειάρχης κ. Δούρου λογικό να τα βάζει με τα «αυθαίρετα» της Μάνδρας , με τι να τα βάλει, με το Maul που σκοτώνονται ποιος θα το νομιμοποιήσει χωρίς πρόστιμο,  με το Ελληνικό που προσπαθούν να μας πείσουν ότι είναι έργο «πνοής» η ασφυξία του λαού,  με το γήπεδο της ΑΕΚ, που αντί να προσαρμοστεί  η μελέτη  στις ανάγκες της περιοχής, προσαρμόζεται η περιοχή στις παράλογες  απαιτήσεις του ιδιοκτήτη του  γηπέδου;
Οι απαντήσεις αυτές είναι ίδιες εδώ και πολλά χρόνια. Τα ίδια και τα ίδια λένε στον λαό. Τον Νοέμβριο του  1953 στην Αθήνα έπεσε η στέγη του 2ου Δημοτικού Σχολείου στους Αγίους Αναργύρους με αποτέλεσμα να καταπλακωθούν πάνω από 100 παιδιά, 15 τραυματίστηκαν σοβαρά και 13  ελαφρά.  Τότε ο Κώστας Βάρναλης που ήταν «δημοτικιστής» έγραψε στην «Αυγή» στη στήλη που είχε «Λόγια που καίνε» στις 25 και 27 Νοέμβρη δύο χρονογραφήματα  για το περιστατικό. Διάβασέ τα και θα καταλάβεις τι σου λέω.

 «ΑΥΓΗ» 25 Νοέμβρη 1953
ΛΟΓΙΑ ΠΟΥ ΚΑΙΝΕ
«ΚΑΤΙ ΤΡΕΧΕΙ….»
Το χρονογράφημα του κ .Κ. Βάρναλη
  Τι έγινε λέει; Έπεσε μια στέγη ενός σκολειού στο συνοικισμό «Μυκονιάτικα» των «Αγίων Αναργύρων» και παρέσυρε καμιά εκατοστή παιδάκια! Κ’ ύστερα; Κάτι τρέχει στα Γύφτικα – δηλαδή στα Μυκονιάτικα. Εδώ δεν έμεινε λίθος επί λίθου στα Εφτάνησα και αλλού. Εδώ πνιγήκανε χωριά στο νερό, και το Κράτος δεν έχασε την … ψυχραιμία του! Δεν γύρισε καθόλου να κοιτάξει προς τα εκεί. Ο νους του και το βλέμμα του είτανε κι είναι πάντα προσηλωμένα στα μεγάλα «εθνικά» μας προβλήματα, όπως των πετρελαίων του Ιράν, του Ισθμού του Σουέζ, της Τεργέστης, του Γιβραλτάρ, της Κίνας… Κι εχθροί του Έθνους κάθονται και δημιουργούνε ζητήματα, για το τίποτα!.....Για μια παλιοστέγη!...
-       Και για εκατό παιδιά!
-       Παιδιά του λαού!
-       Διαφέρει;
-       Και βέβαια διαφέρει. Ίδια κι όμοια τα  χεις τα καθαρόαιμα κολωνακιωτάκια  και τα κουτάβια του σκυλολαού!...
-       Αλοίμονο!
-       Αλλά κι αυτό θα περάσει και θα ξεχαστεί! Αυτή είναι η «Λήθη» που υποσχέθηκε η πατρική μας κυβέρνηση… Κι άλλων σχολειών οι στέγες έχουνε πέσει και ξεχαστήκανε… Άλλα πέσανε με διάκριση. Την ώρα του διαλείμματος ή κυριακάτικα, που τα σχολειά είναι κλειστά. Αυτή όμως η στέγη έπεσε δευτεριάτικα και κατά την ώρα των μαθημάτων. Είναι ή δεν είναι στη μέση  «δάκτυλος συνοδοιποριακός»;
-       Άϊ βρες τινε!
-       Ένια σου! Με λίγην ανάκριση «τρίτου βαθμού»…
-       Καλά λες!
-       Όχι ψέματα! Να κόβει το ξερό σου. Αυτό το σχολειό είτανε πριν από δυό χρόνια σταύλος κι αποθήκη σανού. Γιατί δεν έπεσε τότες η στέγη του, όταν κλωτσούσανε μέσα τα μουλάρια και τα γαϊδούρια κ’ έπεσε τώρα; Άρα « δάκτυλος»….
-       Για ποιο λόγο;
-       Γι να συκοφαντήσουνε το «έργον» της Ανασυγκροτήσεως. Τάχα μας η κυβέρνηση παραμελεί την «εθνικήν» … Απαιδευσία! Όταν τ’ αχούρια τα κάνει σκολειά, καταλαβαίνεις πως έχουμε τόσα σκολειά, που θα κάνουμε κι εξαγωγή!
-       Μαζί με τα εκατό παιδάκια (ευτυχώς του λαού, όπως λες!) πλάκωσε και τον δάσκαλο…
-       Αμ τι ήθελες; Να πλακώσει τον επιθεωρητή της περιφερείας και το σχολικό γιατρό και τον αρχιτέκτονα του Υπουργείου μαζί με τον Υπουργό και μαζί με ολάκερο το Υπουργικό Συμβούλιο;
-       Θεός φυλάξει! Άλλ’ οι πατεράδες φταίνε…
-       Για λέγε! Για λέγε!
-       Που δεν αρπάξανε τα σκουπόξυλα, να βαστήξουνε τη στέγη να μην πέσει!...
-       Άκου φίλε μου. Δε πα να πέσουν όλες οι στέγες της Ελλάδας! Τις στέγες των καλυβιών και των αχερώνων θα κοιτάμε τώρα ή τα θεμέλια του … τέταρτου ελληνικού πολιτισμού; Για σήκωσε λιγάκι το κεφάλι σου! Τι βλέπεις; Ακαδημίες, Πανεπιστήμια Ανώτατες Σχολές – για το Λαό! Και πιο πέρα «Παρθενώνες» «Πρεσβείες» - και πού σαι ακόμα!...
-       Μάλιστα!.. Και δε μου λες: η στέγη του σχολειού… έφυγε;
-       Που να πάει;
-       Μα οι παράγκες κ΄ οι τέντες των σεισμόπληκτων φεύγουνε στον αγύριστο. Τις παίρνουν οι άνεμοι…
-       Είδες; Να μην γκρινιάζουμε το λοιπόν. Μπορεί να παραχώθηκαν εκατό παιδιά, μα τα κεραμίδια  μείνανε ….
****
«ΑΥΓΗ» 27 Νοέμβρη 1953
ΛΟΓΙΑ ΠΟΥ ΚΑΙΝΕ
 «ΜΕΤΑ ΤΟ ΘΑΨΙΜΟ»
Το χρονογράφημα του κ .Κ. Βάρναλη
-       Και τώρα τι λες να γίνει μετά το θάψιμο των 107 παιδιών του λαού, κάτω από τη στέγη του … «διδακτηρίου» των;
-       Ό,τι γίνεται πάντα σε τέτοιες περιστάσεις και με «πατρικές» κυβερνήσεις. Τι έγινε με τα άλλα σκολειά, που γκρεμιστήκανε προτύτερα και με τα Εφτάνησα που κονιορτοποιηθήκανε;
-       Τίποτα!
-       Ακριβώς! Το σκολειό έθαψε τα παιδιά και το υπουργείο θα θάψει το …σκολειό!
-       Αν κατάλαβα καλά, πρώτα θα το κάνει «παρελθόν» κ’ ύστερα θα βρεθεί υποχρεωμένο να εφαρμόσει την κυβερνητικήν υπόσχεση της «λήθης του παρελθόντος»!
-       Καλά κατάλαβες. Και να τώρα, πως θα εξελιχτεί το ζήτημα. Πρώτα- πρώτα θα σπεύσει το υπουργείο ν’ αποσείσει κάθε ευθύνη. Δε φταίω εγώ. Φταίνε οι προηγούμενες «αντεθνικές» κυβερνήσεις,  που μου κληροδοτήσανε ταβέρνες, μπαρμπέρικα, καφενεία, εκκλησίες, φυλάκια χωροφυλακίστικα για σκολειά…
-       Και καλά! Γιατί η σημερινή κυβέρνησις δεν διορθώνει το κακό;
-       Θα το διορθώσει «αύριο». «Εις «εύθετον χρόνον και με λογικήν σειράν» . Φέτος είτανε το «Έτος του Αγρότου», από σήμερα αρχίζει το «Έτος του Μισθοβιώτου» και στο ερχόμενο το «Έτος του Σχολείου». Υπομονή! Όχι σπασμωδικά και πρόσκαιρα μπαλώματα. Πρώτα θα γκρεμιστούνε μονάχα τους όλ’ οι αχυρώνες και τα ταβερνεία κ’ ύστερα θα χτιστούνε τα σκολειά.
-       Όπως πρώτα πρέπει να σταματήσουν οι σεισμοί, οι θύελλες, οι νεροποντές στα Εφτάνησα κ’ ύστερα ν’ αρχίσει η ανοικοδόμηση. Όχι μια να χτίζουμε εμείς και μια να γκρεμίζοντ’  εκείνα.
-       Λογικόν! Και για να μην πλήτουνε περιμένοντας, στέλνουμε μουσικές στους άστεγους και τους τσίτσιδους, και παιχνιδάκια στα παιδάκια τους να παίζουνε ξυπόλυτα μεταξύ ουρανού και γης!
-       Αφού λοιπόν το υπουργείο αποσείσει την ευθύνη τη δικιά του, ύστερα θα διατάξει ανακρίσεις για να εξακριβώσει τις ευθύνες των «άλλων». Μα οι «άλλοι» είναι όλοι τους «ημέτεροι», επομένως ανεύθυνοι.
-       Και τότε;
-       Θα πιάσει μερικούς πατεράδες, που θα διαμαρτύρονται λιγάκι ζωηρά και θα τους στείλει «εις τόπον δροσερόν, εις τόπον χλοερόν» για να «μάθουνε γράμματα» πρώτ’ αυτοί κ’ ύστερα τα παιδιά τους.
-       Κ’ ύστερα;
-       Ύστερα, αφού θα μελετιέται το ζήτημα μερικά χρόνια, αφού θα γίνουνε διαμαρτυρίες η μια μετά την άλλη, γι να εγκριθεί ο … πλειοδοτών, θα βρεθεί, πως τις πιστώσεις που ψήφισε το υπουργείο της Παιδείας δεν τις εγκρίνει το υπουργείο των Οικονομικών ή πως τις πιστώσεις, που εγκρίνει το υπουργείο των Οικονομικών δεν τις εγκρίνει ο πραγματικός Αφέντης του Τόπου…
-       Κ’ ύστερα;
-       Από «ανωτέραν βίαν» θα καταφύγουμε στο μοναδικό φάρμακο που χρησιμοποιεί το «πατρικό» μας Κράτος: στους Εράνους. Κ’ έτσι αντί να δίνει παίρνει!...  Κι όταν θα συσταθεί σχετική επιτροπή εράνων από «ημετέρους» και γίνουνε καρφιτσώματα των διαβατών στους δρόμους και φιλανθρωπικές γιορτές, θα κόψει το ποσόν η νέα «νομισματική αναπροσαρμογή» κι οι γονείς θα φωνάζουν:
-       Αμάν. Ας μείνει το .. βύσσινο. δηλ. το διδαχτήριο… Μερεμετίστε τον αχυρώνα, για να περιμαζέψουμε τα παιδιά μας, που πέντε χρόνια τώρα μπερμπαντεύουνε στους δρόμους!

Τρίτη 31 Οκτωβρίου 2017

Το «Πόρισμα» του ΣΑΔΑΣ ΑΤΤΙΚΗΣ για το Συνέδριο «ΑΤΤΙΚΗ ΣΕ ΚΡΙΣΗ» και η «ημικαθαρεύουσα»

Περιβάλλον: Καλημέρα. Βλέπω ότι άλλαξες το όνομά σου στο blog και το έκανες όπως σου είχα πει  « Architetto» (Αρχιτέκτονας).
Αρχιτέκτονας: Σου έκανα το χατήρι.
Περιβάλλον: Χάθηκα γιατί ήμουν στο συνέδριο του ΣΑΔΑΣ ΑΤΤΙΚΗΣ.
Αρχιτέκτονας: Καλά έκανες.
Περιβάλλον: Βγήκε και "Πόρισμα" του Συνεδρίου. Αυτό ήρθα να συζητήσουμε. Το διάβασες;
 Αρχιτέκτονας: Το διάβασα.
Περιβάλλον: Τι έχεις να πεις;
Αρχιτέκτονας: Τίποτε.
Περιβάλλον: Πως τίποτε.
Αρχιτέκτονας: Κοίταξε, θα σου πω μιά ιστορία. Το κτίριο της Αμερικάνικης Πρεσβείας στην Αθήνα στα 1957, δύσκολα χρόνια για τον λαό της Χώρας μας, το σχεδίασε ο Walter Gropius.  Υπάρχουν από τους Αρχιτέκτονες δύο ερμηνείες για τον συμβολισμό του, η μία λέει ότι ο Gropius εμπνεύστηκε από τον Παρθενώνα και γι αυτό σχεδίασε την περιμετρική κιονοστοιχία,  και η άλλη λέει ότι το εσωτερικό σώμα του κτιρίου συμβολίζει την Ελλάδα και η περιμετρική κιονοστοιχία και το στέγαστρο συμβολίζουν την «υποταγή» της Ελλάδας στον Αμερικάνικο Ιμπεριαλισμό. Η ιστορία έχει αποδείξει ότι  η δεύτερη ερμηνεία είναι η πιο σωστή.  Οι δύο αυτές ερμηνείες είναι ξεκάθαρες. Η πρώτη ανήκει στην κυρίαρχη τάξη της χώρας μας και εκπροσωπείται από τους Αρχιτέκτονες που στηρίζουν τα συμφέροντα της τάξης αυτής, ενώ η δεύτερη ανήκει στον Λαό και εκπροσωπείται από τους Αρχιτέκτονες που στηρίζουν τα συμφέροντα του Λαού. Η πρώτη περιέχει το κούφιο «Είμαστε απόγονοι ενδόξων προγόνων», ενώ η δεύτερη περιέχει «Ιστορική Αλήθεια». Εγώ είμαι με την δεύτερη ερμηνεία.
Ανάμεσα σ’ αυτές τις δύο ξεκάθαρες ερμηνείες, υπάρχουν και μερικές άλλες διατυπωμένες με σχολαστικό και ακαδημαϊκό τρόπο από Αρχιτέκτονες, που αν τις διαβάσεις προσεκτικά διακρίνεις  ανοχή στην πρώτη ερμηνεία  και  πλήρη απόρριψη της δεύτερης ερμηνείας. Είναι οι λεγόμενοι «ημί» Ξέρεις παλαιότερα στον τόπο μας είχαμε τους «καθαρευουσιάνους» και τους «δημοτικιστές». Οι πρώτοι στήριζαν  την κυρίαρχη τάξη της χώρας μας, και οι δεύτεροι τον Λαό. Οι «καθαρευουσιάνοι» δεν θέλανε να μάθει ο λαός γράμματα για να μη μπορεί να διεκδικεί τα δικαιώματά του, οι  «δημοτικιστές» θέλανε να μάθει ο λαός γράμματα για να μπορεί να διεκδικεί  τα δικαιώματά του. Τότε δημιουργήθηκε και μία τρίτη παράταξη η παράταξη της «ημικαθαρεύουσας». Πολύ καθαρεύουσα λίγη δημοτική, ώστε ο λαός να είναι σε σύγχυση. Είναι η παράταξη που καλλιέργησε στον λαό την «ημιμάθεια».
Περιβάλλον: Πάω να ξαναδιαβάσω προσεκτικά το Πόρισμα 

Δευτέρα 19 Σεπτεμβρίου 2016

Περιβάλλον : Στη συνέντευξη τύπου της πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΕΝ για το σχέδιο Νόμου «Νόμος για τον Έλεγχο και την Προστασία του Δομημένου Περιβάλλοντος» είχαν καλέσει το «Άλλο Περιβάλλον» και σε μένα απαγορεύτηκε η είσοδος

Περιβάλλον: Πήγα στις 5 του Σεπτέμβρη να παρακολουθήσω την συνέντευξη τύπου[1] που έδωσε η ηγεσία του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας  για το νέο «Νόμο για τον Έλεγχο και την προστασία του Δομημένου Περιβάλλοντος» που έχει αναρτηθεί για δημόσια διαβούλευση.  
Αρχιτέκτονας: Γιατί σε καλέσανε;  
Περιβάλλον: Όχι
Αρχιτέκτονας: Τότε γιατί πήγες;
Περιβάλλον: Ήθελα να ακούσω τι θα πουν.
Αρχιτέκτονας: Και τι άκουσες;
 Περιβάλλον: Ο συντονιστής είπε στην παρουσίαση ότι: «Ένας Νόμος για τον έλεγχο και την προστασία του περιβάλλοντος, ήταν για πολλά χρόνια το ζητούμενο και για πρώτη φορά το Υπουργείο φέρνει ένα νέο πλαίσιο ολιστικής αντιμετώπισης του φαινομένου της αυθαίρετης δόμησης»
 Αρχιτέκτονας: Αυτό το ακούω χρόνια τώρα. Η μόνη διαφορά είναι η χρήση της λέξης «ολιστικής» αυτή τη φορά. Από το 2010 μέχρι σήμερα έχουμε τρεις Νόμους που αντιμετωπίζουν το «φαινόμενο». Τώρα με τον τέταρτο Νόμο που προστέθηκε η λέξη «ολιστικής»  θα λυθούν όλα.  
Περιβάλλον: Έχω κάποιες ερωτήσεις να σου κάνω.
Αρχιτέκτονας: Γιατί δεν τις έκανες εκεί, να σου  απαντήσουν, και έρχεσαι σε μένα.
Περιβάλλον:  Θα σου πω στο τέλος. Γιατί μιλούν για «φαινόμενο αυθαίρετης δόμησης»;
Αρχιτέκτονας: Είναι απλό,  με τον τρόπο αυτό κρύβουν το ταξικό περιεχόμενο του «φαινομένου». Γιατί η «αυθαίρετη δόμηση» των κατώτερων οικονομικά τάξεων πραγματοποιείται πάντα  και μόνον όταν η κυρίαρχη τάξη εξυπηρετεί τα συμφέροντά της (πολιτικά –οικονομικά – κοινωνικά) με την δόμηση αυτή, ενώ η «αυθαίρετη δόμηση» της κυρίαρχης τάξης είναι συνεχής  «αυθαίρετα νομιμοποιείται» από την εκάστοτε Πολιτική ηγεσία που εξυπηρετεί τα συμφέροντά της, η οποία σαν καλός «Νονός» αναβαπτίζει την «αυθαιρεσία» στολίζοντάς την με φανταχτερά  ονόματα, όπως σήμερα είναι η «δόμηση στρατηγικής επένδυσης» , βλέπε Mall στο Μαρούσι, βλέπε  «Ελληνικό».  Παλαιότερα είχε «βαπτιστεί» «δόμηση κατά παρέκκλιση», «δόμηση με μεταφορά συντελεστή δόμησης» κ.α. Οι πρώτοι πληρώνουν γιατί είναι «αυθαίρετοι» οι δεύτεροι απαλλάσσονται γιατί είναι «αυθαίρετα νομιμοποιημένοι».
Περιβάλλον: Ο κ. Σκουρλέτης είπε : Να προσεγγίσουμε το θέμα της αυθαίρετης δόμησης με τρία ερωτήματα: Ποιος αυθαιρέτησε; Που αυθαιρέτησε; Πως αυθαιρέτησε;» Τι σημαίνει αυτό;
Αρχιτέκτονας: Σημαίνει ότι θέλουμε να ξέρουμε ποιος ανήκει στην πρώτη κατηγορία να του στείλουμε τον λογαριασμό.
Περιβάλλον: Θυμάμαι ότι όταν ο κ. Ππακωνσταντίνου είπε το 2011 ότι από δω και πέρα θα σταματήσει η αυθαίρετη δόμηση, μου είχες πει τότε ότι:. «Η αυθαίρετη δόμηση δεν θα σταματήσει απλώς θα αλλάξει μορφή, θα προσαρμοστεί στις νέες απαιτήσεις»[2]
Αρχιτέκτονας:   Ο κύκλος της «αυθαίρετης δόμησης των κατώτερων οικονομικά τάξεων» όπως την γνωρίσαμε μέχρι τώρα στη χώρα μας έκλεισε, και έκλεισε γιατί δεν εξυπηρετεί πια τα συμφέροντα (πολιτικά- οικονομικά – κοινωνικά) της κυρίαρχης οικονομικής τάξης ντόπιας και ξένης. Η ντόπια και ξένη κυρίαρχη οικονομικά τάξη απαιτεί τώρα να αποκτήσει τον πλήρη  έλεγχο του δομημένου και αδόμητου χώρου της χώρας, και για να πραγματοποιηθεί αυτό πρέπει η ακίνητη περιουσία του λαού να περάσει στην ιδιοκτησία της.  Για να γίνει όμως αυτό έπρεπε να ικανοποιηθούν  τρείς  απαιτήσεις.
Η πρώτη  «απαίτηση» ήταν ο νέος «ΝΟΚ» (Νέος οικοδομικός κανονισμός Νόμος 4067/2012)  άρθρα 10 και 11 ειδικά).  Η έκδοση οικοδομικών αδειών με ευθύνη ιδιώτη Μηχανικού, οι ιδιώτες ελεγκτές δόμησης, και η μετονομασία των Υπηρεσιών Πολεοδομίας σε Υπηρεσίες Δόμησης, με περιορισμένα καθήκοντα.  Και  ικανοποιήθηκε πλήρως από τον κ. Παπακωνσταντίνου και τον κ. Σηφουνάκη .
Η δεύτερη απαίτηση ήταν να απαγκιστρωθούν τα έργα των «επενδυτών» από τον συνήθη τρόπο «αδειοδότησης»,  και να ενταχθούν σε έργα «στρατηγικής επένδυσης», και για να έχει ο εκάστοτε Υπουργός Περιβάλλοντος ένα «ατού» στα χέρια του στολίστηκε η «επένδυση» με την «Μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων»  η οποία βέβαια επί της ουσίας είναι  «Μελέτη περιβαλλοντικών εκπτώσεων με επιπτώσεις στον λαό» αλλά χάριν  «συντομίας και κομψότητας» αφαιρέθηκαν  οι «περιττές λέξεις» . Και οι Υπουργοί Περιβάλλοντος ικανοποιήθηκαν από την «επινόηση» αυτή και την επικαλούνται σε κάθε περίπτωση βλέπε Σκουριές στη Χαλκιδική, Ελληνικό, Γήπεδο της ΑΕΚ, κλπ.  
Η τρίτη απαίτηση ήταν να δρομολογηθούν όλα εκείνα τα απαραίτητα «μέτρα», πέρα από την άμεση φορολογία (βλέπε ΕΝΦΙΑ),που θα συμβάλλουν στην περαιτέρω επιβάρυνση των ακινήτων του λαού με τέτοιο τρόπο που θα είναι δυσβάσταχτη η διατήρησή τους. Και τα «μέτρα» αυτά είναι «η τακτοποίηση των αυθαιρέτων», η «ηλεκτρονική ταυτότητα κτιρίου», η «βεβαίωση νομιμότητας» το «πιστοποιητικό ενεργειακής απόδοσης». Το ξέρουν ότι αυτά θέλουν χρόνο, γι αυτό και  συνεχίζουν να φροντίζουν την εξαθλίωση του λαού.
Η «αυθαίρετη δόμηση» λοιπόν αλλάζει μορφή. Από δω και πέρα θα έχουμε μόνο την «αυθαίρετα νομιμοποιημένη δόμηση» της κυρίαρχης τάξης σε βάρος του λαού. Γιατί τι άλλο από «αυθαίρετα νομιμοποιημένη δόμηση» είναι το Ελληνικό. Τι άλλο από «αυθαίρετα νομιμοποιημένη δόμηση» είναι το γήπεδο της ΑΕΚ. Τι άλλο από «αυθαίρετα νομιμοποιημένη δόμηση» είναι το Mall  στο Μαρούσι. Τι άλλο από «αυθαίρετα νομιμοποιημένη δόμηση» είναι το άρθρο 10 και 11 του ΝΟΚ.
Η «αγωνία» όλων των Υπουργών Περιβάλλοντος από το 2010 και μετά  ήταν πως να εξυπηρετήσει τις τρείς απαιτήσεις της ντόπιας και ξένης κυρίαρχης οικονομικής τάξης. Οι δύο πρώτες εξυπηρετήθηκαν και συνεχίζουν να εξυπηρετούνται με περισσή πιστότητα από τις Κυβερνήσεις. Η τρίτη χρονοτριβεί και το Υπουργείο δεν θα είναι «εντάξει στις δεσμεύσεις του», γι αυτό και εκφράζει την αγωνία του. Το σχέδιο Νόμου αυτή την αγωνία εκφράζει.
Περιβάλλον: Γι αυτό κάνει και εκπτώσεις;
Αρχιτέκτονας: Τι εκπτώσεις τις κάνει γιατί από το 2010 πέρασαν και 6 χρόνια και ο λαός πια είναι οικονομικά στο πάτο. Ότι  ακίνητο έχει θέλει να το πάρει. Αν δεν έχει ας το δώσει στο Δημόσιο να το χαρίσει  στα  «funds».
Περιβάλλον: Ναι αλλά υπάρχει και ένα τμήμα του λαού που πλήρωσε πολύ περισσότερα με τους δύο προηγούμενους Νόμους τον 3843/2010 και τον  4178/2013 εννοώ.  Αυτοί δεν αδικούνται σήμερα; Δεν προκύπτει θέμα ισονομίας των πολιτών;
Αρχιτέκτονας: Προκύπτει αλλά αυτό είναι δευτερεύουσας σημασίας για το Υπουργείο. Το θέμα είναι τώρα τι θα πάρουμε. Και θέλει να δείξει και το «αριστερό» του πρόσωπο, γι αυτό και τις διαφημίζει. Τα ακίνητα έχουν χάσει πάνω από το 60% της αξίας τους. Ο λαός είναι στην εξαθλίωση, δεν υπάρχει λοιπόν καλύτερη ευκαιρία τώρα, να «πιέσουν την κατάσταση».
Περιβάλλον:  Η ηγεσία του Υπουργείου μίλησε επίσης με περισσή υπερηφάνεια για μια Νέα Υπηρεσία το «Παρατηρητήριο Δομημένου Περιβάλλοντος» που σκοπό έχει την καταγραφή,  τον έλεγχο, τη λήψη μέτρων για την προστασία του δομημένου περιβάλλοντος και τη διασφάλιση της ποιότητας αυτού». Μάλιστα ο κ. Τσιρώνης μας είπε ότι «Το Παρατηρητήριο όπως το έχουμε σχεδιάσει δεν μπορεί να διαφθαρεί. Το λέω ειλικρινά, γιατί ζούμε σε μια χώρα που όλοι παραδεχόμαστε ότι η διαπλοκή και η διαφθορά και το πελατειακό κράτος ήταν μια  πραγματικότητα. Ας μη κρυβόμαστε σε αυτό.  Από τώρα και έπειτα όταν υπάρχει μια καταγγελία και οι ελεγκτές δόμησης, που  είναι ιδιώτες κληρωτοί ελεγκτές (δύο λέει το σχέδιο Νόμου) , θα πάνε να κάνουν  την αυτοψία, θα είναι πάρα πολύ δύσκολο να ξέρει κάποιος ποιος θα επιλεχθεί, αφού θα είναι με ηλεκτρονική κλήρωση, και τα στοιχεία της αυτοψίας θα πηγαίνουν στο Παρατηρητήριο όπου θα αναρτώνται. Που σημαίνει ότι ο υπάλληλος πλέον, δεν θα μπορεί να ξεχάσει τον φάκελο πίσω από κάποιο φοριαμό. Και ο νοών νοείτω»…….. «Άρα το Παρατηρητήριο είναι μια μεγάλη τομή».
Αρχιτέκτονας: Αυτό είναι ένα νέο «φανταχτερό ψεύτικο στολίδι» που έπρεπε να στολίσει τον Νόμο.  Το  παράδειγμα που φέρνει ο κ.Τσιρώνης  για να δείξει τη μεγάλη «τομή» που τόσο υπερήφανος είναι γι αυτή,  είναι ότι το «Πρωτόκολλο Αυθαιρέτων κατασκευών» γίνεται «Ηλεκτρονικό» ότι δεν έρχονται πια Υπάλληλοι της αρμόδιας Πολεοδομίας να κάνουν την αυτοψία, έρχονται «ιδιώτες κληρωτοί ελεγκτές», το ποιος θα τους πληρώνει δεν το ξέρουμε, το πόσο καταρτισμένοι θα είναι δεν το ξέρουμε, το πόσο έντιμοι θα είναι δεν το ξέρουμε, αλλά επειδή το  «πρωτόκολλο» θα είναι «ηλεκτρονικό» και δεν θα υπάρχουν «φοριαμοί» να ξεχνιούνται οι «φάκελοι»,  θα είναι όλα «ωραία και καλά».
Ο κ. Τσιρώνης καλά θα κάνει να μην επικαλείται, όταν κάνει Επίσημη παρουσίαση σχεδίου Νόμου, τα κουτσομπολιά των διαδρόμων και των τηλεπαραθύρων, γιατί όπως φαίνεται γνωρίζει τα πράγματα μόνο από αυτά. Και ο νοών νοείτο.
Μα λέει όμως ο κ. Τσιρώνης και κάτι άλλο. «Αν δεν φτάσουμε στο σημείο να γνωρίζουμε σε ηλεκτρονική μορφή με τις νέες μεθόδους, τι είναι δομημένο σήμερα, νόμιμο και παράνομο, δεν νομίζω ότι μπορούμε να συζητάμε για την αυθαιρεσία». Απ’ ότι φαίνεται οι «φοριαμοί» έφυγαν από τις Πολεοδομίες και μεταφέρθηκαν  στο Υπουργείο Περιβάλλοντος.  Ο κ. Τσιρώνης ξεχνά ότι με τον Νόμο 3843/2010 οι «Δηλώσεις για τους ημιυπαίθριους» όπως επικράτησε να λέγονται, είναι όλες σε ηλεκτρονικό αρχείο (αναφέρομαι στο ειδικό φύλλο καταχώρησης) όπου  αναγράφεται το έλλειμμα γης  που προκύπτει για κάθε ιδιοκτησία  από την αυθαιρεσία. Το έλλειμμα γης προέκυπτε από την διαίρεση  εμβαδόν  παράβασης/Συντ. δόμησης. Τα στοιχεία αυτά με «ένα κλικ», όπως έλεγε και η Διαμαντοπούλου, μας δίνουν για κάθε Δήμο το «έλλειμμα γης»,  που προκύπτει  από την αυθαίρετη δόμηση που πραγματοποιήθηκε  και δηλώθηκε με τον Ν3843/2010. Και αν βέβαια τον ενδιέφερε, θα μπορούσε με μια περαιτέρω επεξεργασία των στοιχείων να έχει αποτελέσματα ποιο αναλυτικά. Επίσης  η Μεταφορά Συντελεστή Δόμησης που έγινε τα χρόνια της μεγάλης «νομιμοποιημένης αυθαιρεσίας» υπάρχει σε ειδικό Πρωτόκολλο στις Πολεοδομίες της χώρας. Δεν είναι βέβαια σε ηλεκτρονικό αρχείο, αλλά δεν είναι σε «φοριαμούς». Γιατί δεν μας δίνουν τα στοιχεία αυτά, να πάρουμε μια γεύση της επιβάρυνσης του περιβάλλοντος σήμερα. Γιατί να την μετρήσουν στο τέλος, αφού λήξει και η προθεσμία για τις δηλώσεις των αυθαιρέτων.
Ο κ. Τσιρώνης όμως, όπως και η υπόλοιπη ηγεσία του Υπουργείου, ξέρουν ότι τα στοιχεία αυτά, δεν τους διευκολύνουν,  ούτε στην δημιουργία των «Ζωνών Υποδοχής Δόμησης» ούτε στην «Μεταφορά Συντελεστή Δόμησης» που θέλουν να πραγματοποιήσουν για να «νομιμοποιήσουν» τις μεγάλες παραβάσεις[3] και να διευκολύνουν με τον τρόπο αυτό τα συμφέροντα που εξυπηρετούν.  Ξέρουν επίσης ότι αν δώσουν στη δημοσιότητα τα στοιχεία αυτά τώρα, οι «Περιβαλλοντικές μελέτες» για τα έργα που τόσο «κόπτονται» σήμερα όπως είναι το «Ελληνικό», το Γήπεδο της ΑΕΚ, και άλλες που έχουν στα σκαριά  είναι στον αέρα. Γι αυτό και σκόπιμα τα αποκρύπτουν.
Και δυό λόγια για την «περιβόητη» «ηλεκτρονική ταυτότητα κτιρίων». Το Υπουργείο καλά θα κάνει να μην δημιουργεί  «Παρατηρητήρια» και να προχωρήσει αν τόσο κόπτεται, στην ηλεκτρονική καταχώρηση όλων των οικοδομικών αδειών της χώρας, που υπάρχουν στα αρχεία των Πολεοδομιών, ξέχασα των Υπηρεσιών Δόμησης σήμερα, φακέλων και στελεχών. Να αντιμετωπίσει το θέμα των φακέλων που έχουν καταστραφεί, ελέγχοντας τα κτίρια στο σύνολό τους με αυτοψία. Ο έλεγχος να γίνει από υπαλλήλους των Υπηρεσιών Δόμησης και όχι από ιδιώτες, και να χορηγείται βεβαίωση ελέγχου και νομιμότητας. Και ας σταματήσει επιτέλους αυτή η κοροϊδία.
Τα ακίνητα σήμερα έχουν χάσει πάνω από το 60% της αξίας τους. Ο λαός προσπαθεί με κάθε 
τρόπο να κρατήσει την περιουσία του με νύχια και με δόντια. Η θέρμανση στα σπίτια είναι σήμερα πολυτέλεια. Η συντήρηση των ακινήτων για την καλή λειτουργία τους είναι όνειρο άπιαστο. Τα κόκκινα δάνεια έχουν πολλαπλασιαστεί.
Και το Υπουργείο φέρνει έναν Νέο Νόμο, και τον στηρίζει με φράσεις του τύπου «Βλέποντας κανείς τη διάρθρωση αυτού  του νομοσχεδίου, νομίζω ότι μπορεί κανείς να αντιληφθεί τη διαφορετική αντίληψη την  οποία θέλουμε να θέσουμε υπόψη της ελληνικής κοινωνίας, του τεχνικού κόσμου, των περιβαλλοντικών οργανώσεων, των ενεργών πολιτών, καθώς στο τρίπτυχο γύρω από το οποίο αναπτύσσονται τα ζητήματα που αφορούν τη δόμηση και το δομημένο περιβάλλον, έρχονται να συνομιλήσουν ταυτόχρονα».
Το Υπουργείο να δώσει τα στοιχεία της περιβαλλοντικής επιβάρυνσης από τον Ν3843/2010 ανά Δήμο της Χώρας, σε πρώτη φάση το έλλειμμα γης, και σε δεύτερη φάση τις άλλες επιβαρύνσεις. Να δώσει τα στοιχεία της επιβάρυνσης του περιβάλλοντος από τη μεταφορά συντελεστή δόμησης που πραγματοποιήθηκε τα προηγούμενα χρόνια. Να δώσει τα στοιχεία της επιβάρυνσης από τις μέχρι  τώρα «δηλώσεις σε υπαγωγή» του ν4178/2013 που έχουν κατατεθεί στο  ηλεκτρονικό σύστημα του ΤΕΕ.  Να αναστείλει άμεσα την ισχύ  των άρθρων 10 και 11 του ΝΟΚ (Νόμος 4067/12). Να αναστείλει άμεσα όλες τις «Περιβαλλοντικές μελέτες» που έχουν κατατεθεί μέχρι  σήμερα.  
Και να καταθέσει έναν νόμο που θα προστατεύει την περιουσία του λαού, και όχι ένα νόμο που χαρίζει την περιουσία του λαού στα «funds» ντόπια και ξένα.
Για πες μου τώρα γιατί δεν έκανες τις ερωτήσεις εκεί και ήρθες σε μένα;
Περιβάλλον: Γιατί είχαν καλέσει το «άλλο Περιβάλλον», και σε μένα απαγορεύτηκε η είσοδος. 




[1]http://www.ypeka.gr/Default.aspx?tabid=785&sni[524]=4418&language=el-GR
[2]http://angelmois.blogspot.gr/2011/06/blog-post_2147.html
[3] Βλέπε άρθρο 35 του Σχεδίου Νόμου http://www.opengov.gr/minenv/?p=7724