Περιβάλλον: Καλημέρα
Αρχιτέκτονας: Καλημέρα. Που χάθηκες εσύ;
Περιβάλλον: Παρακολουθούσα τα
προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι Μηχανικοί με τις Υπηρεσίες Δόμησης όταν θέλουν
να εκδώσουν μια οικοδομική άδεια.
Αρχιτέκτονας: Και τι διαπίστωσες;
Περιβάλλον: Είναι πολλά τα
προβλήματα.
Αρχιτέκτονας: Δεν μου λες κάτι νέο. Κοίταξε στις Υπηρεσίες Δόμησης υπάρχουν διαβασμένοι υπάλληλοι Μηχανικοί και αδιάβαστοι, όπως και ανάμεσα στους Ελεύθερους επαγγελματίες Μηχανικούς υπάρχουν Μηχανικοί διαβασμένοι και αδιάβαστοι. Το θέμα είναι ότι οι πρώτοι ελέγχουν ενώ οι δεύτεροι είναι οι ελεγχόμενοι. Και όπως καταλαβαίνεις όταν ο ελέγχων είναι αδιάβαστος, καταφεύγει στην από δημιουργίας του Ελληνικού Κράτους απειλή που λέει ότι «ή το κάνεις όπως το λέω ή δεν το υπογράφω». Αν και ο ελεγχόμενος ανήκει στην παραπάνω κατηγορία, του αδιάβαστου δηλαδή, γκρινιάζει βέβαια, αλλά υποκύπτει, γιατί η άγνοιά του δεν του επιτρέπει να φέρει αντιρρήσεις στις απαιτήσεις του υπαλλήλου. Το πρόβλημα παρουσιάζεται όταν ο ιδιώτης Μηχανικός είναι διαβασμένος. Και εδώ παρουσιάζεται σήμερα με το e-adeies το παράδοξο: ο διαβασμένος Μηχανικός απαντάει αιτιολογημένα –προφορικά βέβαια γιατί το σύστημα δεν έχει προβλέψει να έχει τη δυνατότητα να απαντήσει γραπτά- στο γιατί αρνείται να προβεί είτε σε διορθώσεις ή να καλύψει τις παραλήψεις που έχει εντοπίσει ο ελέγχων, ο ελέγχων συστηματικά να αποφεύγει «αιτιολογήσει» τις απαιτήσεις του. Και να σου εξηγήσω γιατί το λέω:
Στο «Εγχειρίδιο χρήσης συστήματος ηλεκτρονικής έκδοσης οικοδομικών αδειών» του ΤΕΕ στη σελίδα 17 με αρ. 3.2.6 «Έλεγχοι/Επιμέρους περιπτώσεις/Εγκρίσεις Φορέων» αναφέρει : « Ανάλογα με τον επιλεγμένο τύπο αίτησης/πράξης εμφανίζονται στους «υποχρεωτικούς ελέγχους/Επιμέρους περιπτώσεις» οι απαιτούμενες , σύμφωνα με τη νομοθεσία, μελέτες, έγγραφα αι λοιπά στοιχεία. Στην αριστερή στήλη των «Υποχρεωτικών ελέγχων» περιλαμβάνονται οι υποχρεωτικές μελέτες και τα έγγραφα. Στη μεσαία στήλη των «Επιμέρους περιπτώσεων» περιλαμβάνονται οι ειδικές περιπτώσεις ελέγχων, στοιχείων, εγκρίσεων και εγγράφων που τυχόν απαιτούνται για τη συγκεκριμένη περίπτωση και επιλέγονται από τον διαχειριστή (τον ιδιώτη Μηχανικό εννοεί) κατ’ αποκλειστική του ευθύνη. Βάση της στήλης «Υποχρεωτικοί έλεγχοι» και των επιλογών στη στήλη «Επιμέρους Περιπτώσεις» προκύπτουν τα απαιτούμενα έγγραφα που αντιστοιχούν στη συγκεκριμένη αίτηση. Εάν έγγραφα εμφανίζονται ως υποχρεωτικά χωρίς να απαιτούνται για τη συγκεκριμένη περίπτωση , ο διαχειριστής ανεβάζει στη θέση τους αιτιολογική έκθεση περί της μη απαίτησης τους»
Και το παραπάνω κείμενο οι ΑΔΙΑΒΑΣΤΟΙ Μηχανικοί των Υπηρεσιών Δόμησης δεν μπήκαν στον κόπο να το διαβάσουν. Αλλά δεν μπήκαν στον κόπο να το διαβάσουν και οι του ΤΕΕ που έχουν την υποχρέωση να δίνουν εμπεριστατωμένες απαντήσεις στα προβλήματα που προκύπτουν.
Να τι συμβαίνει με κάποιους Αδιάβαστους Μηχανικούς των ΥΔΟΜ. Από την παραπάνω οδηγία προκύπτει ότι ο ιδιώτης Μηχανικός είναι ο μόνος ο οποίος μπορεί να επιλέξει να καταργήσει μια απαίτηση του υποχρεωτικού ελέγχου και να προσθέσει ή να καταργήσει μια απαίτηση των «επιμέρους περιπτώσεων» Και στις δύο περιπτώσεις πρέπει να «ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΣΕΙ» την κατάργηση.
Σε κάποιους Μηχανικούς των ΥΔΟΜ όμως αυτό δεν αρέσει, γιατί τους μειώνει την εξουσία που τους δίνει ο έλεγχος, και καταφεύγουν στο να απαιτούν ο ιδιώτης Μηχανικός να επιλέξει από τον πίνακα των «επιμέρους περιπτώσεων» επιπλέον μελέτες ή εγκρίσεις . Και το ζητούν χωρίς «αιτιολογία». Και όταν ο ιδιώτης Μηχανικός τους ζητάει να «αιτιολογήσουν» το ζητούμενο η απάντηση είναι «κάντο όπως το λέω, γιατί αλλιώς δεν προχωρώ».
Η τακτική είναι: πρώτα στο λέει προφορικά, όταν επιμείνεις να στο γράψει, σου γράφει «να τσεκαριστούν οι παρακάτω επιλογές από τις επιμέρους περιπτώσεις¨» όταν ζητάς να «αιτιολογήσει» την «απαίτηση» του, σου απαντάει «αν δεν το κάνεις δεν θα προχωρήσω τον έλεγχο». Κα αν συνεχίσεις να θέλεις να βρεις το δίκιο σου, γιατί ξέρεις ότι οι μελέτες αυτές που ζητάει από τις «επιμέρους περιπτώσεις» δεν απαιτούνται, και το ξέρεις με στοιχεία, τα οποία έχεις εκθέσει και στον υπάλληλο, αλλά από αδιάβαστο τι περιμένεις, και τηλεφωνείς στο ΤΕΕ στο 2103291235 και εκθέτεις το πρόβλημα σου απαντούν: «αφού σας το ζήτησε προφορικά γιατί δεν το κάνετε να τελειώνετε; και στο ερώτημα αν είναι υποχρεωμένος ο υπάλληλος της ΥΔΟΜ να «αιτιολογήσει την απαίτησή» του δεν σου απαντούν, και στο τέλος σου λένε «η επιλογή είναι δικιά σας, ενεργήστε όπως νομίζετε».
Αυτό πρέπει να σταματήσει άμεσα. Γιατί είναι πολύ σοβαρό. Ο Μηχανικός των ΥΔΟΜ πρέπει να «αιτιολογεί» τις απαιτήσεις του. Και είναι αρκετοί οι διαβασμένοι Μηχανικοί των ΥΔΟΜ που το κάνουν. Πρέπει να υποχρεωθούν να το κάνουν και οι αδιάβαστοι.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου