Σελίδες

Κυριακή 18 Ιουνίου 2023

Τα προβλήματα στις μεταβιβάσεις ακινήτων και ο «καυγάς» των εμπλεκόμενων: Ένωση Συμβολαιογράφων Ελλάδος- ΤΕΕ- ΠΑ.Σ.Ε.Ε.Μ (Πανελλήνιος Σύλλογος Ελεύθερων Επαγγελματιών Μηχανικών)

 

 

Περιβάλλον: Άγριος καυγάς ξέσπασε μετά την δήλωση του Προέδρου  της Ένωσης Συμβολαιογράφων Ελλάδας που  μίλησε για «περίπου 17.000 χιλιάδες ελλιπείς ή ψευδείς δηλώσεις αυθαιρέτων από τους Μηχανικούς, οι οποίες δημιουργούν πρόβλημα στις μεταβιβάσεις». Ο Πρόεδρος του ΤΕΕ δήλωσε ότι «είναι ντροπή να θέλουν κάποιοι να δυσφημήσουν τους Έλληνες Μηχανικούς» και η ΠΑΣΕΕΜ καλεί να γίνει «παύση πυρός»  και «εποικοδομητικός διάλογος προκειμένου να θεσμοθετηθεί τόσο η προστασία του μηχανικού όσο και του συμβολαιογράφου»

Αρχιτέκτονας: Και από εμένα τι θέλεις να σου πω.

Περιβάλλον: Την άποψή σου. Να μου εξηγήσεις.

Αρχιτέκτονας:  Οι Νόμοι αυθαιρέτων (4014/2011-4178/2013-4495/2017) έγιναν για δύο λόγους: ο πρώτος ήταν να χαρατσωθεί επιπλέον η μικρή  ακίνητη περιουσία και να γίνει αδύνατη η διατήρησή της, και ο δεύτερος να τακτοποιηθεί ευνοϊκά  η μεγάλη αυθαιρεσία (κατηγορία 5). Έτσι ξαφνικά όλα τα κτίρια από το 1955 και μετά έπρεπε να κριθούν για νομιμότητα το 2011. Στα χρόνια αυτά όμως είχαμε τρεις ΓΟΚ (Γενικός Οικοδομικός Κανονισμός) 1955,1973,1985 και η τροποποίηση του 2000. Και στους τρείς ΓΟΚ κατά την διάρκεια της ισχύος τους έγιναν αρκετές τροποποιήσεις, δημοσιεύθηκαν άλλες τόσες ερμηνευτικές εγκύκλιοι   κ.α  Επίσης είχαμε και αλλαγές στους όρους Δόμησης. Στις Συμβολαιογραφικές πράξεις μέχρι το 1985 δεν ήταν υποχρεωτικός ούτε καν ο αρ. της οικοδομικής αδείας, πόσο μάλλον  η κατάθεση των σχεδίων των οικοδομικών αδειών και η συμφωνία  με αυτά  του Πίνακα κατανομής Ποσοστών Συνιδιοκτησίας. Μετά το 1985 στα συμβόλαια αναφέρονταν ο αρ. της οικοδομικής αδείας αλλά τα σχέδια που συνόδευαν την πράξη σύστασης ενώ ήταν υποχρεωτικά να επισυνάπτονται τα θεωρημένα της άδειας, ήταν αποδεκτά και μη θεωρημένα. Και ενώ όλα αυτά τα γνώριζαν και στο ΥΠΕΝ και στο ΤΕΕ τα αγνόησαν, και προχώρησαν στην σύνταξη ενός Νόμου που με μεγάλη λεπτομέρεια περιέλαβε την τακτοποίηση κάθε μορφής αυθαιρεσίας, αλλά «ξέχασε» να συμπεριλάβει την αντιμετώπιση των προβλημάτων στις μεταβιβάσεις των τακτοποιημένων χώρων.  Ξεκίνησε λοιπόν, με τελάλη το ΤΕΕ που δημιούργησε τότε την πλατφόρμα για τις δηλώσεις αυθαιρέτων η εφαρμογή ενός Νόμου, που ακριβώς επειδή  δημιουργήθηκε με τον σκοπό που ανέφερα παραπάνω, δημιούργησε προβλήματα παρά έλυσε. Οι έλεγχοι των δηλώσεων  δεν ξεκίνησαν ποτέ,  οι δηλώσεις μπορούσαν να υποβληθούν σε οριστική υπαγωγή και το ακίνητο να μεταβιβαστεί χωρίς να έχουν υποβληθεί τα απαραίτητα δικαιολογητικά που αποδεικνύουν τη νομιμότητα της δήλωσης.  Τα δύο τελευταία βοήθησαν, στήριξαν στην ουσία,  και την έλλειψη και το ψέμα.. Και το ΤΕΕ έχει ευθύνη γι αυτό. Και η ευθύνη του είναι μεγάλη, πολύ μεγάλη, γιατί ενώ γνώριζε, ότι χωρίς έλεγχο θα γεννιόντουσαν τέτοια προβλήματα, η αυθαίρετη δόμηση διάρκειας   25 χρόνων το απέδειξε, συνέχισε την ίδια «υποκριτική πολιτική» που ακολούθησε στα 25 χρόνια αυθαίρετης δόμησης.

Και πρόσφατα ήρθε και η υποχρεωτική σύνταξη «ταυτότητας κτιρίου» η οποία όταν νομοθετήθηκε ίσχυε για τα κτίρια που θα πραγματοποιούνταν μετά την 1.1. 2011 αλλά το παραθυράκι που μπήκε τότε ότι «μπορεί να επεκταθεί και σε κτίρια που έχουν ανεγερθεί πριν από την 1.1.2011» μεγάλωσε και έφτασε σε βάθος 56 χρόνια.

Και εδώ αρχίζει το μεγάλο πανηγύρι. Οι συμβολαιογράφοι ανακαλύπτουν ότι η  ταυτότητα κτιρίου- εμπεριέχει και στοιχεία ιδιοκτησιακά, ποσοστά συνιδιοκτησίας,  κτηματολόγιο κ.α - τους δίνει νέες δυνατότητες.. Αρχίζουν λοιπόν να μιλούν «μονομερείς τροποποιήσεις» για μεταβίβαση «αποκλειστικών χρήσεων με αυθαίρετες κατασκευές» .για ,,,  για ….. αλλά για να πραγματοποιηθούν τα «για»  πρέπει οι  Μηχανικοί να συμφωνήσουν με τα «για», και εδώ προκύπτει το μεγάλο πρόβλημα. Οι Μηχανικοί δεν μπορούν να πάρουν ευθύνες που δεν τους αναλογούν, για να εξυπηρετήσουν τα συμβόλαια  τα οποία «επιθυμούν» οι συμβολαιογράφοι, και αντιδρούν.  Οι Συμβολαιογράφοι από την μεριά τους ενώ γνωρίζουν ότι κάποια πράγματα που ζητούν από τους Μηχανικούς δεν είναι εφικτά,  τα ζητούν γιατί μόνο με αυτόν τον τρόπο βγάζουν την ευθύνη- είναι γνωστό το «εμένα ο Μηχανικός αυτά τα στοιχεία  μου έδωσε»-  της νομιμότητας του Συμβολαίου από πάνω τους. Αποφασίζουν λοιπόν να περάσουν στην επίθεση. Και αυτό σημαίνει «επίθεση» στους Μηχανικούς να «συμμορφωθούν»..Το κάνουν μιλώντας για 17.000 ελλιπείς ή ψευδείς δηλώσεις. Λες και οι 17.000 μαζεύτηκαν  μια νύχτα και είπαν «πάμε στους συμβολαιογράφους να ζητήσουμε δικαίωση»!!!    

Ο Πρόεδρος του ΤΕΕ απαντάει και η απάντησή του θυμίζει άλλες εποχές, εποχές που  οι πατεράδες  αν και ανάμεσα στις κόρες τους υπήρχαν και «πόρνες» ισχυρίζονταν ότι ήταν όλες «παρθένες»!!!

Και ερχόμαστε στην ανακοίνωση του «Πανελλήνιου Συλλόγου Ελευθέρων Επαγγελματιών Μηχανικών» που λέει παραπονούμενος στους συμβολαιογράφους, «γιατί το κάνατε αυτό, και εμείς βρήκαμε λάθος συμβόλαια αλλά δεν μιλήσαμε», «ας κάνουμε ανακωχή και ας κανονίσουμε πως θα προστατευθούμε και οι δυό,  και ο μόνος τρόπος να γίνει αυτό είναι να  διορίσουμε μεσάζοντα το ΤΕΕ που είναι μάγος στην εξυπηρέτηση της πολιτικής του ΥΠΕΝ». Η «ζητιανιά» σε όλο της το «μεγαλείο»!!!   

Υπάρχουν  σοβαρά  προβλήματα με τις μεταβιβάσεις. Για μένα είναι ένας «καυγάς» στημένος για να γίνουν κάποιες «συμφωνίες», που δεν θα λύσουν ούτε τα μεγάλα ούτε τα μικρά  προβλήματα των μεταβιβάσεων, αλλά  θα «καθυστερήσουν» την «έκρηξη» των προβλημάτων.

 

 


Δευτέρα 1 Μαΐου 2023

Στη Θεατρική Παράσταση υπό την «αιγίδα» του ΥΠΕΝ χορηγό το «μεγαλοκατασκευαστικό κλάδο» και τίτλο «Αν πέσει ο ΝΟΚ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΜΑΣ κινδυνεύει. Ζητούνται ΔΕΚΑΝΙΚΙΑ» , το ΤΕΕ κατοχυρώνει το ρόλο «ΔΕΚΑΝΙΚΙ Νο1» και ο ΣΑΔΑΣ-Αττικής το ρόλο «ΔΕΚΑΝΙΚΙ Νο2»


Περιβάλλον: Μεγάλη συζήτηση γίνεται για θέματα Πολεοδομικού ενδιαφέροντος. Αυτό όμως που είναι έντονο αφορά πρόβλημα  του ύψους των νέων κτιρίων σύμφωνα με τον ΝΟΚ.

Αρχιτέκτονας: Μόνο που η επιστήμη της Αρχιτεκτονικής και της  Πολεοδομίας λείπει από αυτή τη συζήτηση.  

Περιβάλλον: Γιατί το λες αυτό;

Αρχιτέκτονας: Γιατί η επιστήμη της Αρχιτεκτονικής και της  Πολεοδομίας που αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της έχει πλούσιο πολιτικό-κοινωνικό-οικονομικό περιεχόμενο, και αυτό το περιεχόμενο καθορίζει και τον προσανατολισμό της, συντηρητικό ή προοδευτικό.. Εδώ έχουμε έναν «αχταρμά», που λέει και ο Λαός μας, όπου συνειδητά κάποιοι επέλεξαν να στηρίξουν την καταστροφική για το Λαό  Πολεοδομική πολιτική, που  νομοθέτησαν  οι Κυβερνήσεις της χώρας μας, της οποίας οι επιπτώσεις είναι πια ορατές με γυμνό μάτι,  ο Λαός άρχισε να αντιλαμβάνεται  το έγκλημα  που γίνεται σε βάρος του, και ανησυχούν γιατί βλέπουν ότι τα σχέδιά τους κινδυνεύουν να αποτύχουν, αλλά  τους λείπουν τα επιχειρήματα,  και καταφεύγουν στο ψέμα στη συκοφαντία …….. 

 Αν έχεις κάποια ερωτήματα να σου απαντήσω, αν και νομίζω ότι στις συζητήσεις που κάνουμε πάνω από δέκα χρόνια τώρα υπάρχουν οι απαντήσεις στα ερωτήματά σου, αλλά είμαι έτοιμη να σου φρεσκάρω τη μνήμη. Ακούω.

Περιβάλλον:  Πριν αρχίσουμε όμως να συζητάμε για το ΝΟΚ, θέλω να σε ρωτήσω κάτι που διάβασα τελευταία, και με παραξένεψε έντονα. Στο blog Συσπείρωση Αριστερών Μηχανικών  δημοσιεύθηκε στις  25 Μάρτη –αναδημοσίευση από την εφημερίδα «Καθημερινή»- άρθρο  με τίτλο «Μύκονος: Τσιλιαδόροι, παράγοντες και οικοδομή τη νύχτα» όπου Μηχανικός που εμπλέκεται στην αυθαίρετη δόμηση δηλώνει «Εννοείται ότι έχουμε βάλει τσιλιαδόρους. Δύο εργάτες που έχουν τα μάτια τους ανοιχτά». Και συμπληρώνει : «Υπάρχουν τσιλιαδόροι, όπως υπήρχαν στη Δραπετσώνα τη δεκαετία του 1960». Τι θέλει να μας πει με το τελευταίο, το οποίο στην εφημερίδα, αν θυμάμαι καλά, είναι γραμμένο και με έντονα γράμματα;

Αρχιτέκτονας: Είναι σαν το τραγούδι που λέει «όλοι το ίδιο είμαστε σε τούτο τον κοσμάκη λαός και Κολωνάκι…»  Κοίτα εδώ παραχαράσσεται χωρίς ντροπή η ιστορία, και επειδή η παραχάραξη είναι  «συνειδητή» νομίζουν, ο συντάκτης του άρθρου και ο αρχισυντάκτης που  ενέκρινε να δημοσιευθεί, ότι τα έντονα γράμματα, έντονα ή απλά δεν αλλάζουν τη ντροπή, θα σβήσουν την ξεδιαντροπιά  τους, και ίσως να βρεθούν και κάποιοι επιπόλαιοι και οκνηροί στη σκέψη να το αναδημοσιεύσουν ατόφιο. Συστήνω  την ταινία «Συνοικία το όνειρο» στους πρώτους, για να τους επισημάνω ότι η «ντροπή» τους δεν ξεπλένεται με έντονα γράμματα, και στους δεύτερους για να καταλάβουν ότι «αναδημοσίευση» δεν είναι «copy-paste» μόνο. Στη Δραπετσώνα το 60  δεν περίσσευε κανείς να κάνει τον τσιλιαδόρο γιατί όλοι από μικρά παιδιά ξυπόλυτα μέχρι γέροι με ροζιασμένα χέρια και σακατεμένη μέση  δουλεύανε να κτίσουν το δωμάτιο να κοιμάται η οικογένεια κάτω από μία στέγη.  Έχουμε μιλήσει για την αυθαίρετη δόμηση εκείνης της εποχής τον Ιούνη του 2011, σου θυμίζω ότι αυτά είναι τα «αυθαίρετα του φόβου της υποταγής του τζάμπα μεροκάματο».

Περιβάλλον: Κατάλαβα. Ας έρθουμε τώρα στο Νέο Οικοδομικό Κανονισμό  2012 (ΝΟΚ/2012) και το πρόβλημα που προέκυψε με τα ύψη των νέων κτιρίων. Μας είπε ο Πρόεδρος του ΤΕΕ για τον ΝΟΚ/2012 «τα πολεοδομικά κίνητρα που προβλέπει είναι υπέρ του περιβάλλοντος, μειώνοντας την κάλυψη προκειμένου να έχουμε περισσότερο ελεύθερο χώρο, περισσότερες πράσινες επιφάνειες και κτίρια σχεδόν μηδενικής ενεργειακής κατανάλωσης, δίνοντας ως αντάλλαγμα ύψος και δόμηση»….. ««Οι κανόνες δόμησης που έχουν τεθεί από την Πολιτεία και είναι υπέρ του περιβάλλοντος δεν μπορεί να αντιμετωπίζονται με οριζόντιες ρυθμίσεις, δεν μπορούν να γίνονται αντικείμενο μικροπολιτικής και “show” δημάρχων, ούτε μπορεί ο καθένας που θεωρεί ότι έχει πρόσβαση στην εξουσία να παρεμβαίνει ή να πατάει ένα κουμπί και χωρίς καμία αιτιολόγηση και κανέναν σχεδιασμό να επιβάλλει ποιός θα σταματάει και ποιός θα συνεχίζει να χτίζει».

Αρχιτέκτονας: Ο Πρόεδρος δεν τον διάβασε καλά τον ΝΟΚ

·         Η μείωση της κάλυψης κατά 10% έγινε μόνο στα οικόπεδα που ίσχυε η μεγαλύτερη επιτρεπόμενη κάλυψη 70% (άρθρο 12 παρ. 1 Ν4067/2012). Εκεί που ίσχυε μικρότερη κάλυψη δεν έγινε καμιά μείωση.

·         Η αύξηση της δόμησης δόθηκε με το άρθρο 11  όχι μόνο σ αυτά που μειώθηκε η κάλυψη, αλλά και σ αυτά που δεν μειώθηκε. Η μη «προσμέτρηση του κεντρικού κλιμακοστασίου» στον Συντελεστή Δόμησης (Σ.Δ), που προσμετρούσε σε όλους τους προηγούμενους Οικοδομικούς Κανονισμούς – κατά 25,00τ.μ στους ορόφους και 40,00 στο ισόγειο και έγινε με μεταγενέστερο νόμο 30,00τ.μ στους ορόφους- απελευθέρωσε Σ.Δ. και έδωσε στις νέες οικοδομές πριμ  πραγματοποίησης μεγαλύτερου Σ.Δ. (πρώτη υπέρβαση), η επαναφορά των παταριών όχι μόνο στα ισόγεια καταστήματα μέχρι 50% του εμβαδού του καταστήματος, αλλά και στους ορόφους με εμβαδόν ίσο με το 10% της δόμησης του κτιρίου επιτρέπει την πραγματοποίηση μεγαλύτερου όγκου της οικοδομής (δεύτερη υπέρβαση), οι σοφίτες που μπορούν να πραγματοποιηθούν πια νόμιμα αυξάνουν τον ήδη με τα προηγούμενα αυξημένο όγκο (Τρίτη υπέρβαση).

.

Τα παραπάνω ισχύουν για όλες τις νέες οικοδομές που  πραγματοποιούνται από το 2012 και μετά, σε όλη τη Χώρα.  Έχουμε αύξηση του Σ.Δ και αύξηση του όγκου. Για το λόγο αυτό όλες οι νέες οικοδομές πραγματοποιούνται σε μεγαλύτερο ύψος. Στα οικόπεδα που η κάλυψη μειώθηκε, και μόνο σ’ αυτά, αυξάνεται κατά 10%  ο ελεύθερος χώρος του οικοπέδου, στα υπόλοιπα παραμένει ο ίδιος. Αυτό όμως έχει σαν αποτέλεσμα την επιβάρυνση του περιβάλλοντος, γιατί πραγματοποιούνται νέες οικοδομές με μεγαλύτερη δόμηση, μεγαλύτερο ύψος, μεγαλύτερο όγκο, από τις υφιστάμενες. Το τρικ να δοθεί η αύξηση του Σ.Δ. έμμεσα και όχι άμεσα με αύξηση του αριθμητικού συντελεστή δεν σημαίνει ότι δεν έγινε αύξηση, σημαίνει ότι δόθηκε αύξηση εκ του πονηρού, για να μην υπολογιστεί η επιβάρυνση στο Περιβαλλοντικό ισοζύγιο που καθορίζουν οι όροι δόμησης σε κάθε περιοχή, και κριθεί ο Νόμος από το ΣΤΕ αντισυνταγματικός. Έχουμε δηλαδή ένα ΝΟΚ αντισυνταγματικό στην ουσία, οριακά συνταγματικό στο «φαίνεσται». Το έχουμε αναλύσει εδώ

Και σαν να μην έφταναν οι αυξήσεις του άρθρου 11 με το άρθρο 10 του ΝΟΚ δίνει και σε όσους μειώσουν περαιτέρω κατά 10%  την κάλυψη, αύξηση του Σ.Δ 10%,με μείωση κάλυψης 15% και  «απόσυρση κτιρίου» (κατεδάφιση υφιστάμενου εννοεί, αλλά επειδή η κατεδάφιση δεν πριμοδοτήθηκε ποτέ, τη βάφτισαν «απόσυρση» και την πριμοδοτούν) αύξηση του Σ.Δ 15%, κ.α  Δες εδώ

Οι κανόνες δόμησης λοιπόν που έχουν «τεθεί από την Πολιτεία» δεν είναι όπως ισχυρίζεται ο Πρόεδρος του ΤΕΕ «υπέρ του Περιβάλλοντος», γιατί η πολιτεία νομοθέτησε στην ουσία «κατά του Περιβάλλοντος» αλλά φρόντισε να το κρύψει πίσω από «απαράδεκτους υπολογισμούς και ισχυρισμούς», που προσβάλουν την επιστήμη Αρχιτεκτονικής και Πολεοδομίας, και με ψέματα προσπαθεί για άλλη μια φορά να ξεγελάσει  το Λαό, και ο Πρόεδρος του ΤΕΕ, σ΄  αυτή τη  θεατρική παράσταση , υπό την «αιγίδα» του  ΥΠΕΝ,  χορηγό τον «μεγαλοκατασκευαστικό κλάδο» και τίτλο «Αν πέσει ο ΝΟΚ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΜΑΣ κινδυνεύει. Ζητούνται ΔΕΚΑΝΙΚΙΑ», μετά το «show» αναδείχθηκε άξιος να πάρει το ρόλο « ΔΕΚΑΝΙΚΙ Νο

Να μη κριθεί ο ΝΟΚ επί της ουσίας από το ΣΤΕ θέλουν να αποφύγουν.

Περιβάλλον: Ξέρεις χθες ο ΣΑΔΑΣ Αττικής με ψήφισμά του ζητάει την αποσαφήνιση από το ΥΠΕΝ  του Άρθρου 1παρ.5β  σχετικά με τα ύψη κτιρίων του ΝΟΚ/2012

Αρχιτέκτονας: Το διάβασα. Νά, ποιος είναι ο φόβος του ΣΑΔΑΣ Αττικής για την διατύπωση που έδωσε το ΥΠΕΝ:  «Η διατύπωση όμως αυτή δημιουργεί και επιτείνει τα ήδη μεγάλα προβλήματα ερμηνείας και εφαρμογής των σχετικών διατάξεων και επεκτείνει το πρόβλημα αυτό και σε περιοχές εκτός της Αθήνας και σε άλλα πεδία του ΝΟΚ εκτός των υψών (πχ κάλυψη)».Να μην πάρουν διαστάσεις τα προβλήματα που δημιουργεί ο ΝΟΚ, φοβάται. Και προειδοποιεί το ΥΠΕΝ, κάντε κάτι για «να μην επεκταθεί και σε άλλα πεδία του ΝΟΚ…..»  Και αν προσέξεις παρακάτω λέει: «Η ασάφεια αυτή, που επιτείνεται με την συγκεκριμένη απόφαση με αναφορές σε «σιωπηρώς καταργημένες διατάξεις νόμων», δημιουργεί «ανασφάλεια δικαίου» και οδηγεί σε δικαιολογημένη αδυναμία των αδειοδοτικών υπηρεσιών να αποφασίσουν ή να εγκρίνουν αιτήματα όρων δόμησης και τελικά σε αδιέξοδο των «μοναδικά» υπεύθυνων ελεύθερων επαγγελματιών στην άσκηση του επαγγέλματός τους». Επισημαίνει δηλαδή στο ΥΠΕΝ, αυτή είναι η ουσία, ότι πρέπει να προστατευθούν οι Υπηρεσίες και  «ελεύθεροι επαγγελματίες» - που στηρίζουν τον ΝΟΚ/2012  και που στηρίζουμε κι εμείς, εννοεί -, αλλά το τελευταίο αποφεύγει να το πει,  γιατί δεν θέλει να εκτεθεί. Η κατάρα του «ψευτοπροοδευτισμού»!!!

Περιβάλλον: Τι θα πει «ψευτοπροοδευτισμός»

Αρχιτέκτονας: Είναι ο συντηρητικά  προοδευτικός. Συντηρητικός στην ουσία και στην πράξη, που «φτιασιδιώνεται»  με προοδευτικά στολίσματα για να κρύψει την συντηρητικότητά του. Και ο ΣΑΔΑΣ με εξαίρεση  μικρά χρονικά διαστήματα έχει μεγάλη παράδοση στο «ψευτοπροοδευτισμό». Και με το ψήφισμά του για τον ΝΟΚ ο ψευτοπροοδευτισμός του επιβεβαιώνεται για άλλη μια φορά.  Και αυτό είναι πολύ  λυπηρό, για τον καθ’ ύλη αρμόδιο Σύλλογο. Η φιλοδοξία του να  παίξει το ρόλο «ΔΕΚΑΝΙΚΙ Νο μόνο  βαθιά θλίψη προκαλεί. .........


Τετάρτη 12 Απριλίου 2023

Η απόφαση του ΣΤΕ για τη δόμηση εκτός σχεδίου, και οι «φωνασκίες» του Προέδρου του ΤΕΕ

 

Περιβάλλον: Γίνεται μεγάλη συζήτηση για την εκτός σχεδίου δόμηση μετά την απόφαση του ΣΤΕ ότι πρέπει οι ιδιοκτησίες να έχουν πρόσωπο σε δρόμο για να είναι οικοδομήσιμες.

Αρχιτέκτονας: Καιρός ήταν. Το θέμα είναι ότι με αυτή την απόφαση ρεζιλεύονται όσοι όλα αυτά τα χρόνια, κρύβονταν πίσω από ένα Νόμο, που ενώ γνώριζαν ότι, παραβίαζε ξεκάθαρα βασικούς  Πολεοδομικούς και Χωροταξικούς κανόνες, προώθησαν την δόμηση σε εκτός σχεδίου οικόπεδα χωρίς πρόσωπο σε δρόμο,  Και μη μου πεις ότι ο Κυβερνητικός Νομοθέτης και  το ΤΕΕ  δεν το γνώριζαν;. Το γνώριζαν αλλά το απέκρυβαν, γιατί αυτό εξυπηρετούσε το τμήμα εκείνο του κατασκευαστικού και  τεχνικού κόσμου που κέρδιζε από τη δόμηση αυτή.

Περιβάλλον: Μα ο Πρόεδρος του ΤΕΕ μίλησε για μια πραγματικότητα που έχει δημιουργηθεί και πρέπει να λυθεί. Πάνω από το 90%, είπε, των ακινήτων εκτός σχεδίου δεν θα μπορούν να φτιάξουν πια τίποτε.

Αρχιτέκτονας: Γιατί το ΤΕΕ δεν ήξερε ότι η δόμηση ενός οικοπέδου χωρίς πρόσωπο σε δρόμο παραβιάζει βασικούς Πολεοδομικούς και Χωροταξικούς κανόνες; Το ήξερε και σιώπησε. Το γιατί «σιώπησε» θέλει να καλύψει σήμερα και «διαρρηγνύει τα ιμάτιά του».  

Περιβάλλον: Ο Πρόεδρος του ΤΕΕ έθεσε στην Πολιτεία το παρακάτω ερώτημα: «Δηλαδή σήμερα στη Ελλάδα μπορεί κάποιος να δώσει μία περιουσία για ένα ακίνητο που έχτιζε επί δεκαετίες συγκεκριμένα τετραγωνικά και την επόμενη μέρα, λόγω μιας απόφασης του ΣΤΕ για άσχετο ακίνητο, η αξία του ακινήτου να εκμηδενιστεί! Και αυτό να το αποδέχεται παθητικά η Ελληνική Πολιτεία

Αρχιτέκτονας: Το ΤΕΕ ήξερε, ο ρόλος του το υποχρεώνει να ξέρει, ότι η συγκεκριμένη διάταξη , να οικοδομούνται δηλαδή οικόπεδα σε περιοχές εκτός σχεδίου χωρίς πρόσωπο σε δρόμο, κινδύνευε ανά πάσα στιγμή να κηρυχτεί αντισυνταγματική. Και έχει ευθύνη για την δημιουργία της σημερινής κατάστασης. Την δική του «ευθύνη» θέλει να καλύψει.  Και επειδή του λείπουν τα επιχειρήματα «φωνασκεί»  

Περιβάλλον: Ο Πρόεδρος του ΤΕΕ σε άρθρο του στην Καθημερινή έγραψε μεταξύ άλλων: «Επειδή και οι δικαστές κρίνονται, πρέπει να αναληφθεί πρωτοβουλία ώστε οι πολίτες να προστατευτούν από κοντόφθαλμες και αντιεπιστημονικές δικαστικές αποφάσεις»

Αρχιτέκτονας: Και πάλι θα στο πω. Την δική του «ευθύνη» θέλει να κρύψει. Γιατί χρόνια τώρα στηρίζει έναν νόμο που αντίκειται στους επιστημονικούς κανόνες Πολεοδομίας και Χωροταξίας, που λένε ότι τα οικόπεδα για να είναι οικοδομήσιμα πρέπει να έχουν άμεση προσβασιμότητα σε οδικό δίκτυο γιατί μόνον έτσι εξασφαλίζεται η προστασία του μελλοντικού κτιρίου  από κάθε είδους φυσικούς ή ανθρωπογενείς κινδύνους . Και αυτό εξασφαλίζεται μόνο όταν το οικόπεδο έχει πρόσωπο σε δρόμο. Που είναι το « κοντόφθαλμο και αντιεπιστημονικό» της δικαστικής απόφασης;

Περιβάλλον: Ο Πρόεδρος του ΤΕΕ αναφερόμενος  και στο ΝΕΟ ΟΙΚΟΔΟΜΙΚΟ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟ 2012 (ΝΟΚ)  τόνισε ότι : «τα πολεοδομικά κίνητρα που προβλέπει είναι υπέρ του περιβάλλοντος, μειώνοντας την κάλυψη προκειμένου να έχουμε περισσότερο ελεύθερο χώρο, περισσότερες πράσινες επιφάνειες και κτίρια σχεδόν μηδενικής ενεργειακής κατανάλωσης, δίνοντας ως αντάλλαγμα ύψος και δόμηση. Οι κανόνες δόμησης που έχουν τεθεί από την Πολιτεία και είναι υπέρ του περιβάλλοντος δεν μπορεί να αντιμετωπίζονται με οριζόντιες ρυθμίσεις, δεν μπορούν να γίνονται αντικείμενο μικροπολιτικής και “show” δημάρχων, ούτε μπορεί ο καθένας που θεωρεί ότι έχει πρόσβαση στην εξουσία να παρεμβαίνει ή να πατάει ένα κουμπί και χωρίς καμία αιτιολόγηση και κανέναν σχεδιασμό να επιβάλλει ποιός θα σταματάει και ποιός θα συνεχίζει να χτίζει»

Αρχιτέκτονας: Οι επιπτώσεις του ΝΟΚ του 2012 έχουν αρχίσει να γίνονται  ορατές και η αντισυνταγματικότητά του πια αρχίζει να γίνεται κραυγαλέα. Γίνεται πια κραυγαλέο ότι ο ΝΟΚ αύξησε άμεσα τον συντελεστή δόμησης σε όλη τη χώρα, με τη μη προσμέτρηση του κεντρικού κλιμακοστασίου στον συντελεστή δόμησης, και αύξηση του συντελεστή δόμησης σημαίνει επιβάρυνση των περιβαλλοντικών συνθηκών, αύξησε τον όγκο των οικοδομών με την επαναφορά των παταριών και τις σοφίτες …..κ.α. που σημαίνει περαιτέρω επιβάρυνση του περιβάλλοντος. .Το έχουμε συζητήσει  σε παλαιότερη συνάντησή μας.  Και ο Πρόεδρος του ΤΕΕ μας μιλάει για μείωση της κάλυψης κατά 10%, αλλά σιωπά για την αύξηση του συντελεστή δόμησης , για την αύξηση του όγκου των οικοδομών.

Και αναρωτιέμαι είναι τακτική η «σιωπή» μέχρι να διαμορφωθεί μια «πραγματικότητα»;  

 

 

Κυριακή 2 Απριλίου 2023

Για τη «Μύκονο» - «ηθικοί και φυσικοί αυτουργοί»

 Περιβάλλον: Διάβασες για την επίθεση και τον τραυματισμό του αρχαιολόγου της Μυκόνου;

Αρχιτέκτονας: Το διάβασα

Περιβάλλον: Και τι έχεις να πεις;

Αρχιτέκτονας: Τίποτε. Εξ άλλου έχουν μιλήσει πολλοί. Οι ΥΔΟΜ δεν είναι πια «εμπόδιο» στις «ορέξεις» τους, αφού η Κυβέρνηση νομοθέτησε «έλεγχο» του 30% των  οικοδομικών αδειών έξι μήνες μετά την έκδοσή τους, όταν  οι ΥΔΟΜ μπορέσουν….,  η αρχαιολογία ακόμη αποτελεί «εμπόδιο» και για να «πάψει» πρέπει να ………

Περιβάλλον: Η «παράνομη οικοδομική δραστηριότητα» όμως,  λένε στη Μύκονο, έχει ξεπεράσει κάθε προηγούμενο!!!

Αρχιτέκτονας: Καλά. Αυτό είναι μια «παραδοχή» των ανιστόρητων. Το ακούω εδώ και πάρα πολλά χρόνια. Επαναλαμβάνεται κάθε φορά που η «οικοδομική αυθαιρεσία» δημιουργεί είδηση και κρατάει όσο η «είδηση» εξυπηρετεί.

Περιβάλλον: Ποιους εξυπηρετεί;

Αρχιτέκτονας: Στη συγκεκριμένη περίπτωση εξυπηρετεί την Κυβέρνηση, η οποία «έπεσε από τα σύννεφα» , «ποτέ δεν φανταζόταν ότι κάτι τέτοιο ήταν δυνατόν», και αποφάσισε «άμεσα» να το «αντιμετωπίσει» στέλνοντας «ράμπο περιβάλλοντος» «εισαγγελείς» αποφάσισε «άμεση αναστολή οικοδομικών αδειών»…….. Μετά τα «ΤΕΜΠΗ» έπρεπε να δείξει «αποφασιστικότητα» στην πάταξη τέτοιων «φαινομένων». Και έκανε την απαραίτητη κίνηση «εντυπωσιασμού».

Περιβάλλον: Γιατί μιλάς για κίνηση «εντυπωσιασμού»;

Αρχιτέκτονας: Γιατί τους νόμους που εξυπηρετούν την «αυθαιρεσία» στη διαχείριση του περιβάλλοντος δομημένου και αδόμητου δεν πρόκειται να τους θίξει.   

Περιβάλλον: Μα εδώ υπάρχουν διαμαρτυρίες των Μηχανικών της περιοχής που λένε ότι «τιμωρούνται οι νόμιμοι», οι Μηχανικοί δηλαδή που θέλουν να κάνουν «νόμιμα» την δουλειά τους.

 Αρχιτέκτονας: Οι Μηχανικοί που θέλουν να κάνουν νόμιμα την δουλειά τους τιμωρούνται εδώ και πολλά χρόνια. Και τιμωρούνται γιατί οι νόμοι που ψηφίζουν οι Κυβερνήσεις τους τιμωρούν. Επί 25 χρόνια (1985-2010) τιμωρούνταν οι Μηχανικοί που δεν επέτρεπαν κατά την εκτέλεση του έργου  υπερβάσεις κάλυψης και δόμησης και επιβραβεύονταν όσοι τις προωθούσαν. Ξέρεις πόσοι Μηχανικοί τότε χάσανε τη δουλειά τους γιατί ακολουθούσαν την νομιμότητα στην επίβλεψη των έργων; Ξέρεις πόσοι Υπάλληλοι Πολεοδομίας, που ακολουθούσαν την νομιμότητα εκείνη την εποχή, μετατέθηκαν σε θέσεις «ψυγείο» που λέγαμε ή χαρακτηρίστηκαν τροχοπέδη στην λειτουργία της Υπηρεσίας και υποβαθμίστηκαν ή πήραν δυσμενείς μεταθέσεις, ή…… Θυμάσαι που ο Σηφουνάκης χαρακτήρισε το 2011 τις Πολεοδομίες «καρκίνωμα» ; τους υπαλλήλους που ακολουθούσαν την νομιμότητα εννοούσε. Το είχαμε συζητήσει τότε   Τώρα περάσαμε σε άλλη φάση. Τιμωρούνται όσοι προσπαθούν να ακολουθήσουν νόμιμες διαδικασίες  στην έκδοση των οικοδομικών αδειών και επιβραβεύονται όσοι δεν τις ακολουθούν. Και στην πρώτη περίπτωση και στην δεύτερη το περιεχόμενο της πολεοδομικής νομοθεσίας ευθύνεται.  Το περιεχόμενο όμως το καθορίζει η  εκάστοτε Κυβέρνηση Στην πρώτη περίπτωση ήταν η επικράτηση της «Προσωρινής σύνδεσης με τα δίκτυα» χωρίς αυτοψία,  αντί της «οριστικής» με αυτοψία- και όλες οι Κυβερνήσεις από το 1985 μέχρι το 2010 την διατήρησαν- . Τώρα είναι ο «μεταγενέστερος έλεγχος οικοδομικών αδειών σε ποσοστό 30%», το 70% θα μείνει ανεξέλεγκτο, και θα ξαναδούμε να παίζονται στις ΥΔΟΜ, όταν  αρχίσουν οι έλεγχοι,   εκείνες τις σκηνές απείρου κάλους, που παίζονταν παλαιότερα στις Πολεοδομίες όταν το ΥΠΕΧΩΔΕ τότε καθόρισε να ελέγχονται με αυτοψία οι άδειες που κατέληγαν σε τρία νούμερα που καθόριζε το ίδιο.  Και το πρώτο κι το δεύτερο  οι Κυβερνήσεις της χώρας το νομοθέτησαν.

Αν το έχεις ξεχάσει, στο θυμίζω. Η  σημερινή Κυβέρνηση, όταν ανέλαβε , μέσω του  τότε  Υπουργού Περιβάλλοντος Χατζηδάκη δήλωνε  ότι : «τα περιβαλλοντικά νομοσχέδια θα είναι φιλικότερα στις επενδύσεις ….. απαλλαγμένα από ένα σοβιετικό μοντέλο υπέρ-ρύθμισης που που δεν επιτρέπει σε ιδιοκτήτες και επενδυτές να κάνουν τη δουλειά τους ».

Την «αυθαίρετη δόμηση» στη χώρα μας την «πριμοδότησαν και την πριμοδοτούν» οι Κυβερνήσεις του τόπου μας, και «πριμοδοτούν»  όσους την στηρίζουν, είτε είναι ιδιώτες Μηχανικοί είτε Υπάλληλοι Υπηρεσιών- είναι τα απαραίτητα «αναλώσιμα» σαν τον σταθμάρχη των Τεμπών- όταν κάτι «ξεφεύγει», και τιμωρούν όσους δεν προσαρμόζονται. Τον «τρόπο» τον «αναλαμβάνουν» οι «θιγόμενοι».

Αν θέλουμε λοιπόν να αλλάξουν τα πράγματα πρέπει να καταδικάσουμε τους «ηθικούς αυτουργούς» γιατί μόνον έτσι θα εκλείψουν οι «φυσικοί αυτουργοί». Και οι εκλογές που έρχονται είναι μια ευκαιρία.

 


Τετάρτη 15 Μαρτίου 2023

Η «πολιτική σημαία» της Κυβέρνησης με «έμβλημα» τη «χυδαία υποτίμηση και περιφρόνηση της νοημοσύνης του Λαού» που «έπεσε» μετά τα «ΤΕΜΠΗ» πρέπει να μείνει για πάντα «κάτω»

 

Περιβάλλον:  Ήρθα να συζητήσουμε για το δυστύχημα στα Τέμπη.

Αρχιτέκτονας: Και ποιος σου είπε ότι θέλω να το συζητήσω.  

Περιβάλλον: Γιατί; Ένα τόσο τραγικό γεγονός όπου έχασαν τη ζωή τους τόσοι νέοι άνθρωποι…..

Αρχιτέκτονας: Ακριβώς γι αυτό. Μου λείπουν τα λόγια, μου λείπουν οι λέξεις

Περιβάλλον: Τι θα πει σου «λείπουν τα λόγια, οι λέξεις»

Αρχιτέκτονας:  Τα «λόγια και οι λέξεις» ξέρεις  έχουν και περιεχόμενο, δεν είναι άδεια σακούλια, στο έχω πει κι άλλη φορά αυτό.

Περιβάλλον: Ναι το θυμάμαι. Τότε με την πυρκαγιά στο Μάτι. Τότε μου είχες πει ότι : «Στο Μάτι η «αξία» της ανθρώπινης ζωής του λαού «μηδενίστηκε» από την Κυβέρνηση για δεύτερη φορά. Η πρώτη ήταν στην Μάνδρα.» Και μάλιστα μου εξήγησες και τι σημαίνει «πολιτική ευθύνη» . Μου είπες: «Ο όρος όμως ο σωστός είναι "πολιτική ευθύνη για τις Κυβερνητικές επιλογές". Για τις "επιλογές" παίρνει την "ευθύνη". Οι "επιλογές" όμως αυτές έφεραν και πάλι "ανθρώπους του λαού νεκρούς".  Γιατί μόνο " ανθρώπους του λαού νεκρούς" μπορούν  να φέρνουν.  Είναι "επιλογές" που σκοτώνουν τον "Λαό", και αναζωογονούν την "κυρίαρχη τάξη". .Αυτή την "πολιτική ευθύνη" πρέπει να ξέρει ότι πήρε, ο κ. Πρωθυπουργός. Αν δεν το κατάλαβε ας αλλάξει τις "επιλογές" του όσο είναι ακόμη καιρός. Οι λέξεις έχουν και περιεχόμενο δεν είναι άδεια σακούλια.»

Αρχιτέκτονας: Βλέπω θυμάσαι καλά τις συζητήσεις μας. Η σημερινή Κυβέρνηση όμως έκανε «έμβλημα» στην «πολιτική της σημαία» τη  «χυδαία υποτίμηση και περιφρόνηση της νοημοσύνης του λαού». Με αυτό το ιδεολογικό υπόβαθρο κυβερνά. Βάφτισε τη «δουλική υποταγή» της στους έχοντες «αριστεία» και την «αντιλαϊκή τραμπούκικη συμπεριφορά της» «δόγμα νόμου και τάξης».  Το απέδειξε  με τον  κορονοϊό, με την Εύβοια,  με τα Εξάρχεια, με τα «κόκκινα δάνεια»,  με την «Πανεπιστημιακή Αστυνομία», με  ……με…… Και συνεχίζει να βαδίζει στον ίδιο δρόμο.  Εμφανίστηκε, στα «ΤΕΜΠΗ» με «φτιασιδωμένο  αυστηρό πρόσωπο», να μιλά  για «ανθρώπινο λάθος», οι «άριστοι- όπως ο ίδιος- εξαιρούνται», εννοούσε, με «τραμπούκικο» να λέει ότι «αν λέγαμε ότι είναι επικίνδυνα τα τραίνα κανείς δεν θα ανέβαινε σε αυτά», με τον αρμόδιο υπουργό να έχει φορέσει τη «λυπημένη μάσκα»  και να μιλάει για «πολιτική ευθύνη» χωρίς να εννοεί την σημασία της, λες και η «πολιτική ευθύνη» είναι ένα t-shirt που το φοράμε και το βγάζουμε όποτε μας γουστάρει και μας εξυπηρετεί,  με τα Κυβερνητικά ΜΜΕ να ασχημονούν, με…. με….  .   .

 Αυτή η «πολιτική σημαία» όμως έπεσε «κάτω» μετά τα «ΤΕΜΠΗ»  . Αυτό το να μείνει «κάτω» φοβάται σήμερα η Κυβέρνηση,  και να είσαι σίγουρος ότι  θα χρησιμοποιήσει, και ήδη έχει αρχίσει να τα χρησιμοποιεί,  όλα τα μέσα για να το ανατρέψει. Από εμάς εξαρτάται αν θα το καταφέρει.      

Περιβάλλον: Εσύ τι λες;

Αρχιτέκτονας: Εγώ  είμαι φύσει  αισιόδοξη, και είμαι σήμερα πιο αισιόδοξη γιατί βλέπω τη νεολαία να πρωτοστατεί, και αυτό γεννάει ελπίδα για ένα καλύτερο αύριο.

Παρασκευή 17 Φεβρουαρίου 2023

Για να «επιβάλλετε πρόστιμα αυθαίρετου» σε όσα κτίρια δεν πληρούν τους κανόνες προσβασιμότητας για άτομα με αναπηρία ή εμποδιζόμενα, Κύριοι του ΥΠΕΝ, πρέπει πρώτα να «επιβάλλετε πρόστιμα αυθαίρετου» στα πεζοδρόμια στις ράμπες ανόδου και καθόδου, στους δρόμους ….. που δεν πληρούν τους κανόνες προσβασιμότητας

 

Περιβάλλον: Διάβασα χθες στο ecopress.gr ότι «Από την 1η Απριλίου 2023 γίνεται υποχρεωτική στις νέες οικοδομικές άδειες η σύνταξη μελέτης προσβασιμότητας με ευθύνη του μηχανικού. Υποχρεωτικές παρεμβάσεις ισχύουν και για υφιστάμενα κτίρια κατοικίας, εμπορίου, γραφείων και υγειονομικού ενδιαφέροντος, όπως επίσης στα κτίρια του δημοσίου και των δήμων και πλήθος άλλων κτιρίων δημοσίου ενδιαφέροντος, ώστε οι λειτουργικοί χώροι τους να είναι προσπελάσιμοι από άτομα με αναπηρία ή εμποδιζόμενα άτομα. …… Με τη νέα παράταση έχει μετατεθεί από την 1η Ιανουαρίου 2023 για τις 31 Μαρτίου 2023 η προθεσμία, μετά την οποία ισχύει αυστηρή πρόβλεψη για τις νέες οικοδομές, υφιστάμενα κτίρια κατοικίας και πολλών άλλων χρήσεων και δημόσια κτίρια, ότι εφόσον δεν πληρούν τους κανόνες προσβασιμότητας κηρύσσονται αυτομάτως αυθαίρετα, με όλες τις συνέπειες που αυτό συνεπάγεται για πρόστιμα και ποινές αλλά και απαγόρευση δικαιοπραξιών και μεταβιβάσεων»https://ecopress.gr/ti-allazei-se-enamisi-mina-gia-nees-oik/

Αρχιτέκτονας: Και εμείς να κηρύξουμε «ΑΥΘΑΙΡΕΤΑ» όλα τα πεζοδρόμια που δεν πληρούν το ελάχιστο πλάτος για να είναι προσπελάσιμα από άτομα με αναπηρία ή εμποδιζόμενα άτομα, τις ράμπες καθόδου και ανόδου που δεν πληρούν τους κανόνες προσβασιμότητας, τα….., τα…..,τα…, να τα κηρύξουμε αυθαίρετα, με όλες τις συνέπειες που αυτό συνεπάγεται,  δηλαδή μαύρο στις εκλογές.

Περιβάλλον: Θέλω να μου απαντήσεις σοβαρά.

Αρχιτέκτονας: Να απαντήσω σοβαρά, σε ένα Υπουργείο σοβαρό. Αυτό δεν είναι Υπουργείο σοβαρό. Τα κτίρια έχουν στην πρόσοψη τους πεζοδρόμιο και δρόμο. Ότι και αν γίνει εντός του κτιρίου είναι άχρηστο αν το εμποδιζόμενο άτομο ή το άτομο με αναπηρία να  μπορεί να φτάσει στην έξοδο του κτιρίου του, αλλά να μη μπορεί να κυκλοφορεί ούτε στο πεζοδρόμιο, ούτε να κατέβει ή να ανέβει την ράμπα για το δρόμο ούτε…. ούτε… . Και το Υπουργείο μας λέει ότι θα σας επιβάλλω πρόστιμο αν το κτίριό σας δεν έχει προσβασιμότητα στο εσωτερικό του για άτομα με αναπηρία ή εμποδιζόμενα άτομα. Στο πεζοδρόμιο βέβαια  και στο δρόμο ίσως δεν θα μπορούν να κυκλοφορούν. Εσύ αυτό το βλέπεις σοβαρό;  

Κυριακή 12 Φεβρουαρίου 2023

Για την απεργία – αποχή των ΥΔΟΜ

 

Περιβάλλον: Οι ΥΔΟΜ είναι σε απεργία-αποχή  από τις 23 Γενάρη μέχρι την Δευτέρα 13 Φλεβάρη, και δεν μου έχεις ακόμη απαντήσει στα ερωτήματα που σου έστειλα.

Αρχιτέκτονας: Σου απάντησα. Καλά κάνουν και απεργούν.

 Περιβάλλον: Αυτό δεν είναι απάντηση, είναι υπεκφυγή. Σαν να μη θέλεις να συζητήσεις το θέμα, και ευγενικά με αποφεύγεις.

Αρχιτέκτονας: Κοίταξε οι ΥΔΟΜ δεν προέκυψαν από παρθενογένεση, προέκυψαν από το «καρκίνωμα» όπως χαρακτήρισε τότε ο Σηφουνάκης τις Πολεοδομίες. Και πολλοί δεν κατάλαβαν τότε και εξακολουθούν να μη καταλαβαίνουν, ότι  «καρκίνωμα» ήταν ότι ενοχλούσε τα μεγαλοκατακσυευαστικά και  επενδυτικά συμφέροντα. Η επαναφορά του νόμου της χούντας «οικοδομική άδεια με ευθύνη ιδιώτη Μηχανικού» δεν ήταν τυχαία, ήταν προμελετημένη.  

Οι ΥΔΟΜ σήμερα είναι μια Υπηρεσία Δόμησης χωρίς Υπηρεσίες Δόμησης  Δεν έχει ούτε τον έλεγχο της έκδοσης των οικοδομικών αδειών, ούτε τον έλεγχο των κατασκευών. Και κάποιες ευθύνες ελέγχου που έχουν χορηγηθεί σε αυτές (βλέπε άρθρο 156 του Ν4951/2022) δεν έχουν καταλάβει ότι  και τις γελοιοποιεί, και τις φέρνει σε αντιπαράθεση με τους ιδιώτες Μηχανικούς, και τους μόνους που εξυπηρετεί είναι αυτούς που θέλουν να καλλιεργούν την αντιπαράθεση αυτή, γιατί στόχος τους είναι να περάσουν όλοι οι έλεγχοι στα μεγάλα-ιδιωτικά συμφέροντα. Και αυτό οι ΥΔΟΜ δεν το έχουν καταλάβει ακόμη και σήμερα που η γελοιοποίησή τους έχει φτάσει στο ζενίθ. Δεν το έχουν καταλάβει όμως ούτε οι ιδιώτες Μηχανικοί, οι οποίοι βολεύονται να ρίχνουν τις ευθύνες τους στις ΥΔΟΜ για να κρύψουν τι δικές τους.

Και οι δύο δεν έχουν καταλάβει ότι οφείλουν ελέγχοντες και ελεγχόμενοι  με αλληλοσεβασμό να συνεργάζονται και να επιλύουν τα προβλήματα. Δεν μπορεί ο ελέγχων να επιβάλει, χωρίς να αιτιολογεί την  άποψή του, λόγω της θέσης εξουσίας, που λαθεμένα θεωρεί ότι έχει, ούτε ο ελεγχόμενος να πηγαίνει στον έλεγχο  με παραλείψεις στα απαιτούμενα, και να απαιτεί  από τον ελέγχοντα να εγκρίνει τη μελέτη του, και  όταν δεν την εγκρίνει, να στρέφεται κατά του ελέγχοντα και της Υπηρεσίας.

Και αυτό που φάνηκε από τις ανακοινώσεις της  απεργίας-αποχής της ΕΜΔΥΔΑΣ και τις ανακοινώσεις είτε στήριξης είτε μη στήριξης της απεργίας –αποχής των Μηχανικών των ΥΔΟΜ  είναι ότι  δεν το έχουν καταλάβει ακόμη ούτε οι ΥΔΟΜ ούτε οι  ιδιώτες Μηχανικοί. Δεν κατάλαβαν  ότι αυτοί που έχουν «προμελετήσει» το έγκλημα, στηρίζουν με «βαρύγδουπες ανακοινώσεις»  πότε τη μια πότε την άλλη πλευρά, αλλά ποτέ δεν θα δώσουν λύση που να ικανοποιεί και τις δύο πλευρές.