Σελίδες

Πέμπτη 19 Μαΐου 2011

Ρυθμιση Ν-3843/2010-Περιβαλλοντικό ισοζύγιο-Ισονομία πολιτών



Περιβάλλον: διάβασα ότι Η Υπουργός Περιβάλλοντος Κα Μπιρμπίλη  «χαρακτήρισε αντισυνταγματική τη νομιμοποίηση αυθαιρέτων, καθώς όπως υπογράμμισε «τίθεται θέμα ισονομίας μεταξύ των πολιτών», ωστόσο απαντώντας για την ανάλογη ρύθμιση με την οποία «τακτοποιούνται» οι παράνομα κλειστοί ημιυπαίθριοι χώροι, υποστήριξε πως το ζήτημα επιλύθηκε εισάγοντας την έννοια του περιβαλλοντικού ισοζυγίου»
 Θέλω λοιπόν  να μου γράψεις την γνώμη σου για τα  εξής  θέματα:
 «Ρύθμιση Ν-3843/2010»-«Περιβαλλοντικό ισοζύγιο»-«Ισονομία πολιτών»


Η γνώμη του Αρχιτέκτονα

« Εγκεκριμένο ρυμοτομικό σχέδιο οικισμού ή σχέδιο πόλης ή πολεοδομικό σχέδιο ή πολεοδομική μελέτη  είναι το διάγραμμα με τον τυχόν  πολεοδομικό κανονισμό που έχει εγκριθεί σύμφωνα με τις οικείες διατάξεις και καθορίζει τους ειδικούς όρους δόμησης, τους κοινόχρηστους και δομήσιμους χώρους και τις επιτρεπόμενες χρήσεις σε κάθε τμήμα ή ζώνη του οικισμού»[1].
Το ρυμοτομικό σχέδιο λοιπόν κάθε περιοχής καθορίζει το «περιβαλλοντικό ισοζύγιο της πόλης ή του οικισμού»  και η εφαρμογή του εξασφαλίζει την «ισονομία των πολιτών».
 Με την «Ρύθμιση του Ν-3843/2010» δεν τακτοποιούνται μόνο οι παράνομα κλειστοί ημιυπαίθριοι χώροι, αλλά και η piloti, τα πατάρια, οι σοφίτες, οι υπόγειοι χώροι, οι χώροι ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων, οι αίθουσες κοινωνικών εκδηλώσεων , οι φωταγωγοί.  
 Για να υπαχθούν οι χώροι αυτοί στην  «Ρύθμιση του Ν-3843/2010» το  Υπουργείο «Ρύθμισε» τι είναι  «εγκεκριμένος κτιριακός όγκος βάσει της οικοδομικής αδείας»[2]και τι σημαίνει «προσθήκη χώρων εντός του όγκου των κτιρίων»[3].  Αλλά  «Απορύθμισε»  βασικές διατάξεις του ΓΟΚ που ορίζουν τις  σχέσεις  «εμβαδόν οικόπεδου-συντελεστής δόμησης- χώροι κύριας χρήσης-χώροι βοηθητικής χρήσης-»-  « συντελεστής δόμησης -όγκος κτιρίου-οριστική στάθμη εδάφους-ύψος κτιρίου- απόσταση Δ από τα όρια » - «Συντελεστής όγκου-χώροι που προσμετρώνται σε αυτόν», και αγνόησε τον Κτιριοδομικό Κανονισμό και την διάταξη του Νόμου που καθορίζει τον απαιτούμενο αριθμό  θέσεων  στάθμευσης ανάλογα με την χρήση και το μέγεθος των κτιρίων. 
   Προχώρησε όμως και παραπέρα. Με  ερμηνευτικές εγκυκλίους «ρύθμισε»[4] το κλείσιμο και του ελεύθερου χώρου  της pilotis , ρύθμισε τα  υπόγεια[5] που γίνανε ισόγεια,  «ρύθμισε» το θέμα της απαλλαγής από μελέτη στατικής επάρκειας των κτιρίων[6]  ούτε καν δήλωση αντοχής δεν ζήτησε, «ρύθμισε» το θέμα της βεβαίωσης διευκρινίζοντας με νέα εγκύκλιο[7] ότι η βεβαίωση που χορηγείται «επέχει θέση  βεβαίωσης χώρου κύριας χρήσης» .
 Έτσι  όλοι αυτοί οι χώροι  «ρυθμίζονται» με μια απλή δήλωση χωρίς κανέναν έλεγχο, χωρίς  κανέναν περιορισμό, χωρίς προϋποθέσεις. «Ρυθμίζει»  οι χώροι να μην   προσμετρώνται στους ισχύοντες στην περιοχή γενικούς και ειδικούς περιορισμούς δόμησης[8].    τους χορηγείται όμως  βεβαίωση κύριας χρήσης και συνδέονται  με τα δίκτυα, δικαίωμα που έχουν μόνο οι χώροι που προσμετρώνται. 
Στο «βωμό της ρύθμισης» το Υπουργείο θυσίασε το «περιβαλλοντικό ισοζύγιο της πόλης», παραβιάζοντας βασικές διατάξεις που το καθορίζουν (όροι δόμησης- ΓΟΚ- Κτιριοδομικός κανονισμός – Θέσεις στάθμευσης), και «την ισονομία των πολιτών».
Μόνη υποχρέωση των ιδιοκτητών  για τους «χώρους που ρυθμίζουν » να καταβάλουν χρηματικό ποσό  το  «ειδικό πρόστιμο για την αποκατάσταση του περιβάλλοντος»   το οποίο «κατατίθεται στο  «Ταμείο Περιβαλλοντικού Ισοζυγίου».[9]
Το Υπουργείο αναλαμβάνει την «υποχρέωση»  να αποκαταστήσει την βλάβη του περιβάλλοντος από την εφαρμογή του Ν-3843/2010 μέσω του «Ταμείο Περιβαλλοντικού Ισοζυγίου».
 Στα οικόπεδα που πραγματοποιείται η  «ρύθμιση» δημιουργείται, όπως λέει, «έλλειμμα γης» το οποίο προκύπτει  από την διαίρεση: εμβαδόν δηλούμενου χώρου /Συντελεστής δόμησης= τ.μ οικοπέδου.  
                                                        
Το «έλλειμμα γης» δείχνει τα επί πλέον τμ που έπρεπε να έχει το  οικόπεδο για να πραγματοποιηθεί ο Σ.Δ που ορίζεται στην περιοχή. Δείχνει δηλαδή το  μέγεθος της υποβάθμισης  του περιβάλλοντος. Η «ρύθμιση» προκαλεί εκεί όπου πραγματοποιείται : Αύξηση του πληθυσμού των κτιρίων, και μείωση  των συντελεστών  τμ οικοπέδου/κάτοικο  σε επίπεδο συνιδιοκτησίας, γειτονικών οικοπέδων .ΟΤ., περιοχής , που προκαλεί  μείωση  τμ κοινοχρήστων χώρων άμεσων (πχ. γύρω δρόμοι κ.λ.π) γειτονιάς, περιοχής/κάτοικο. Έχουμε «έλλειμμα γης» σε οικόπεδα που προκαλεί και έλλειμμα σε κοινόχρηστους χώρους.  Αυτό είναι το μέγεθος της  υποβάθμισης του περιβάλλοντος  που εκφράζει το «έλλειμμα γης».  Έχουμε μεγαλύτερη συγκέντρωση πληθυσμού σε μικρότερη επιφάνεια γης.  Εξισορρόπηση του ελλείμματος γης, σημαίνει ότι πρέπει να επανέλθουν και ποσοτικά και ποιοτικά  οι παραπάνω συντελεστές στα επίπεδα πριν την «ρύθμιση». Αυτό βέβαια όλοι ξέρουμε ότι δεν είναι εφικτό, γιατί σημαίνει επανασχεδιασμό του ρυμοτομικού σχεδίου. Το ξέρει βέβαια και το Υπουργείο. Αλλά κάτι έπρεπε να πει ότι κάνει. Και το περιεχόμενο του άρθρου 7 παρ.1 & παρ.2 ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β του Ν-3843/2010 [10] δείχνει ακριβώς αυτό. Αφήνει την «ρύθμιση» στην θέση της να υποβαθμίζει το περιβάλλον και την « κάποια δήθεν εξισορρόπηση»,γιατί περί δήθεν πρόκειται, θα την πραγματοποιήσει λέει αλλά «μακριά από αυτήν». Το «έλλειμμα γης» όμως,  έχει και ποιοτικά χαρακτηριστικά. Οι «ρυθμιζόμενοι χώροι» έχουν «θέση και χρήση πριν την ρύθμιση-θέση και χρήση μετά την ρύθμιση». Το Υπουργείο «ρύθμισε και την θέση και την χρήση του ρυθμιζόμενου χώρου». Στην προσπάθεια του αυτή μας «εξήγησε» ότι για τους χώρους αυτούς δεν ισχύουν ούτε οι όροι δόμησης, ούτε ο ΓΟΚ, ούτε ο Κτιριοδομικός Κανονισμός, ούτε οι διατάξεις του Νόμου για τις θέσεις στάθμευσης.
 Για αυτό δεν ασχολείται με την επιβάρυνση των κλιματολογικών συνθηκών λόγω της αύξησης του ύψους και του όγκου των κτιρίων πάνω από το έδαφος, ούτε με την υποβάθμιση της ποιότητας και της ασφάλειας των κτιρίων, ούτε με την κυκλοφοριακή επιβάρυνση των  γύρω δρόμων λόγω έλλειψης  θέσεων  στάθμευσης. Τα προβλήματα αυτά είναι υπαρκτά, αλλά  για το Υπουργείο  δεν υφίστανται.  
Με  την «Ρύθμιση Ν-3843/2010»  η έννοια «περιβαλλοντικό ισοζύγιο» έχασε το περιεχόμενό της  και η  έννοια  «ισονομία των πολιτών» την αξία της.  




[1] Άρθρο 2 παρ.1 ΟΚ/85 Ν-1577/85 &Ν-2831/00
[2] «Εγκεκριμένος κτιριακός όγκος είναι το κέλυφος του κτιρίου που φαίνεται στην οικοδομική άδεια από το δάπεδο του υπογείου μέχρι το δώμα ή την στέγη» (παρ.1α Εγκ 5/10)
[3]«Στην έννοια ‘ προσθήκη χώρων εντός του όγκου των κτιρίων’ περιλαμβάνεται η δημιουργία παταριών, σοφιτών, καθώς και χώρων εντός του όγκου της pilotis, φωταγωγού ή άλλου ανοιχτού  χώρου, που προσμετράται στην κάλυψη, δεδομένου ότι ο πραγματικός όγκος, που καλύπτει ένα κτίριο είναι διαφορετικό μέγεθος από τον συντελεστή όγκου που προσμετρώνται σ’ αυτόν» (παρ. 4 Εγκ8/10)
[4] « Υπάγεται στη ρύθμιση του Ν3843/2010 η αυθαίρετη αλλαγή χρήσης της pilotis που έχει γίνει με την δημιουργία νέων κλειστών χώρων κύριας ή βοηθητικής χρήσης» (παρ.10 Εγκ19/10).
[5] «Η ρύθμιση του Ν3843/2010 αναφέρεται στην αλλαγή χρήσης των χώρων που βρίσκονται εντός του εγκεκριμένου κτιριακού όγκου βάσει της οικοδομικής αδείας ανεξάρτητα από τη θέση του κτιρίου σε σχέση με την οριστική ή φυσική στάθμη του εδάφους. (Παρ. 6 Εγκ 17/10)
[6]«Διευκρινίζεται ότι για τους χώρους αυτούς των οποίων η χρήση έχει μετατραπεί την ευθύνη για την στατική επάρκεια και τις γενικές ή ειδικές συνθήκες ασφάλειας φέρει ο ιδιοκτήτης.» (Παρ.4 Εγκ8/10) 
[7] Διευκρινίζεται ότι η βεβαίωση της παρ.11 της Εγκ 8/15-6-2010 επέχει θέση βεβαίωσης χώρου κύριας χρήσης για τους χώρους που έχουν ρυθμιστεί με τον Ν3843/2010 (παρ.2 Εγκ19/10)
[8] Ν-3843/2010 ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β Άρθρο 6 παρ.7
[9] «και διατίθεται αποκλειστικά για την  εξισορρόπηση του ελλείμματος γης και την αύξηση των κοινοχρήστων χώρων καθώς και για τα προγράμματα και δράσεις  περιβαλλοντικής και πολεοδομικής αποκατάστασης εντός του πρωτοβάθμιου Ο.Τ.Α. στη διοικητική περιφέρεια του οποίου ευρίσκονται οι χώροι που δηλώνονται σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος ή και κατ εξαίρεση , σε οργανικά συνδεδεμένες περιοχές όμορου Ο.Τ.Α. που χρήζουν αποκατάστασης (Ν-3843/2010 ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β Άρθρο 7 παρ.1)
[10] 2. Οι πόροι του ειδικού προστίμου διατίθενται ειδικότερα ως εξής :α. Για την απόκτηση ακινήτων για νέους κοινόχρηστους χώρους και χώρους πρασίνου, όπως αυτοί καθορίζονται κατά τις κείμενες διατάξεις β. Για αποζημιώσεις ακινήτων που έχουν καθοριστεί από εγκεκριμένα σχέδια πόλης ως κοινόχρηστοι χώροι και για τα οποία είτε είχε αρθεί κατά τις ισχύουσες διατάξεις η απαλλοτρίωση είτε είχε παρέλθει σε κάθε περίπτωση οκταετία από το χρόνο επιβολής της ρυμοτομικής απαλλοτρίωσης γ. Για την απόκτηση, αποκατάσταση και συντήρηση ακινήτων σε παραδοσιακούς οικισμούς, ιστορικά κέντρα πόλεων και προστατευμένες περιοχές  της φύσης και της πολιτιστικής κληρονομιάς, καθώς και την απελευθέρωση, αποκατάσταση, αναβάθμιση, ανάπλαση και προστασία χώρων με ιδιαίτερη περιβαλλοντική σημασία, όπως ακτών, παραλιακών ζωνών, ρεμάτων ,αλσών, δασών και δασικών εκτάσεων .δ. Για την πραγματοποίηση προγραμμάτων αστικής ανάπλασης, που εκπονούνται και εγκρίνονται κατά τις κείμενες διατάξεις


Δεν υπάρχουν σχόλια: